Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co

Katwijk kiest fietsbrug met verrassende beweging

9 mei 2017, 16:09
Door de gestage uitbreiding met nieuwe woonwijken is een voet-fietsverbinding over de Oude Rijn tussen Katwijk en Oegstgeest van belang geworden. Uit vier inzendingen is het ontwerp 'de Navigator' van Syb van Breda & Co gekozen, dat robuustheid combineert met een transparant silhouet.

De gemeente Katwijk wilde ontwerp en bouw van een langzaamverkeerbrug in een integraal contract aanbesteden, waartoe ze een competitie uitschreef. De inzending van het team met onder meer Syb van Breda & Co, Strukton Infratechnieken en BSB Staalbouw scoorde op alle onderdelen het hoogst: vormgeving, onderhoud en risicobeheersing, aldus het architectenbureau.

Verrassende beweging
Syb van Breda & Co heeft een draaibrug met een hooggelegen contragewicht ontworpen, een concept dat volgens het architectenbureau nog nergens in Nederland is toegepast. Echter, het ontwerp is robuust en betrouwbaar: “We maken gebruik van bewezen technieken.”

Het resultaat is een sculpturale en slanke brug, met zowel in horizontale als verticale richting subtiel gevouwen en gebogen vlakken. De rijzige pyloon – met een ranke beëindiging – en de remmingwerken in de rivier maken duidelijk dat het een beweegbare brug betreft. Echter, dat 'de Navigator' opent door een horizontale draaiing is in gesloten situatie haast niet te voorspellen.

De leuningen lopen visueel ononderbroken door en de pyloon suggereert eerder een verticale dan een horizontale opening. De draaibeweging van pyloon en brugdek rond een onzichtbare as is dan ook een verrassing.

Slank
De pyloon is schuin geplaatst omdat hij het gewicht van de val moet compenseren tijdens de draaibeweging. Tegelijkertijd draagt het silhouet bij aan de door de gemeente Katwijk gewenste lange lijn in het landschap.

Het brugdek verjongt naar de randen, wat bijdraagt aan de slanke uitstraling van de brug. De brugleuning is bijzonder transparant dankzij de slanke balusters en de dunne gaasborstwering. Het horizontale deel van de hoofdconstructie op het dek is aanzienlijk lager dan de leuning en heeft dan ook geen invloed op het uitzicht vanaf de brug, legt het architectenbureau uit.

Verborgen techniek
De techniek is dermate zorgvuldig geïntegreerd, dat ze nauwelijks zichtbaar is. Zo is de machinekamer van de brug aan de Katwijkse zijde onzichtbaar onder de aanbrug geplaatst. Het draaimechanisme is opgenomen in de pyloon.

De handrail van de brugleuning is een op maat gebogen staalplaat. Door de vorm straalt de verlichting naar het dek en niet naar de omgeving. Op die manier hebben de gebruikers van 'de Navigator' profijt van de verlichting, terwijl de vleermuizen die onder de brug doorvliegen er geen hinder van ondervinden.

Balusters en dekrand worden als componenten in de fabriek samengesteld en met verzonken bouten aan het brugdek bevestigd. Hiermee wordt een hoge afwerkkwaliteit gegarandeerd, aldus Syb van Breda & Co, en kan een beschadigd deel van de leuning eenvoudig worden vervangen.

Navigatie
In het dek combineert Syb van Breda & Co verwijzingen naar het draaimechanisme van de brug en “het zeegaande imago van Katwijk”, meldt het bureau, “gebaseerd op nautische instrumenten zoals de kaartplotter.” Dat heeft ook de naam van de brug opgeleverd.

https://vimeo.com/215166340

Andere nieuwsberichten

Studio Rianknop presenteert zelfbouwwoning Amsterdam-Noord

5 maart, 12:26

Heijmans en AM gaan woningen bouwen in Feyenoord City

5 maart, 10:56

Eerste woongebouw Rijnhaven in Alphen aan den Rijn klaar

4 maart, 4:52

BAM Bouw en Techniek realiseert politiebureau Zeeburgereiland

4 maart, 4:24

Woonwijk uit jaren zeventig verwarmd met behulp van waterstof

5 maart, 10:03

'Lokale conflicten over duurzame plannen moeilijk te voorkomen'

5 maart, 9:32

Provincies zijn verdeeld over nieuwe kerncentrale

4 maart, 3:57

Meer laadpunten in parkeergarages

4 maart, 2:35

Provincie en gemeenten steken tot 330 miljoen in Noord-Brabant

4 maart, 9:59

Mobiliteitsalliantie wil jaarlijks drie miljard euro van regering

4 maart, 9:18
Robert MuisRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan