'Sneller reizen binnen de Randstad'

7 juli 2016, 12:14
Reizen met het openbaar vervoer moet in de toekomst in de Randstad veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen.

Dat staat in de toekomstvisie van de vijf ov-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM. Treinen tussen de centraal stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft, en er komen meer lightrails, ov-fietsen, beltaxi's en deelauto’s.

"Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio", zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.

"Wij zien ook hoe goed de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam werkt. Dat zullen we meer moeten gaan doen en dat vraagt ook van de NS de bereidheid om aan te passen", aldus NS-topman Roger van Boxtel.

Vervoer op maat
Buiten de Randstad willen bedrijven vervoer op maat bieden met meer inzet op drukke lijnen en persoonsgericht vervoer in rustige regio's. Bierman: "In rustige regio's zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoe."

Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de ov-bedrijven de komende twintig jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van een miljard euro nodig.

Reizigersorganisatie Rover steunt de hoofdlijnen uit de toekomstvisie. "In stedelijke gebieden moeten we nog meer toe naar samenhangende, hoogfrequente netwerken, waarbij sprinters, metro’s, (snel)trams en snelle buslijnen voor de reizigers één logisch geheel gaan vormen. Reisinformatie over alle aspecten van de reis en eenvoudige betaalmogelijkheden moeten hier ook aan bijdragen.''

Goede zaak
Rover vindt het een goede zaak dat vervoerders de handen ineenslaan om over de belangrijke vraagstukken na te denken. De nadere invulling, nationaal en per regio, is een volgende stap. Rover vindt het essentieel dat die stap door álle ov-bedrijven wordt gezet in samenwerking met het Rijk en de regionale overheden.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Burgemeester Londen zet streep door Tulip

3 uur geleden

Vier nieuwe gemalen op Texel opgeleverd

4 uur geleden

Mecanoo wint competitie Civic Cultural Centre in Shenzhen

Vandaag, 13:35

Bouw eerste woontorens op kantoorlocatie Bullewijk van start

Vandaag, 11:15

Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer

Vandaag, 09:48

'Leegstand in de winkelstraat neemt weer toe'

Vandaag, 09:04

Nieuwbouwhuis wordt almaar duurder

Gisteren, 09:58

Vestia krijgt 175 miljoen in derivatenzaak

Gisteren, 09:29

Tijdelijke stop op bouw nieuwe datacenters Amsterdam

12 juli, 12:02

Station Sloterdijk krijgt opknapbeurt

12 juli, 9:56
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan