Reimar von Meding
Copyright: KAW
Reimar von Meding
Copyright: KAW

En route: architect Reimar von Meding (KAW) reist zakelijk met de trein

19 juli 2017, 11:40
De manier waarop we ons door het (stedelijk) landschap bewegen is snel aan het veranderen. Deze zomer interviewt de redactie van Architectenweb daarom een aantal ontwerpers die hier hun eigen visie op of beleving bij hebben. In het eerste deel vertelt architect Reimar von Meding van KAW waarom hij al zijn zakelijke reizen naar opdrachtgevers nu met de trein aflegt en hoe hem dat bevalt.

Tot eind vorig jaar deed architect Reimar von Meding van KAW bijna al zijn zakelijke reizen nog met de auto, maar begin dit jaar is hij volledig overgestapt op de trein. “Ik liep al een tijd rond met het idee. Anderen hebben aan het begin van het jaar misschien de ambitie om meer te gaan sporten, ik ben hiermee begonnen. En het is me heel goed bevallen.”

Met al onze auto’s stoten we in Nederland een gigantische hoeveelheid CO2 uit, om nog maar te zwijgen over al het fijnstof dat autoverkeer genereert en de uitputting van fossiele brandstoffen die er het gevolg van is. “Met ons bureau zitten we middenin een herprofilering. Begin volgend jaar zullen we daarmee naar buiten komen. In dat proces zijn we onze ambitie steeds scherper en consistenter aan het omschrijven, maar het blijft soms ook nog abstract. Daarop heb ik gezegd: dan begin ik hier.”

“Het is eenvoudig om naar de auto te blijven grijpen”, vertelt Von Meding. Het reizen met de trein vergt even een omslag in denken, maar de overstap was eenvoudiger dan hij zelf had verwacht. Er wordt volgens hem vaak flauw gedaan over de vertragingen die treinen hebben, maar als hij het vergelijkt met de vertragingen die hij in de auto meemaakte, dan valt het hem allemaal reuze mee. “In de auto had ik bijna dagelijks flinke vertraging, in de trein is het sporadisch.”

Ja, de reis duurt van deur tot deur soms iets langer. “Maar in Nederland heb je het dan over maximaal 15 tot 30 minuten per reis. De tijd die ik in de trein kan werken, compenseert die extra reistijd ruimschoots.”

Eerste klasse
Om comfortabel met de trein te reizen heeft Von Meding ervoor gekozen eerste klasse te reizen. Ten opzichte van de tweede klasse heeft dat een aantal voordelen: gegarandeerd een zitplaats, ook een iets ruimere plek, en een laadpunt voor laptop en mobiele telefoon.

Von Meding plant zijn dag zo dat hij in de trein veel schrijfwerk kan doen. Hij ervaart nog wel enige schroom om te bellen. “Dan heb je toch het gevoel dat je anderen ermee lastig valt, hoewel die toch ook de keuze hebben om in een stiltecoupé te gaan zitten.”
De internetverbinding in de trein is wel slecht, constateert Von Meding, daarom gebruikt hij vaak zijn mobiele telefoon als hotspot. Alle bestanden staan bij KAW in de cloud en via een continue synchronisatie naar zijn laptop zijn de relevante bestanden ook altijd zonder internet te bewerken. Zodra de laptop van Von Meding weer op de wifi zit, worden de door hem aangebrachte wijzigingen automatisch geupload.

Bij het voor- en natransport leunt hij nu nog veel op de bus/tram/metro, maar hij wil daarnaast nu ook de OV-fiets gaan gebruiken. Privé heeft hij ook een abonnement genomen op een deelauto. “Maar die heb ik nog niet nodig gehad.”

Volledige bureau over op de trein?
Zijn collega’s wil Von Meding stimuleren dezelfde, duurzame stap te maken. “We zijn daar nu een plan voor aan het ontwikkelen en willen mensen niet dwingen, maar het zo aantrekkelijk mogelijk voor ze maken.” De regel die hij wil invoeren is dat eerst gekeken wordt of de bestemming met het openbaar vervoer bereikt kan worden, dat pas als dat niet lukt de auto genomen wordt.

“Bij de excursie die we binnenkort met het bureau naar Berlijn organiseren, geven we het goede voorbeeld door niet te vliegen maar met de trein te gaan”, vertelt Von Meding.

Voor de personen in het bureau zonder leaseauto heeft KAW per vestiging ook een gemeenschappelijke auto voor zakelijke ritjes. Op termijn moet dan een elektrische auto worden, vindt Von Meding. Een auto met significant bereik is nu nog aan de dure kant.
En eigenlijk nog beter zou zijn als bedrijven dergelijke auto’s onderling ook nog zouden delen. Von Meding: “collectieve oplossingen zijn altijd efficiënter.” Een inspirerend initiatief op dat punt vindt hij WeDriveSolar, waar elektrische auto’s binnen een buurten gedeeld worden.

Hoe reageren opdrachtgevers op zijn duurzame leefstijl? Onlangs werd Von Meding benaderd door een opdrachtgever die erover gehoord had en enthousiast wilde weten hoe hij dit precies deed. Dat is wat Von Meding wil bereiken: met elkaar de boel in beweging brengen en zowel efficiënter als duurzamer aanpakken. Daarbij geeft hijzelf graag het goede voorbeeld. 


Heb jij een voorliefde voor een bepaald vervoersmiddel of een eigen manier waarop je je door het (stedelijk) landschap beweegt, en zou je het leuk vinden om hierover geïnterviewd te worden? Geef je dan op voor de zomerserie 'En route' door een e-mail te sturen naar redactie@architectenweb.nl en wie weet figureer jij straks ook in deze serie.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Nominaties Gouden Piramide 2024 bekend

Gisteren, 15:46

Een appartementengebouw met acht verschillende woningen

Gisteren, 14:50

'Gat' naast Hulstkampgebouw op Noordereiland opgevuld met woningbouw

Gisteren, 13:57

HOH Architecten maakt tentoonstelling in Shibaura House Tokio

Gisteren, 11:35

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

Gisteren, 16:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

Gisteren, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

Gisteren, 09:14

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

17 april, 3:27

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

17 april, 9:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

16 april, 4:48
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan