Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects

Powerhouse en Benthem Crouwel in race voor Chinese terminal

6 juli 2017, 15:12
Powerhouse Company en Benthem Crouwel Architects doen samen met twee Chinese bureaus mee aan een besloten prijsvraag voor een luchthaventerminal in Hangzhou. Met de nieuwe terminal voor de luchthaven Hangzhou Xiaoshan anticipeert de Chinese stad op een verwachte toename van het aantal reizigers de komende jaren, van dertig naar zeventig miljoen.

Op die manier wil de luchthaven zijn positie in de top 10 van grootste vliegvelden van China behouden, melden de bureaus. De opgave is om een herkenbaar en gastvrij gebouw te maken op een lap grond van meer dan een kilometer lang. Om de grote schaal te verenigen met de menselijke maat zijn vier groengebieden met grote daklichten aangelegd. “

Deze gebieden delen de lengte van het gebouw op in overzichtelijke eenheden”, legt Stijn Kemper, partner bij Powerhouse Company, uit. “De groene zones zijn oriëntatiepunten voor reizigers en creëren tegelijkertijd duidelijke scheidslijnen tussen de verschillende entrees en functies.”

Daniel Jongtien, partner bij Benthem Crouwel Architects vult aan: “Voor de groene zones hebben we ons laten inspireren door het groene karakter en de vergevorderde duurzame agenda van de stad Hangzhou. Het groen zorgt voor licht en rust in een drukke en complexe omgeving.”

Water
Een ander belangrijk ontwerpthema is afgeleid van het concept dat de overige terminals samenbindt: water. “De vorm van de plattegrond is afgeleid van de kustlijn van het Westelijke Meer”, legt Jongtien uit.

“Daarnaast lijkt de glooiende vorm van het dak, die op zijn hoogste punt 45 meter is, op een gigantische golf. Dit garandeert een spectaculaire indruk van de terminal voor passagiers die aan komen rijden.”

Powerhouse Company en Benthem Crouwel Architects, die beide onlangs hun directie uitbreidden, werken bij deze opdracht samen met de Chinese bureaus New Era en UAD. De uitslag van de prijsvraag wordt aan het eind van de zomer bekendgemaakt. 

Voor Powerhouse Company is het de eerste keer dat het een ontwerp voor een (onderdeel van een) vliegveld maakt, vertelde bureauoprichter Nanne de Ru donderdag tegen Architectenweb. Binnenkort volgt op deze website een interview met hem, medepartner Paul Stavert en associate Dirk Jan Schaap over de snelle groei en het recente succes van het bureau.

Andere nieuwsberichten

Ontwerp van MVRDV in Abu Dhabi stimuleert buitenleven

Gisteren, 17:19

Ontwerp van MVRDV in Abu Dhabi stimuleert buitenleven

Gisteren, 17:19

Stoel met wortels

Gisteren, 09:47

Mecanoo zoekt voor hotelinterieur inspiratie in lokale identiteit

19 augustus, 4:22

Huizenprijzen weer iets gestegen

57 minuten geleden

Groter onderzoek naar dak AZ-stadion

Gisteren, 18:04

Ymere moet hitteprobleem in woningen aanpakken

Gisteren, 14:35

Wederopbouw Notre-Dame hervat na onderzoek

19 augustus, 10:34

'Herstel stadion AZ kost zeker een jaar'

16 augustus, 6:31

Nederlands spoor loopt sneller vol dan gedacht

16 augustus, 5:20
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan