Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: JagerJanssen Architecten
Copyright: JagerJanssen Architecten
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: JagerJanssen Architecten
Copyright: JagerJanssen Architecten

Oud station Van Ravesteyn verbouwd tot restaurant

12 mei 2017, 10:39
Sinds vorig jaar is in het voormalige station Bergweg in Rotterdam het drukbezochte restaurant Happy Italy gevestigd. Op initiatief van JagerJanssen Architecten is het oude treinstation, dat na de sluiting in 2006 was verloederd, herontwikkeld voor zijn nieuwe functie. Door de zijgevel met glazen puien open te maken, zijn de monumentale bogen die door het gebouw lopen weer zichtbaar gemaakt.

Het stationsgebouw, dat in 1960 werd geopend, is het laatste stationsontwerp dat architect Sybold van Ravesteyn maakte. Naar verluidt is het ontwerp geïnspireerd door een elektrische locomotief. Tot 1991 was vanaf de Bergweg was vrijwel alleen de kopgevel met hoofdentree zichtbaar, er stond namelijk een ziekenhuis naast. Nu ligt er het (gelijknamige) Eudokiaplein.

Na het verdwijnen van de Hofpleinlijn werd het station gesloten en raakte het gebouw in verloedering, In 2009 maakte JagerJanssen op eigen initiatief een plan voor de herontwikkeling van het pand. De architecten werden geprikkeld door de zeven Hofbogen die ononderbroken door het gebouw liepen. Het station is als het ware om het monumentale viaduct gedrapeerd.

De aanwezigheid van de bogen bracht de ontwerpers op het idee deze zichtbaar te maken vanaf de buitenkant. Om dit te bewerkstelligen, werden de bestaande puien en het metselwerk in het achterste deel van de zijgevel gesloopt en vervangen door verdiepinghoge glazen puien. Ook de andere openingen in de gevel, die ‘hufterproof’ waren afgedicht, werden geopend met glas.

Verfijning

Door een vijfdeling aan te brengen in de puien, ontstaat er verfijning en krijgt de nieuwe invulling meer allure. Door het benadrukken van de verticaliteit wordt een contrast gecreëerd met het horizontale karakter van het gebouw en de hoogte van de achtergelegen ruimten onder het perron geaccentueerd. Door de puien heen is de ritmiek van de bogen zichtbaar.

Het eigenlijke station is om de eerste twee bogen heen gebouwd, de andere vijf lagen onder het perron. Van het stationsinterieur zijn de meeste resterende delen verwijderd. De trappen naar de perrons zijn behouden, waarbij de monumentale westelijke trap uit 1908 (onderdeel van het oorspronkelijke station) met zijn keramieken bekleding als geheel behouden bleef.

Verder zijn de oostelijke trappen en bordessen uit het ontwerp van Van Ravesteyn gehandhaafd. Om de ruimtelijke kwaliteiten van de bogen te versterken, zijn diverse binnenwanden en plafonds verwijderd. In het restaurantinterieur, waarvoor Happy Italy het ontwerp voor eigen rekening heeft genomen, zijn diverse verwijzingen naar het stationsverleden te vinden.

JagerJanssen heeft het ontwerp voor de casco renovatie samen met Jasper de Haan architecten en (in samenwerking met) Bureau Polderman gemaakt. De opdrachtgever is projectbureau Hofbogen.

Andere nieuwsberichten

Utrecht wordt 'tienminutenstad' met vier nieuwe centra

22 januari, 1:13

Energieneutrale nieuwbouw voor Wilhelminaschool Woerden

22 januari, 11:57

Intentieovereenkomst voor nieuw gebouw naast hoofdkantoor ING

22 januari, 10:28

Medeoprichters Space Encounters starten nieuw bureau: Beyond Space

22 januari, 9:04

Video + foto's: afbouw Floating Office Rotterdam

22 januari, 2:40

Huizenprijzen in 2020 met bijna acht procent gestegen

22 januari, 9:42

Studie naar hyperloop voor vracht tussen Amsterdam en Rotterdam

21 januari, 4:26

TNO: bouwen in hout veel gunstiger voor klimaat dan aangenomen

21 januari, 10:55

Planbureau: circulaire economie nog ver weg, meer dwang nodig

21 januari, 9:32

Boek biedt diepgaande blik in 'verstedelijkte' Noordzee

20 januari, 4:53
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Malaysian Timber Council
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan