Kleine kans dat Noord-Zuidlijn in 2017 rijdt

1 oktober 2015, 10:10
De kans is klein dat de Noord-Zuidlijn in oktober 2017 in gebruik wordt genomen, maar Amsterdam neemt maatregelen om die streefdatum toch te halen. Dit zei verkeerswethouder Pieter Litjens woensdag tijdens een werkbezoek aan het in aanbouw zijnde metrostation Vijzelgracht.

Vorig jaar was de kans nog fiftyfifty dat de metrolijn in het najaar van 2017 zou gaan rijden, maar dat is nu gekelderd naar vijf procent door tegenslag met onder meer technische dienstverlener Imtech.

“Het wordt ongelooflijk ingewikkeld. We staan voor een olympische opgave. We gaan er alles aan doen de planning te halen. Dat zijn we de Amsterdammers verplicht”, meent de Amsterdamse wethouder.

'Vreselijk complex'
Woensdag informeerde Litjens de gemeenteraad over de risico's tijdens de afbouwfase van het prestigieuze metro-project tussen Amsterdam-Noord en Amsterdam-Zuid. Litjens: “Juist de afbouwfase waarin we nu zijn beland is vreselijk complex. Er komt technisch en op ICT-gebied zoveel bij kijken. En we houden steeds minder tijd over om tegenvallers op te vangen.”

Voor Litjens is de tegenvallende risico-analyse geen aanleiding de strakke planning aan te passen. “Het wordt complex en heel ingewikkeld de Noord-Zuidlijn in 2017 rijdend te krijgen, maar ik ben blij dat we deze risico's nu in beeld hebben, zodat we op basis van deze informatie kunnen bijsturen. Als we de juiste maatregelen nemen, kunnen we de streefdatum halen.”

Imtech
Het faillissement van Imtech zorgt voor vertraging, zei Litjens, maar het is nog te vroeg om dat in maanden uit te drukken. Medio 2016 wil de wethouder met vervoersbedrijf GVB een openingsdatum prikken voor de metrolijn. “Maar ook daarna blijft het spannend tot de opening.”

Imtech was een van de belangrijkste aannemers om de metrolijn af te bouwen. Eerder dit jaar ging het bedrijf Oskomera failliet. Dit bedrijf was verantwoordelijk voor de wandbeplating in de stations. Litjens: “We wisten dat deze fase complex zou worden en vol met risico's zit. Het verlies van Imtech zet de boel op scherp. We moeten alles op alles zetten.”

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Ingrijpende verbouwing stationsplein Oostende voltooid

Vandaag, 16:04

MVRDV aan de slag met 'Olympische' vallei Seoul

Vandaag, 15:02

Clubgebouw met contrasterende volumes voor watersportvereniging

Vandaag, 11:37

Het Timmermansoog: Castex

Vandaag, 09:15

BNA: architecten zijn wat minder positief

Gisteren, 15:19

'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'

Gisteren, 11:12

Aanplant tien miljoen bomen van start

Gisteren, 09:30

Boek gaat dieper in op nooit gebouwd Den Haag

6 december, 2:11

Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor

6 december, 10:27

Stikstofwet door Kamer zonder linkse steun

5 december, 2:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan