Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak
Copyright: Thijs Wolzak

Kossmann.dejong ontwerpt vaste opstelling Museum für Kommunikation

13 september 2017, 16:11
Het Museum für Kommunikation in het Zwitserse Bern heeft een volledig nieuwe vaste opstelling. Het ontwerp van Kossmann.dejong is niet alleen ruimtelijk; immateriële facetten als het stimuleren van actie en interactie hebben een belangrijke plek in het concept. De scenografie is hierop ingericht.

Uitgangspunt van het ontwerpconcept vormden negen kernvragen rond het hoe en waarom van communiceren, geformuleerd door een expertteam van het Museum für Kommunikation. Kossmann.dejong heeft de vragen geclusterd in een aantal thema’s, die verdeeld over drie etages van het gebouw zijn uitgewerkt.

Communicatoren
Daarbij heeft het architectenbureau gebruik gemaakt van traditionele middelen als (verrassende) collectiestukken, videoprojecties en eigentijdse interactieve mogelijkheden, maar ook van zogenoemde ‘communicatoren’. Deze speciaal getrainde museummedewerkers nemen op actieve wijze de bezoekers mee in het verhaal dat het museum wil vertellen.

“De communicatoren zijn expert, gids en acteur ineen”, aldus Kossmann.dejong, “Maar vooral ook gewoon mensen, die een relatie aangaan met de bezoeker en onderlinge communicatie stimuleren.” Ze stellen uitdagende vragen, vertellen een mop of voeren samen met bezoekers opdrachten uit, legt het bureau uit.

Persoonlijk
De vormgeving van de tentoonstelling is sterk ingericht op het activeren van de bezoeker, alsook het stimuleren van onderlinge communicatie. Een bezoek aan het museum laat Kossmann.dejong al beginnen met het aanmaken van een persoonlijk profiel bij een inlogstation.

Introductie tot de tentoonstelling vormt een rode loper, die langs persoonlijke verhalen van Zwitserse burgers voert. Hiermee heeft het architectenbureau een chronologische weergave van communicatie in verschillende levensfasen heeft gevormd.

De rode loper is tevens een visuele verbinding tussen een collagewand van bijzondere artefacten aan de ene kant en een ‘communicatielaboratorium’ aan de andere kant van de ruimte. De collagewand biedt een informatieve kijkervaring; het laboratorium is gericht op activatie en onderling contact van de bezoekers.

Herinnering en dataopslag
Een verdieping lager staat de wereld van herinneringen centraal. In de ruimte hangt een sculptuur van hersenen, van waaruit ‘zenuwdraden’ lopen naar ‘herinneringsdoosjes’ langs de wanden. De doosjes bevatten films, collectiestukken en doe-elementen, waarmee vragen aan bod komen over wat en waarom we iets onthouden en waardoor herinneringen worden opgeroepen.

De aangrenzende themawereld is vormgegeven als een abstract datacentrum. De opstelling gaat in op de ontwikkeling van data, privacy en (de schaduwkanten van) onze elektronische apparaten. Studenten van de kunstacademie hebben het onderwerp ‘big data’ gevisualiseerd als grote wandprojectie.

De onderste verdieping biedt een chronologische presentatie van topstukken uit de communicatiegeschiedenis, van postkoets tot drone. Beelden en citaten van de eerste gebruikers scheppen hierbij een context. Geïntegreerde films en activiteiten moeten de bezoeker bewust maken van de voortdurende veranderingen in communicatiemiddelen en de daarbij gepaard gaande emoties van zowel euforie als angst.

Posten
Tot slot werpt de tentoonstelling nog een visionaire blik in de toekomst, aldus Kossmann.dejong, waarna de bezoeker uitlogt en zijn profielfoto aan de grote fotowand hangt. Een interessante afsluiting, dit analoog ‘openbaar posten’, vlak na de kritische en ethische vragen over de gevolgen van gemeenschappelijke netwerken en beschikbaarheid van data.

De nieuwe vaste opstelling beslaat circa 2.000 m². Kossmann.dejong was verantwoordelijkl voor het concept en de inhoud, de ruimtelijke en de grafische vormgeving. Het ontwerp van Kossmann.dejong maakt in elk geval duidelijk dat ruimtelijke vormgeving en collectiestukken maar deels het onderwerp kunnen overbrengen. Actie van en interactie met de bezoeker is een belangrijk element in overbrengen van het verhaal, en daarmee van het ontwerp. 

Andere nieuwsberichten

PosadMaxwan tekent ruimtelijk ontwikkelperspectief voor campus TU Delft

Vandaag, 16:29

Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal bekend

Vandaag, 15:20

Vughtse villa ontworpen als traditionele hoeve

Vandaag, 11:49

Een familiehuis uit lokale materialen

Gisteren, 16:03

Coalitie akkoord over aanpak stikstof

Vandaag, 13:57

Bouw woonproject The Hudsons in Rotterdam gestart

Vandaag, 12:17

Nieuwe podcast-reeks rond Gouden Piramide

Vandaag, 10:52

Woningnood in oosten door komst Randstedelingen

Gisteren, 12:11

PBL: meer aandacht voor landschap in ruimtelijk beleid

Gisteren, 10:19

'Brainport Eindhoven loopt vast'

Gisteren, 09:33
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan