Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: Benthem Crouwel Architects
Copyright: Benthem Crouwel Architects
Copyright: Benthem Crouwel Architects
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: Benthem Crouwel Architects
Copyright: Benthem Crouwel Architects
Copyright: Benthem Crouwel Architects

OV-terminal Utrecht Centraal officieel geopend

7 december 2016, 14:44
Na een grootscheepse verbouwing van zes jaar is woensdag officieel de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal geopend. In de door Benthem Crouwel Architects ontworpen OV-terminal zijn verschillende vervoersstromen onder één golvend dak samengebracht. Het gebouw moet onder andere de sterke reizigersgroei in de komende jaren opvangen.

Naar verwachting zal het aantal reizigers dat gebruik gemaakt van Utrecht Centraal groeien tot honderd miljoen per jaar in 2030. Op dit moment zijn dat er 88 miljoen. In de OV-terminal, die drie keer zo groot is als het oorspronkelijke station, zijn perrons voor treinen, bussen en trams opgenomen. Verder zijn er functies als winkels en horeca ondergebracht in het autonome gebouw.

De stationshal telt twee entrees met ieder een eigen stadsplein. Onder het plein aan de stadszijde wordt volgend jaar de grootste fietsenstalling ter wereld geopend, met plaats voor 12.500 fietsen.

Golf
Benthem Crouwel Architects is sinds 2003 betrokken bij het nieuwbouwproject. Tijdens de ontwerpfase kwamen Jan Benthem en Mels Crouwel op het idee het oorspronkelijk platte dak van Utrecht Centraal uit te voeren als een golf, die dynamiek uitstraalt en richting aangeeft. Dwars op de sporen, in de lengterichting van de hal, verwijst de golf naar de in- en uitgangen.

De golf heeft drie ‘deiningen’: de hoogste boven het treinstation, de lagere aan weerszijden voor de tram- en busstations. Zo representeren ze ook een logische verdeling van functies die zich in het station bevinden, meldt het architectenbureau.

Om meer natuurlijk licht in de terminal te krijgen zijn grote glazen daklichten gemaakt, die ook functioneren als rookluiken. De golvende beweging wordt benadrukt door de doorlopende LED-lampen aan het plafond. Dankzij de vorm van het stalen dak en de relatieve laagbouw van achttien meter is het station duidelijk herkenbaar tussen alle naburige gebouwen en kantoren.

Stationspromenade
Aan een zijde van het station ligt een stationspromenade, een openbare straat, die de spoorbaan kruist. Op die manier kan elke passant van west naar oost, zonder een OV-chipkaart te hoeven gebruiken. Met horeca en winkels en een eventuele markt heeft deze passage de sfeer en uitstraling van een echte stadsstraat, vertelt Benthem Crouwel Architects.

De reiziger heeft vanuit de stationshal op allerlei plekken uitzicht over de treinen en sporen. De glazen wanden, die als gordijnen aan het dak van 235 bij 85 meter hangen, zorgen bovendien voor uitzicht over de stad. Het interieurontwerp is erop gericht het station allure verschaffen zonder overdreven aandacht te vragen. Het publiek, de voertuigen en andere typerende elementen voor een station moeten zorgen voor kleur en ambiance.

Het is niet de eerste verbouwing, uitbreiding of vernieuwing van Utrecht Centraal. Sinds de opening van het oorspronkelijke station in 1843 is het zo'n zeven keer onder handen genomen. Ook voor Benthem Crouwel is dit zeker niet het eerste stationsproject. Het bureau was eerder betrokken bij onder meer de (ver)nieuw(d)e stations van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Bouw van The Baan Tower van start

Vandaag, 09:00

Signature presenteert zich als nieuwe gebieds- en natuurontwikkelaar

Gisteren, 16:00

Bruisend festivalhart van Rotterdam Architectuur Maand in beeld

Gisteren, 09:51

Met Nudus slaan Caro van de Venne, Albert Dijk en Tim Brans een nieuwe weg in

Gisteren, 09:00

Sara van Popta en Marc Eijkelkamp treden toe tot directie 19 het atelier

Gisteren, 17:44

Provincie Utrecht pakt verouderde bedrijventerreinen aan

7 juni, 4:00

Geen vergoeding vloerenbedrijf ingestorte parkeergarage Eindhoven

6 juni, 4:23

Voor het eerst meer energie uit zonnepanelen dan uit biomassa

5 juni, 3:41

Woongebouw in Amsterdam-Oost onbewoonbaar door grote brand

5 juni, 11:19

Nederland halverwege doel hernieuwbare energie: 15 procent

2 juni, 2:06
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Cembrit B.V.
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan