Amsterdam wil twee bruggen over het IJ

22 december 2015, 12:27
Het stadsbestuur van Amsterdam wil twee bruggen voor langzaam verkeer over het IJ realiseren. Een brug bij het Stenen Hoofd en vanaf het Java-Eiland lijken het meest kansrijk. Dat heeft de gemeente Amsterdam dinsdag bekendgemaakt.

De realisatie van de bruggen is een reële optie voor de stad omdat de druk op de veerdiensten over het IJ de komende jaren zal toenemen. Dit vanwege de groei van het aantal woningen, de werkgelegenheid en voorzieningen in het omliggende gebied. De bruggen zorgen op hun beurt weer voor een stimulans voor de stedelijke ontwikkelingen op en rond de IJ-oevers, aldus een studie.

De Stenen Hoofdbrug en de Javabrug moeten zorgen voor een vlotte en veilige oversteek tussen de IJ-oevers, meldt de gemeente Amsterdam. In de studie naar de bruggen, die in 2016 wordt uitgevoerd als het aan het College van B&W ligt, worden ook alternatieven onderzocht. Daarbij kan gedacht worden aan fiets- en voetgangerstunnels en de realisatie van metrostation Sixhaven.

Om de verkeersdruk op korte termijn te verlichten, wil het stadsbestuur mogelijkheden onderzoeken om het bestaande veerdienstsysteem te optimaliseren. De Distelwegveer zou bijvoorbeeld verplaatst kunnen worden, de frequentie van de veren worden verhoogd en de veren achter het Centraal Station alleen worden bestemd voor voetgangers en fietsers.

In april volgend jaar kiest het College voor de definitieve aanpak van de vervolgstudies. Later in 2016 worden de beste oplossingen voorgelegd. In de zomer van 2017 wordt vervolgens de manier gekozen om beide IJ-oevers met elkaar te verbinden, aldus de gemeente Amsterdam.

Trefwoorden

ij amsterdam brug

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan