Miljoenenschikking over duurder station Breda

30 september 2015, 11:26
ProRail, de NS en de gemeente Breda tellen 12,5 miljoen euro extra neer voor het nieuwe station in Breda. Dat is de uitkomst van een langslepend conflict met de aannemers Ballast Nedam en Hurks.

De deal werd afgelopen juli in stilte gesloten. Hoe de kosten precies worden verdeeld, wilde ProRail niet direct zeggen.

In uitgelekte documenten van de spoorbeheerder wordt nog gerept van een 'voorlopige, tussentijdse oplossing'. Maar die documenten zijn volgens ProRail alweer achterhaald.

De schikking van afgelopen zomer is definitief, verzekerde een woordvoerder woensdag in een reactie op berichtgeving in Brabantse media. Ook de bouwbedrijven zelf nemen miljoenen euro's verlies. Een exact bedrag kon de woordvoerder niet noemen.

De bouw van de Openbaar Vervoer Terminal valt onder meer hoger uit doordat de heiwerkzaamheden te veel herrie maakten voor de omgeving. Om die reden stapten de aannemers over op schroefpalen, die een stuk duurder zijn. Ook de 'logistieke uitdaging', bouwen terwijl de treinen gewoon blijven rijden, bleek lastiger en dus duurder dan aanvankelijk gedacht.

Bijna tien procent
Station Breda is begroot op 132 miljoen euro. Daar komt dus door de tegenvallers bijna tien procent bij voor de opdrachtgevers. De gemeenteraad is ruim voordat de deal werd gesloten in vertrouwen geïnformeerd en ging ermee akkoord.

"Het is vervelend, maar voor Breda is het nieuwe station een levensader", zegt raadslid Hanneke van Maanen (VVD). "Het was extra betalen of aan de kwaliteit tornen." Wat de tegenvaller de gemeente kost, wil ook zij niet zeggen omdat daar geheimhouding op rust.

In april dit jaar is de eerste fase van de nieuwe OV-terminal afgerond. Architect van het project is Koen van Velsen.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Stuur nu jullie project in voor de Zorggebouw van het Jaar 2020-prijs

35 minuten geleden

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw dak AZ-stadion heeft ook psychologisch doel

29 mei, 10:45

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan