'Meer snelwegen aanleggen loont niet'

12 mei 2016, 10:03
Meer snelwegen blijven aanleggen om de toenemende verkeersdrukte te kunnen verwerken, loont niet. Een spitsheffing voor automobilisten alleen op drukke momenten op bepaalde wegen kan files wel effectief tegengaan, hoewel dat weer andere nadelen heeft. Ook met kleinere, gerichte maatregelen kunnen de wegen beter worden benut en worden files bestreden.

Tot die slotsom komen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in het donderdag verschenen rapport Kansrijk mobiliteitsbeleid. De planbureaus bekeken de effecten van maatregelen als kilometerheffing en aanleg van meer (spoor)wegen. Daarbij hadden ze niet alleen oog voor economische groei en bereikbaarheid, maar ook voor gevolgen voor verkeersveiligheid en milieu.

Volgens de onderzoekers neemt de noodzaak af om snelwegen aan te leggen en breder te maken, omdat het verkeer minder groeit en er al veel is aangelegd. Daarbij is het juist op drukke plekken in stedelijk gebied vaak duur om wegen uit te breiden. Het is onzeker waar en wanneer de verkeersdrukte nog zo zal toenemen dat de projecten rendabel ?kunnen ?zijn.

Het invoeren van een kilometerheffing helpt wel om files te verminderen. Die maatregel is ook gunstig voor het milieu, maar heeft wel als nadeel dat mensen minder bereid zijn te reizen voor hun werk. Vandaar dat het volgens de planbureaus effectiever is om ‘alleen op drukke momenten op bepaalde wegen’ een heffing in te voeren. Automobilisten moeten wel weten wat hun te wachten staat en waar en wanneer ze moeten betalen.

Kostbare investeringen in het spoorwegnet, raden de onderzoekers eveneens af. Je krijgt er de automobilist niet mee uit de auto en kleinschalige ingrepen in bus, tram of metro kunnen soms betere resultaten geven. Ook ?vinden zij het zaak om werk te maken van beter vervoer van en naar de stations, bijvoorbeeld door betere fietsvoorzieningen aan te leggen.

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Gisteren, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Gisteren, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Gisteren, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Gisteren, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Gisteren, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Gisteren, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Gisteren, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

18 april, 4:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

18 april, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

18 april, 9:14
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan