Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Groningerbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten
Weiersbrug
Copyright: René van Zuuk Architekten

Van Zuuk ontwerpt twee verwante bruggen voor Blauwe As

15 september 2017, 9:02
Over Het Kanaal in Assen zijn twee nieuwe ophaalbruggen naar ontwerp van René van Zuuk Architekten gerealiseerd. De beide bruggen, ontworpen als familie van elkaar, worden vandaag officieel geopend.

Het Kanaal is rond 1860 aangelegd om in Assen een verbinding te maken de Vaart en het Noord-Willemskanaal. De waterweg is doorgetrokken om een nieuwe route – de Blauwe As – voor het recreatieve vaarverkeer te realiseren.

Onderdeel van het project zijn twee nieuwe bruggen, ter hoogte van respectievelijk de Groningerstraat en de Nobellaan. Omdat de bruggen deel uitmaken van een reeks, vond René van Zuuk Architekten het belangrijk dat in het ontwerp er een duidelijke onderlinge relatie tussen beide bruggen zou zijn.

Tegelijkertijd zijn de situaties niet identiek. Het architectenbureau wilde dan ook niet twee exact dezelfde bruggen ontwerpen. “We hebben gezocht naar een familieband, zoals broer en zus”, zegt Van Zuuk.

Stedelijke maat
De omgeving van beide bruggen is vergelijkbaar: de noordzijde van Het Kanaal kent veel groen en vrijstaande huizen, terwijl er aan de zuidzijde een meer stedelijke bebouwing is. Het verschil tussen de locaties ligt in de stedelijke maat, legt het architectenbureau uit.

De Nobellaan is ruim opgezet. De Groningerstraat daarentegen is smaller, heeft kleinere tussenmaten en hogere bebouwingsdichtheid. “Cruciaal in het ontwerpproces was dat bij de Groningerstraat de stedenbouwkundige maat tussen het kanaal en de parallelweg zo klein was dat een traditionele ophaalbrug niet tot de mogelijkheden behoorde”, zegt Van Zuuk.

Afwijkende vorm
Om dit probleem te bedwingen heeft het architectenbureau de hoogte van de hamei vergroot en de hamei naar het water gebogen. Het ontwerp bleef daarmee precies binnen de gestelde normen, aldus Van Zuuk. Omwille van het familieverband is voor de Nobellaan een vergelijkbare brug - de Weiersbrug - ontworpen, waarvan de hamei juist van het water af is gebogen. 

De kleine wijziging resulteert in een subtiel verschil, waarbij de brug op de Groningerstraat compacter overkomt terwijl de brug op de Nobellaan weidser oogt, “in overeenstemming met de stedenbouwkundige situatie.”

“De hartlijnen van het bewegingssysteem van beide bruggen verlopen niet via het gebruikelijke parallellogram”, vult Van Zuuk aan, “Maar de lijnen beschrijven meer een trapezium.” Door deze asymmetrie is de beweging niet perfect gebalanceerd; het opleggewicht is groter dan het gewicht in open stand. Hierdoor is een extra voorbelasting niet meer nodig. 

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan