Stadsbrug De Oversteek (2013) in Nijmegen, ontworpen door Ney & Partners
Copyright: Thea van den Heuvel/DAPh
Enneüs Heermabrug (2001) in Amsterdam, ontworpen door Nicolas Grimshaw Architects
Copyright: Nicolas Grimshaw Architects
Spoorbrug Muiderberg A1, ontworpen door ZJA Zwarts & Jansma Architects
Copyright: ProRail
Heemstederbrug (2015 in Nieuwegein, ontworpen door StudioSK
Copyright: StudioSK (Movares)
Viaduct A27 (2012) in Houten, ontworpen door Viaduct A27
Copyright: Erik Stekelenburg
Stadsbrug De Oversteek (2013) in Nijmegen, ontworpen door Ney & Partners
Copyright: Thea van den Heuvel/DAPh
Enneüs Heermabrug (2001) in Amsterdam, ontworpen door Nicolas Grimshaw Architects
Copyright: Nicolas Grimshaw Architects
Spoorbrug Muiderberg A1, ontworpen door ZJA Zwarts & Jansma Architects
Copyright: ProRail
Heemstederbrug (2015 in Nieuwegein, ontworpen door StudioSK
Copyright: StudioSK (Movares)
Viaduct A27 (2012) in Houten, ontworpen door Viaduct A27
Copyright: Erik Stekelenburg

‘Minister, waarom geen bruggen van staal?’

5 april 2017, 16:50
De minister van Infrastructuur en Milieu informeert de Tweede Kamer voor deze zomer over de ‘beste realisatiestrategie’ voor drie nieuwe bruggen over de A27. Die moeten goedkoop en onderhoudsarm (‘sober en doelmatig’) in beton worden gebouwd. Dat is een gemiste kans, aldus algemeen directeur van ingenieursbureau IV-Groep Rob van der Waal.

Tekst: Rob van der Waal

De ‘mooiste bruggen’ zijn vrijwel altijd gemaakt van staal. Veel van die bruggen zijn wereldberoemd. Denk aan Golden Gate Bridge in San Francisco, de bruggen van Calatrava in onder andere Porto, of het viaduct van Millau in centraal Frankrijk, dat van staal en beton is gemaakt; allemaal voorbeelden van vermaarde overbruggingen.

Ook in Nederland kennen we dergelijke voorbeelden: de Erasmusbrug in Rotterdam, de Enneüs Heerma brug in Amsterdam, De Oversteek bij Nijmegen; voorbeelden van civiele kunstwerken die een verrijking blijken voor stad en omgeving. Het is geen toeval dat juist bruggen van staal zo wereldberoemd zijn geworden. Staal is een materiaal dat zich uitermate goed leent voor architecten om hun creativiteit optimaal uit te leven, daarover bestaat geen discussie.

Juiste beslissing

De minister van Infrastructuur en Milieu informeerde onlangs de Tweede Kamer over het besluit nieuwe bruggen te laten aanleggen in de A27; een juiste beslissing. De omstandigheden in het verkeer zijn zodanig gewijzigd dat renovatie van de oude bruggen eigenlijk geen optie meer is. Onderdeel van deze beslissing was dat deze bruggen in beton zullen worden uitgevoerd. Aan staal kleven teveel nadelen.

Dat is een gemiste kans. De A27 is de ‘Gateway to the Netherlands’.  Juist hier zou je een aantal prachtige, beeldbepalende kunstwerken verwachten. De overwegingen die de minister maakt bij haar keuze voor beton, zijn op zijn minst vreemd te noemen. Onderhoud en geluid zijn de hoofdargumenten. Dit zijn echter lang achterhaalde problemen. Zeker, bij de ontwerpen van de bestaande bruggen waren dit wezenlijke issues. Maar de industrie heeft niet stil gezeten.

Merwedebrug
De problemen die onlangs bij de Merwedebrug ontstonden, zijn het gevolg van overbelasting. De hedendaagse belasting van met name vrachtverkeer (zowel de aantallen wagens als de grootte van de belasting) zijn vele malen hoger dan waar de bruggen ooit eens op zijn ontworpen. Dat vervolgens ook nog eens veel te laat is ingegrepen, ligt niet aan het materiaal staal.

Een levensduur van honderd jaar of zelfs een vervangbaar dek is geen probleem, zolang je die huidige, zwaardere eisen maar in het ontwerp meeneemt. Hetzelfde geldt voor geluid. De nieuwe stalen spoorbrug over de A1 bij Muiden is aantoonbaar stiller dan welke betonnen brug dan ook.

Een argument dat natuurlijk meespeelt, zijn de kosten. Een stalen brug kán duurder uitvallen. Voor een groot deel is dat marktwerking. Maar één ding is zeker, voor een beetje meer, zeg tien tot dertig miljoen, krijg je er een kunstwerk bij cadeau. Met internationale allure, waar toeristen voor omrijden, waar de omgeving trots op is en wat waarde toevoegt aan het (kostbare) landschap. Daarop moet men niet beknibbelen. Een taak als deze volgens zesjescultuur invullen met achterhaalde argumenten en een beetje minder geld, dat noem je: een gemiste kans.  

Dit opiniestuk wordt gesteund door:  

Laurent Ney (architect/ingenieur Ney & Partners)  

Mark van der Burg (constructeur, Movares Nederland)  

Bert Hesselink (constructeur, Movares Nederland en voorzitter IABSE Nederland)  

Arjen Steenbrink (constructeur, Movares Nederland)  

Edwin Megens (architect, StudioSK)  

Paul van der Ree (architect, StudioSK) 

Andere nieuwsberichten

Architecten werken vanuit huis: Inbo Shanghai gaat weer naar kantoor

27 maart, 2:32

Team 4 ontwerpt woningbouwproject Helperkade Groningen

27 maart, 11:56

Architecten werken vanuit huis: LOLA Landscape Architects

27 maart, 10:17

Aanneemovereenkomst voor nieuw VU-gebouw getekend

26 maart, 5:02

'Bouw werkt aan protocol om werkzaamheden veilig voort te zetten'

27 maart, 3:59

Zuidasdok mogelijk 1 miljard euro duurder en later klaar

27 maart, 9:41

'Bouw wacht hardere klap van corona dan van kredietcrisis'

26 maart, 1:58

Coronacrisis legt groene projecten lam

26 maart, 9:00

Quickscan BNA: architecten verwachten meteen twintig procent omzetverlies

26 maart, 8:30

Euromast komt in Franse handen

25 maart, 9:47
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan