Luchthaven Lelystad mag worden uitgebreid

18 januari 2017, 10:37
De uitbreiding van de luchthaven Lelystad Airport kan doorgaan. De Raad van State (RvS) heeft bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad ongegrond verklaard. Dat maakte's lands hoogste rechtscollege woensdag bekend.

Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1250 meter naar 2700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. Dat maakt de luchthaven geschikt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.

Twee akkerbouwers in de omgeving en de Vogelbescherming hadden bezwaar gemaakt. Zij stelden dat omliggende natuurgebieden, en met name de kiekendieven die daar leven, gevaar zouden lopen. De Raad van State gaat daar evenwel niet in mee. Tegen de uitspraak is geen beroep meer mogelijk.

Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden..

Schiphol is dan ook verheugd over de uitspraak. Die schept volgens het luchthavenbedrijf duidelijkheid over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot de vakantieluchthaven van Nederland. ,,Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector in Nederland'', aldus Schiphol.

Lichtpunt
De Vogelbescherming is teleurgesteld maar ziet ook een lichtpunt. "Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen. Dat betekent ook dat er geen maatregelen kunnen worden genomen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen'', aldus een woordvoerder.

Oorspronkelijk hadden al volgend jaar de eerste grote vliegtuigen op Lelystad Airport moeten landen. Afgelopen najaar bleek evenwel dat de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging oplopen. Het lukt niet om de aanpassing van de vertrek- en naderingsroutes tijdig op orde te krijgen.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Herzog & de Meuron ontwerpt eerste Zwitserse snelwegkerkje

1 uur geleden

Rotterdam akkoord met toetsingskader woningbouw bij Euromast

Gisteren, 14:55

OMA en Jaspers-Eyers ontwerpen nieuwe hoofdkantoor NMBS

Gisteren, 12:27

Appartementengebouw van Klunder Architecten met voeten in het park

Gisteren, 11:15

Grote grondhandelaar staakt activiteiten na miljoenenbeslag

Gisteren, 11:17

Renovatie De Nederlandsche Bank start nog dit jaar

Gisteren, 09:32

Dura Vermeer legt Uithoornlijn aan

21 februari, 2:56

Lelystad wil versneld 10.000 huizen bouwen

21 februari, 10:11

Hele oppositie steunt motie van afkeuring over marinierskazerne

20 februari, 4:48

Den Haag verhuist rosse buurt, Amsterdam zoekt alternatief voor ramen

20 februari, 4:03
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan