'Sneller reizen binnen de Randstad'

7 juli 2016, 12:14
Reizen met het openbaar vervoer moet in de toekomst in de Randstad veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen.

Dat staat in de toekomstvisie van de vijf ov-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM. Treinen tussen de centraal stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft, en er komen meer lightrails, ov-fietsen, beltaxi's en deelauto’s.

"Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio", zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.

"Wij zien ook hoe goed de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam werkt. Dat zullen we meer moeten gaan doen en dat vraagt ook van de NS de bereidheid om aan te passen", aldus NS-topman Roger van Boxtel.

Vervoer op maat
Buiten de Randstad willen bedrijven vervoer op maat bieden met meer inzet op drukke lijnen en persoonsgericht vervoer in rustige regio's. Bierman: "In rustige regio's zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoe."

Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de ov-bedrijven de komende twintig jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van een miljard euro nodig.

Reizigersorganisatie Rover steunt de hoofdlijnen uit de toekomstvisie. "In stedelijke gebieden moeten we nog meer toe naar samenhangende, hoogfrequente netwerken, waarbij sprinters, metro’s, (snel)trams en snelle buslijnen voor de reizigers één logisch geheel gaan vormen. Reisinformatie over alle aspecten van de reis en eenvoudige betaalmogelijkheden moeten hier ook aan bijdragen.''

Goede zaak
Rover vindt het een goede zaak dat vervoerders de handen ineenslaan om over de belangrijke vraagstukken na te denken. De nadere invulling, nationaal en per regio, is een volgende stap. Rover vindt het essentieel dat die stap door álle ov-bedrijven wordt gezet in samenwerking met het Rijk en de regionale overheden.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Nieuw centrumgebouw voor woonzorgpark Noordwijk

3 uur geleden

Eerste twee fases Pontkade op NDSM-werf opgeleverd

Vandaag, 11:49

Speellandschap vormgegeven als een 'Italiaans bergdorp'

Vandaag, 10:27

Bouw woonwijk MVRDV op voormalige legerbasis Mannheim begonnen

Gisteren, 14:05

Stedelingen kopen vaker huis in landelijk gebied

Vandaag, 11:06

Rechter wijst schadeclaim om parkeergarage Eindhoven Airport af

Vandaag, 09:14

Vastgoedavontuur was volgens onderzoek begin einde SNS Reaal

Gisteren, 10:37

Ook Neder-Germaanse limes op werelderfgoedlijst geplaatst

Gisteren, 09:58

Paleis Het Loo pas medio 2022 weer open

27 juli, 1:39

Nieuwe Hollandse Waterlinie en Drentse Kolonieën toegevoegd aan werelderfgoedlijst

26 juli, 3:42
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan