Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects

Syb van Breda ontwerpt radartoren voor Maasvlakte 2

22 februari 2017, 15:55
In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam heeft Syb van Breda & Co architects een nieuwe radartoren voor Maasvlakte 2 ontworpen. De toren heeft een slanke taille en staat met een stevige voet op de zeewering.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft behoefte aan een nieuwe radartoren. De huidige radarpost ziet zijn sloop tegemoet, omdat hij aan het einde van zijn bouwkundige levensduur is. Bovendien neemt de radardekking steeds verder af door het toenemend aantal obstakels zoals kranen op de Maasvlakte.

Na een Europese aanbesteding is gekozen voor het ontwerp van architectenbureau Syb van Breda en hoofdaannemer Hollandia Infra. Op een nieuwe locatie, de Prinses Maximaweg op de zeewering van de Maasvlakte 2, komt een zeventig meter hoge en slanke toren.

Functioneel en aantrekkelijk
Een stevige voet, parallel aan de dijk, zorgt voor stabiliteit en een minimale impact op het dijklichaam. De stevige kop, in de richting van het Yangtze-kanaal, biedt ruimte aan de installaties en de radar. De slanke taille onderstreept de tot in detail onderzochte minimalisering van het materiaalgebruik. De driedimensionale vervormingen van de wand dragen wezenlijk bij aan de stijfheid en stabiliteit van de toren.

De toren kijkt als het ware over de dijk heen en ‘ziet’ wat er op maaiveldniveau niet is te zien: de lange lijn van de Nieuwe Waterweg. Het ontwerp geeft de strikt functionele toren een interessante draai. Het uiterlijk van de radartoren past bovendien in het beleid om het haven- en industriegebied aantrekkelijk te houden voor recreatie, legt het Havenbedrijf uit.

De vorm van de toren bij uitstek geschikt om van staal te maken, aldus Van Breda. De welvingen en buigingen zijn heel precies en economisch uit staalplaat te vormen. De toren kan bijzonder slank en licht worden uitgevoerd, met minimale wanddiktes. Gekozen wordt voor weervast staal en toxische stoffen worden vermeden. De radartoren moet straks 100% recyclebaar zijn.

Prefab
De toren en de fundering zijn snel te realiseren, meldt het architectenbureau. In een paar maanden tijd worden de platen gekromd, aaneengelast tot hijsbare componenten, naar de bouwplaats vervoerd en tot slot op hun plek gehesen.

Onderdelen in het interieur van de toren zoals kabeltracé’s, installaties, lift, trap, techniek- en noodstroom aggregaat ruimten worden waar mogelijk geprefabriceerd en in één keer met de toren geplaatst. De radarinstallatie van de huidige toren voldoet nog: die wordt herplaatst op de nieuwe toren.

Funderingsmethode
De fundering voor de nieuwe toren is een lichte, maar uiterst stijve offshore-constructie. Stalen palen worden in de grond geschroefd tot op de harde zandlaag onder het aangebrachte dijklichaam. De palen worden door een, onder het maaiveld geplaatst, stalen frame verbonden.

De toren wordt aan dit frame verbonden met voorspanboutverbindingen. Die funderingsmethode heeft door het afdragen naar de originele harde zeebodem geen effect op de zettingen van de dijk. Het enige dat nodig is, aldus de ontwerpers, is een minimale ontgraving aan de teen. 

Andere nieuwsberichten

Crematorium met rouwhof voor begraafplaats St. Barbara in Den Haag

2 uur geleden

Woningbouwproject The Stack in Amsterdamse wijk Aan het IJ opgeleverd

2 uur geleden

Pauwert Architectuur vestigt zich in historische boerderij aan rondweg Eindhoven

Vandaag, 12:22

Houten modulair meubelsysteem van Falsework maakt iedereen timmerman

Vandaag, 10:54

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

16 minuten geleden

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

3 uur geleden

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Vandaag, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan