Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Hans van Heeswijk Architecten
Copyright: Proefmontage van de hoofdconstructie ( Octatube)
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Luuk Kramer
Copyright: Hans van Heeswijk Architecten
Copyright: Proefmontage van de hoofdconstructie ( Octatube)

Van Gogh Museum opent nieuw entreegebouw

2 september 2015, 11:03
Komende zaterdag opent het Van Gogh Museum in Amsterdam diens nieuwe entreegebouw. Op de plek van de oude vijver aan het Museumplein is een glazen constructie verrezen, die een ruim en licht entreegebied overkapt. Architectenweb heeft dinsdag alvast een kijkje genomen.

Tekst Ronnie Weessies

Het lijkt nu al een vanzelfsprekend geheel, de bestaande vleugel voor tijdelijke tentoonstellingen en de nieuwe entree. Twee ellipsvormige bouwdelen, die als een architectonische variant van yin en yang tegen elkaar zijn geplakt. Toch heeft het lange tijd ondenkbaar geleken dat de voormalige vijver plaats zou maken voor een nieuw gebouw. Het waterbassin vormde namelijk ook een onlosmakelijk geheel met de vleugel, want ze behoorden tot hetzelfde ontwerp (1999, Kisho Kurokawa).

Axel Rüger, sinds 2006 directeur van het Van Gogh, las het zelfs terug in de overdrachtsbrief van zijn voorganger John Leighton. “De vijver zal zeker een bron van irritatie voor je zijn, maar pieker er niet over om er iets aan te gaan veranderen”, citeerde Rüger dinsdag tijdens de persvoorbezichtiging. De vijver kwam echter nooit goed tot zijn recht en vertoonde bovendien de nodige mankementen.

Daarnaast kreeg het museum steeds meer behoefte aan een nieuwe entree en het zag dat het Stedelijk en het Rijksmuseum hun entree naar het Museumplein verplaatsten. Reden voor Rüger om toch eens de stoute schoenen aan te trekken en een gesprek aan te gaan met het bureau van Kurokawa, die zelf inmiddels was overleden. “Ik ben er naar toe gereisd en heb er drie uur omheen geluld, maar toen we eindelijk het onderwerp aansneden, reageerden ze ineens zeer on-Japans. Is de vijver het probleem, vroegen ze, wat wil je dan?”, vertelde Rüger.

De Duitser wilde en kreeg een schetsontwerp voor een nieuw entreegebouw, waarmee het Van Gogh Museum meer zou aansluiten op het Museumplein. Bovendien kon op deze wijze een einde worden gemaakt aan de notoire lange rijen bezoekers voor de oude entree aan de Paulus Potterstraat, die voor hinder en soms ronduit gevaarlijke situaties langs de drukke verkeersweg zorgden.

Uitvoerend architect
Hans van Heeswijk werd aangesteld als uitvoerend architect. In deze op het oog bescheiden rol heeft hij veel invloed op het gebouwde resultaat kunnen uitoefenen. Het entreegebouw oogt transparanter en is anders gematerialiseerd en ingedeeld dan was voorgespiegeld in het schetsontwerp. Het lijkt zelfs op de vorig jaar geopende entreezone van het Mauritshuis in Den Haag, waarvoor Van Heeswijk het ontwerp vanaf het prille begin heeft verzorgd.

De architect omschrijft de nieuwe entree van het Van Gogh Museum als een overdekte buitenruimte, een ‘open en lege’ plek waar de bezoeker zich kan oriënteren op de verschillende onderdelen van het museum. Hierbij passen volgens Van Heeswijk ingetogen materialen en kleurstellingen, die het geheel een tijdloze uitstraling moeten geven. Om de ruimte ook echt ‘leeg’ te krijgen, zijn functies als een koffiebar en een informatiebalie, die pal naast de centrale trap waren ingetekend, verplaatst.

De overkappende glasconstructie biedt zicht op het hoofdgebouw van Rietveld (1965), de Kurokawa-vleugel en een stukje van het Stedelijk Museum. Het bouwteam heeft zich flink ingespannen om er een technisch hoogstandje van te maken, met name op het gebied van glas. Het moest een gebouw worden dat de technische mogelijkheden van dit materiaal anno 2015 demonstreert. Meest zichtbaar is dit in het dak, dat is vormgegeven als een schaal onder een hoek van 16,5 graden.

Proefmontage
In de hoofdconstructie is staal voor een groot deel vervangen door glas. Aan een 3D-gevormde stalen buisconstructie zijn dragende glazen kolommen en liggers bevestigd. De twintig ‘vinnen’ die het dak ondersteunen zijn allemaal uniek en de langste is twaalf meter; een Nederlands record. Vanwege de complexe geometrie en de aansluiting van de glasvinnen heeft Octatube eerst een proefmontage van de constructie (schaal 1:1) gemaakt in diens fabriek.

Bijzonder is verder het glazen portaal onder de (eveneens glazen) trap die de bezoeker vanaf de ingang naar het entreegebied voert. Het drielaags gelamineerd element draagt de hoogste belasting van de trap af en stabiliseert deze. De trap is overigens multifunctioneel, want het kan ook als tribune, podium en balkon worden gebruikt. In de glazen treden is LED-verlichting geïntegreerd.

Voltooid
De bouw van de nieuwe entree kostte twintig miljoen euro, dat het museum met steun van bedrijven, fondsen, stichtingen en particulieren kon financieren. Met het gebouw is het Museumplein voorlopig voltooid, want volgens het bestemmingsplan mag er niets meer worden bijgebouwd. De opening voor het publiek wordt komend weekend gevierd met een labyrint van 125.000 zonnebloemen.

Andere nieuwsberichten

Zecc uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2020

1 uur geleden

Forum Groningen is Publiek gebouw van het Jaar 2020

1 uur geleden

Trippenhuiscomplex uitgeroepen tot Interieur van het Jaar 2020

1 uur geleden

Amsterdam UMC Imaging Center bekroond als Zorggebouw van het Jaar 2020

1 uur geleden

Expositie belicht relatie directeur Glasfabriek met befaamde architecten

4 uur geleden

Amsterdam wil opdelen woningen door beleggers voorkomen

Vandaag, 09:12

Bouw Het Grote Huis op Landgoed Duivenvoorde gestart

Gisteren, 15:19

Bouw vreest ontslaggolf door stikstofbeperkingen

Gisteren, 09:08

Winnaars Dutch Design Awards 2020 bekend

26 oktober, 5:08

Negentien gemeenten kunnen aan de slag met aardgasvrije wijken

26 oktober, 4:21
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan