De nieuwe pier en terminal zijn gemarkeerd in oranje
Copyright: Schiphol Group
De nieuwe pier en terminal zijn gemarkeerd in oranje
Copyright: Schiphol Group

Vijf kandidaten voor nieuwe terminal Schiphol

26 juli 2017, 16:56
Vijf  combinaties van (architecten)bureaus maken kans om de nieuwe terminal voor luchthaven Schiphol te ontwerpen. Deze week hebben zij hun ontwerp gepresenteerd aan de jury, laat Schiphol Group woensdag weten. Waarschijnlijk wordt begin september wie de ontwerpopdracht krijgt.

Schiphol breidt zijn luchthaven de komende jaren uit met een nieuwe pier en terminal. De zogeheten A-Pier, die wordt ontworpen door Team AECOM, moet in 2019 klaar zijn. De opening van de terminal staat gepland voor het jaar 2023. De kandidaten voor de ontwerpopdracht zijn:

- Kaan Architecten in samenwerking met Estudio Lamela en ABT
- UNStudio samen met HOK en Arup
- MVRDV met KPF en Meinhardt
- OMA samen met WSP I Parson Brinckerhoff
- SOM samen met ADPI

De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande en wordt aangebouwd bij de vertrek- en aankomsthal 1. Dankzij deze directe verbinding kan Schiphol vasthouden aan de één terminalconcept en bevinden alle faciliteiten zich onder één dak, zo luidt de gedachte.

De uitbreiding is nodig voor de versterking van de concurrentiepositie van Schiphol, om mee te groeien met de groei van de luchtvaart en om de positie van ‘preferred airport’ bij zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers verder te ontwikkelen.  

De ambities van Schiphol voor de nieuwe terminal is om een nieuwe standaard neer te zetten voor de luchtvaart. Allereerst moet de nieuwe terminal het DNA van Schiphol omarmen. Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het persoonlijke karakter van de luchthaven in combinatie met een zeer efficiënt proces. Daarnaast moet de nieuwe terminal duurzaam en toekomstbestendig zijn, waarbij het de nieuwste digitale mogelijkheden moet bieden.

De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.   

Andere nieuwsberichten

Vloeiende lijnen en afgeronde vormen voor woongebouw Ede

Gisteren, 17:10

Groen licht voor nieuwe bediencentrale haven Scheveningen

Gisteren, 10:46

Hellingbaan verbindend element in getransformeerde Citroëngarage Noord

22 januari, 2:43

Sabine Marcelis doet interventie in Barcelona Paviljoen

22 januari, 2:08

Alternatieve reisgids voor 'treurplekken' in Nederland

Gisteren, 13:30

'Verhuizing marinierskazerne naar Vlissingen van de baan'

Gisteren, 09:11

Architectuurcentrum Rondeel viert 25-jarig jubileum

22 januari, 4:10

EIB verwacht korte terugval in bouwsector

22 januari, 10:28

Vlaamse architectuur vertaald naar andere stedelijke contexten

21 januari, 1:21

'Hergebruik producten en grondstoffen loopt wereldwijd terug'

21 januari, 10:08
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan