Eindhoven en Düsseldorf willen snelle trein

13 januari 2016, 14:13
De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf.

De spoorverbinding blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is. "Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren.''

Vooral de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, met Düsseldorf als hoofdstad, is economisch van belang. Zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen en 30 procent van de totale import uit Duitsland komt uit die deelstaat.

Ook geldt Noordrijn-Westfalen als de toegangspoort voor de steden in Midden- en Zuid-Duitsland, zeggen de burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf. Verder speelt mee dat ,,de technologische hotspot Eindhoven'' via Düsseldorf zo verbonden kan worden met het netwerk van hogesnelheidslijnen in Duitsland.

De huidige regionale trein, één keer per uur van Düsseldorf naar Venlo, waar reizigers moeten overstappen, noemen zij 'van zeer matige kwaliteit'. Van Gijzel en Geisel pleiten ervoor dat de snelle trein hoog op de agenda komt bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en de Duitse regering.

Volgens een ruwe schatting van de burgemeesters bedragen de kosten van de nieuwe hsl zo'n 10 miljard euro.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

10 juli, 2:43

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

10 juli, 2:43

Duurzaam paviljoen met 'all-electric' restaurant op vliegbasis Soesterberg

10 juli, 2:20

Woongebouw vervangt kantoorgebouw De Utrecht aan Coolsingel

10 juli, 1:03

Raad Utrecht stemt voor omstreden windmolens in groene polders

10 juli, 9:48

'Groot deel monumentensubsidie naar kerken'

10 juli, 9:17

‘Bijdrage gemeente aan stadion Feyenoord onvoldoende onderbouwd’

9 juli, 5:26

Nieuw onderzoek naar eeuwenoude graven onder Binnenhof

9 juli, 10:16

Europese Commissie: binnen vier jaar zes keer zoveel waterstof

9 juli, 9:42

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

8 juli, 4:37
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan