Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: WAX
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects
Copyright: Powerhouse Company / Benthem Crouwel Architects

Powerhouse en Benthem Crouwel in race voor Chinese terminal

6 juli 2017, 15:12
Powerhouse Company en Benthem Crouwel Architects doen samen met twee Chinese bureaus mee aan een besloten prijsvraag voor een luchthaventerminal in Hangzhou. Met de nieuwe terminal voor de luchthaven Hangzhou Xiaoshan anticipeert de Chinese stad op een verwachte toename van het aantal reizigers de komende jaren, van dertig naar zeventig miljoen.

Op die manier wil de luchthaven zijn positie in de top 10 van grootste vliegvelden van China behouden, melden de bureaus. De opgave is om een herkenbaar en gastvrij gebouw te maken op een lap grond van meer dan een kilometer lang. Om de grote schaal te verenigen met de menselijke maat zijn vier groengebieden met grote daklichten aangelegd. “

Deze gebieden delen de lengte van het gebouw op in overzichtelijke eenheden”, legt Stijn Kemper, partner bij Powerhouse Company, uit. “De groene zones zijn oriëntatiepunten voor reizigers en creëren tegelijkertijd duidelijke scheidslijnen tussen de verschillende entrees en functies.”

Daniel Jongtien, partner bij Benthem Crouwel Architects vult aan: “Voor de groene zones hebben we ons laten inspireren door het groene karakter en de vergevorderde duurzame agenda van de stad Hangzhou. Het groen zorgt voor licht en rust in een drukke en complexe omgeving.”

Water
Een ander belangrijk ontwerpthema is afgeleid van het concept dat de overige terminals samenbindt: water. “De vorm van de plattegrond is afgeleid van de kustlijn van het Westelijke Meer”, legt Jongtien uit.

“Daarnaast lijkt de glooiende vorm van het dak, die op zijn hoogste punt 45 meter is, op een gigantische golf. Dit garandeert een spectaculaire indruk van de terminal voor passagiers die aan komen rijden.”

Powerhouse Company en Benthem Crouwel Architects, die beide onlangs hun directie uitbreidden, werken bij deze opdracht samen met de Chinese bureaus New Era en UAD. De uitslag van de prijsvraag wordt aan het eind van de zomer bekendgemaakt. 

Voor Powerhouse Company is het de eerste keer dat het een ontwerp voor een (onderdeel van een) vliegveld maakt, vertelde bureauoprichter Nanne de Ru donderdag tegen Architectenweb. Binnenkort volgt op deze website een interview met hem, medepartner Paul Stavert en associate Dirk Jan Schaap over de snelle groei en het recente succes van het bureau.

Andere nieuwsberichten

SVP presenteert ensemble woonblokken langs spoor Amersfoort

2 uur geleden

Gebouw Zuiderplein van Atelier Kempe Thill in Antwerpen klaar

4 uur geleden

Ambacht gestold in ontwerp

Gisteren, 16:50

Floris Alkemade blijft tot 1 september 2021 Rijksbouwmeester

Gisteren, 13:07

Tentoonstelling over lithium in Het Nieuwe Instituut

1 uur geleden

Kabinet wil kijken naar verdere verlaging heffing wooncorporaties

Vandaag, 11:05

AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten

Vandaag, 10:32

Feyenoord: komst van nieuw stadion is haalbaar

Gisteren, 11:16

CDA'er Heerma wil wel meer doen tegen 'nationale wooncrisis'

Gisteren, 09:02

VVD en CDA willen serieus onderzoek naar kernenergie

16 september, 4:14
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan