Copyright: Schoolkinderen met een Natural Light zonnelamp. VELUX
Copyright: Jongen leert bij de Natural Light zonnelamp. VELUX
Copyright: Daglicht draagt bij aan een gezonde leefomgeving. VELUX

Inspiratiewaarde VELUX 2 procent omhoog

17 november 2016, 11:55
Als enige organisatie uit de bouw staat VELUX ook dit jaar weer in de Inspirerende 40. Het jaarlijkse onderzoek van organisatieadviesbureau Synergie onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren en waarom. De totale inspiratiewaarde van VELUX steeg met 2% ten opzichte van vorig jaar.

De top 3 bestaat dit jaar uitsluitend uit social enterprises. Tony’s Chocolonely werd wederom uitgeroepen tot de inspirerendste organisatie van Nederland. Tesla en Dopper bezetten plaats 2 en 3. VELUX is te vinden op een 21ste plaats en valt op tussen organisaties uit de auto-, mode-, retail- en amusementsbranche.

“Wij zijn erg trots dat wij tussen al deze mooie merken mogen staan”, zegt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland. Wij proberen mensen al 75 jaar te inspireren om zoveel mogelijk uit hun woning te halen en te zorgen voor een gezonde leefomgeving. En voor een bedrijf uit de bouwsector is het extra mooi om nog voor inspirerende merken als DE, Cool blue, Triodos Bank, Starbucks en Nike te mogen eindigen.”

Vertrouwen

“Je ziet dat inspirerende organisaties groeien. Wij denken dat dit komt doordat zij mensen het geloof in een betere toekomst teruggeven”, vertelt Joris van Zoelen van Synergie. “Voor het eerst is een hele generatie ervan overtuigd dat hun kinderen het minder goed zal hebben dan zijzelf."

"Inspirerende organisaties bieden perspectief op vraagstukken over energie, milieu en maatschappelijke omgang en dus op de toekomst. Niet groots en abstract, maar concreet en dichtbij. Winst is daarbij een gezond resultaat dat de continuïteit voor het ideaal waarborgt.”

Gezonde leefomgeving

Voor inspirerende organisaties is innovatie een middel, nooit een doel op zich. “Inspirerende organisaties varen een eigen koers die mensen willen volgen”, aldus Van Zoelen.

“Een duidelijke visie en rol in de maatschappij worden hierbij steeds belangrijker. Het zijn organisaties die de aandacht trekken en inspireren, innoveren in de hele productieketen en in communicatie. Zo laat VELUX zien hoe belangrijk daglicht is voor een gezonde leefwijze.”

Teruggeven

De VELUX Groep zet zich continu in om nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen voor toegang tot daglicht en frisse lucht en om iets terug te geven aan de maatschappij. “Onze stichtingen hebben in 2015 545 donaties gedaan aan verschillende maatschappelijke instellingen met een totaal bedrag van 111 miljoen euro. Ten opzichte van onze winst van 268,7 miljoen een substantieel deel”, vertelt Sombroek.

Een andere maatschappelijke bijdrage is de donatie door Velux van 20.000 Natural Light (zonnelampen) aan Afrikaanse regio’s zonder elektriciteit. Ook heeft de onderneming, zo geeft ze aan, de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in duurzame productinnovaties, die de negatieve effecten van klimaatverandering verder tegengaan.

Methodiek

Synergie deed in samenwerking met de FD Mediagroep en AdfoGroep onderzoek onder 1.918 consumenten en vroeg hen de genomineerde organisaties te rangschikken. Waarom organisaties inspirerend zijn, is gebaseerd op vier pijlers: visie, organisatie, producten en relatie.

Hoewel het gewicht van de pijlers ten opzichte van elkaar per jaar iets verschilt, blijven de pijlers zelf al zes jaar onveranderd. Daarmee wordt het steeds beter mogelijk om niet alleen te weten wie inspireren, maar vooral ook hoe andere organisaties dit kunnen leren.

Andere nieuwsberichten

Voormalig hoofdkantoor Luchtmacht te koop
Gisteren, 16:48
Syb van Breda ontwerpt radartoren voor Maasvlakte 2
Gisteren, 15:55
Opdracht Zuidasdok definitief gegund
Gisteren, 15:13
Eerste selectie ‘Healthy Urban Quarter’ Utrecht bekend
Gisteren, 13:53

Nieuw Sint-Jansmuseum in Den Bosch
1 uur geleden
Goed jaar voor bouwsector
2 uur geleden
Zware straf voor ex-topman Imtech Duitsland
Gisteren, 17:22
Jong architectenbureau geeft bungalow transparantie
Gisteren, 17:17
Glansrol Amsterdam in opleving kantorenmarkt
Gisteren, 12:04
Investeerder wil meer woningen vrije sector
Gisteren, 09:31
OJMAR, S.A.
AluK Aluminium b.v.
Performance in Lighting Nederland
Nelissen Steenfabrieken
Aluprof Nederland
Sempergreen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND
Intal BV
Cladding Point B.V.
Q-railing
Tata Steel IJmuiden BV
Häfele Nederland
SLV Nederland
Grijsen Park & Straatdesign
ROCKWOOL B.V.
Sedus Stoll B.V.
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
MOSO International BV
Triflex BV
TRILUX - Simplify Your Light
Sika Nederland B.V.
Baars & Bloemhoff
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Ruys Vloeren B.V.
Tektoniek
MBI BV
AGROB BUCHTAL GmbH
Desso BV
Caparol
Arpa Nederland BV
ASSA ABLOY Entrance Systems
Gerflor Benelux
Bruil
Forbo Flooring
Tarkett Nederland
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
ROCKPANEL Group
Optigroen Dak-en Gevelbegroeiing
Metaglas B.V.
Holonite B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
Faay Vianen B.V.
ESPERO B.V.
Verosol Nederland B.V.
Derako International B.V.
ODS Jansen
Boon Edam Nederland B.V.
Renson
Gispen
Van Besouw Tapijt
OWA Benelux BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
EeStairs | trappen en balustrades
Kingspan Unidek B.V.
AGC Glass Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
VBI
Reynaers B.V.
Saint-Gobain Glass Nederland
VELUX Nederland B.V.
Trespa International BV
ROCKFON / ROCKWOOL B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan