Groningen wil trein zonder machinist

23 november 2016, 9:42
Groningen wil een experiment beginnen met zelfstandig rijdende treinen zonder machinist. De provincie wil ook experimenteren met zelfrijdende auto's en bussen, die reizigers van deur tot deur vervoeren. Op die manier denkt de provincie de bereikbaarheid en leefbaarheid van het platteland in stand te houden.

Dat heeft de provincie aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur laten weten. De plannen zouden eigenlijk vrijdag op een congres over de toekomst van het openbaar vervoer in Noord- en Oost-Nederland worden gepresenteerd, maar dat congres werd afgebroken wegens het treinongeluk in Winsum.

Noord-Nederland leent zich volgens Groningen beter voor dit soort pilots dan de Randstad omdat de snelwegen er minder druk zijn. Ook kan het noorden sneller bussen inzetten als er een trein uitvalt. Noord-Nederland wil daarom een 'living lab' zijn voor vervoersinnovatie.

Tot 2040 blijft de bevolking op het platteland krimpen, terwijl de steden juist groeien. Noord- en Oost-Nederland houden er rekening mee dat 30 procent van de plattelandsbevolking in de toekomst ouder zal zijn dan 65 jaar. Oudere mensen zijn moeilijk uit de auto te krijgen, zeggen de vervoerders.

Daarom is het aantrekkelijk om op het platteland flink te investeren in mogelijkheden om mensen thuis op te halen en te brengen waar ze moeten zijn. In de steden zal het gebruik van fiets en openbaar vervoer juist stijgen.

Flink uitgebreid
Rond de steden in het noorden en oosten wordt het treinverkeer flink uitgebreid. Zowel vanuit Groningen als uit Enschede en Arnhem gaan meer treinen naar Duitsland rijden. Zwolle is een van de vier grootste overstappunten van Nederland en krijgt veel meer aansluitingen naar alle kanten.

In het stedelijke gebied tussen Arnhem en Nijmegen is al een fietssnelweg aangelegd en er wordt ruim baan gemaakt voor elektrisch fietsvervoer.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Winnaars Betonprijs 2019 bekend

15 november, 2:13

Tentoonstelling over Bruno Taut in Museum Het Schip

15 november, 11:57

Atelier van Berlo winnaar Next Step Award 2019

14 november, 6:00

Stedelijk Museum toont ontwerp uit eigen 125-jarig bestaan

14 november, 3:26

Video: masterclass Ben van Berkel in Haarlem

15 november, 3:06

'Huidige PFAS-meting geeft onbetrouwbaar beeld'

15 november, 9:58

Foto's Chinese spektakelarchitectuur gebundeld in boek

14 november, 4:27

Stikstof: het echte werk komt nog

14 november, 9:45

'Randstad niet uit de brand met stikstofmaatregelen'

14 november, 9:34

Kamer kritisch over verbranden biomassa

13 november, 5:08
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan