Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co
Copyright: Syb van Breda & Co

Katwijk kiest fietsbrug met verrassende beweging

9 mei 2017, 16:09
Door de gestage uitbreiding met nieuwe woonwijken is een voet-fietsverbinding over de Oude Rijn tussen Katwijk en Oegstgeest van belang geworden. Uit vier inzendingen is het ontwerp 'de Navigator' van Syb van Breda & Co gekozen, dat robuustheid combineert met een transparant silhouet.

De gemeente Katwijk wilde ontwerp en bouw van een langzaamverkeerbrug in een integraal contract aanbesteden, waartoe ze een competitie uitschreef. De inzending van het team met onder meer Syb van Breda & Co, Strukton Infratechnieken en BSB Staalbouw scoorde op alle onderdelen het hoogst: vormgeving, onderhoud en risicobeheersing, aldus het architectenbureau.

Verrassende beweging
Syb van Breda & Co heeft een draaibrug met een hooggelegen contragewicht ontworpen, een concept dat volgens het architectenbureau nog nergens in Nederland is toegepast. Echter, het ontwerp is robuust en betrouwbaar: “We maken gebruik van bewezen technieken.”

Het resultaat is een sculpturale en slanke brug, met zowel in horizontale als verticale richting subtiel gevouwen en gebogen vlakken. De rijzige pyloon – met een ranke beëindiging – en de remmingwerken in de rivier maken duidelijk dat het een beweegbare brug betreft. Echter, dat 'de Navigator' opent door een horizontale draaiing is in gesloten situatie haast niet te voorspellen.

De leuningen lopen visueel ononderbroken door en de pyloon suggereert eerder een verticale dan een horizontale opening. De draaibeweging van pyloon en brugdek rond een onzichtbare as is dan ook een verrassing.

Slank
De pyloon is schuin geplaatst omdat hij het gewicht van de val moet compenseren tijdens de draaibeweging. Tegelijkertijd draagt het silhouet bij aan de door de gemeente Katwijk gewenste lange lijn in het landschap.

Het brugdek verjongt naar de randen, wat bijdraagt aan de slanke uitstraling van de brug. De brugleuning is bijzonder transparant dankzij de slanke balusters en de dunne gaasborstwering. Het horizontale deel van de hoofdconstructie op het dek is aanzienlijk lager dan de leuning en heeft dan ook geen invloed op het uitzicht vanaf de brug, legt het architectenbureau uit.

Verborgen techniek
De techniek is dermate zorgvuldig geïntegreerd, dat ze nauwelijks zichtbaar is. Zo is de machinekamer van de brug aan de Katwijkse zijde onzichtbaar onder de aanbrug geplaatst. Het draaimechanisme is opgenomen in de pyloon.

De handrail van de brugleuning is een op maat gebogen staalplaat. Door de vorm straalt de verlichting naar het dek en niet naar de omgeving. Op die manier hebben de gebruikers van 'de Navigator' profijt van de verlichting, terwijl de vleermuizen die onder de brug doorvliegen er geen hinder van ondervinden.

Balusters en dekrand worden als componenten in de fabriek samengesteld en met verzonken bouten aan het brugdek bevestigd. Hiermee wordt een hoge afwerkkwaliteit gegarandeerd, aldus Syb van Breda & Co, en kan een beschadigd deel van de leuning eenvoudig worden vervangen.

Navigatie
In het dek combineert Syb van Breda & Co verwijzingen naar het draaimechanisme van de brug en “het zeegaande imago van Katwijk”, meldt het bureau, “gebaseerd op nautische instrumenten zoals de kaartplotter.” Dat heeft ook de naam van de brug opgeleverd.

https://vimeo.com/215166340

Andere nieuwsberichten

Trinity Buildings getransformeerd tot woongebouwen

21 februari, 3:40

Boijmans kiest Mecanoo voor renovatie museum

21 februari, 1:27

Cultuurcentrum Hoogeveen: de runner-up

21 februari, 11:26

Eerste jaarrapportage over de ruimtelijke ontwerpsector

21 februari, 9:48

Dura Vermeer legt Uithoornlijn aan

21 februari, 2:56

Lelystad wil versneld 10.000 huizen bouwen

21 februari, 10:11

Hele oppositie steunt motie van afkeuring over marinierskazerne

20 februari, 4:48

Den Haag verhuist rosse buurt, Amsterdam zoekt alternatief voor ramen

20 februari, 4:03

'Natuurbank' om schade stikstof te compenseren

19 februari, 2:49

Kabinet wil meer en gerichter woningen bouwen

19 februari, 9:59
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan