Luchthaven Lelystad mag worden uitgebreid

18 januari 2017, 10:37
De uitbreiding van de luchthaven Lelystad Airport kan doorgaan. De Raad van State (RvS) heeft bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad ongegrond verklaard. Dat maakte's lands hoogste rechtscollege woensdag bekend.

Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1250 meter naar 2700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. Dat maakt de luchthaven geschikt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.

Twee akkerbouwers in de omgeving en de Vogelbescherming hadden bezwaar gemaakt. Zij stelden dat omliggende natuurgebieden, en met name de kiekendieven die daar leven, gevaar zouden lopen. De Raad van State gaat daar evenwel niet in mee. Tegen de uitspraak is geen beroep meer mogelijk.

Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden..

Schiphol is dan ook verheugd over de uitspraak. Die schept volgens het luchthavenbedrijf duidelijkheid over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot de vakantieluchthaven van Nederland. ,,Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector in Nederland'', aldus Schiphol.

Lichtpunt
De Vogelbescherming is teleurgesteld maar ziet ook een lichtpunt. "Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen. Dat betekent ook dat er geen maatregelen kunnen worden genomen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen'', aldus een woordvoerder.

Oorspronkelijk hadden al volgend jaar de eerste grote vliegtuigen op Lelystad Airport moeten landen. Afgelopen najaar bleek evenwel dat de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging oplopen. Het lukt niet om de aanpassing van de vertrek- en naderingsroutes tijdig op orde te krijgen.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Civic Architects – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019

Gisteren, 16:17

‘Levende’ brug als verbinding over het IJ

Gisteren, 15:26

Recreatiewoningen geïntegreerd in centrum Zoutelande

Gisteren, 14:44

Een kast van gekoesterde collecties

Gisteren, 11:45

Timmermans: roer radicaal om voor Green Deal

24 minuten geleden

Stefan Bödecker nieuwe voorzitter BNSP

Gisteren, 17:07

'Bezwaar tegen windmolenpark vrijwel zinloos'

Gisteren, 09:40

Stedennetwerk luidt de noodklok om financiën

Gisteren, 09:25

Nieuw stikstofrekenmodel voor kleine projecten

13 september, 2:43

Topman KLM geen voorstander van Schiphol in zee

13 september, 10:11
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan