Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten

René van Zuuk wint Open Oproep Prins Clausbrug

3 juli 2015, 9:35
De Open Oproep Prins Clausbrug Dordrecht is gewonnen door René van Zuuk (René van Zuuk Architekten) in samenwerking met Wiljan Houweling (ABT) en Christian Nederpelt (Ingenieursbureau Boorsma). Het plan Dordtse Nereïde werd als beste gekozen uit vijf genomineerde visies. Dat heeft Architectuur Lokaal bekendgemaakt.

De 120 meter lange langzaamverkeerbrug over het Wantij gaat het historische centrum van Dordrecht verbinden met de nieuwe woonwijk op Stadswerven. Er waren 127 plannen ingezonden voor de Open Oproep, die namens de gemeente Dordrecht werd georganiseerd door Architectuur Lokaal.

Vijf inzendingen werden door de jury genomineerd. Deze plannen zijn tentoongesteld voor het publiek, dat ook zijn reactie mocht geven. Het team van René van Zuuk won de eerste prijs, dat van Ney & Partners werd tweede en het team Powerhouse Company eindigde als derde.

De jury prees het winnende plan als een zeer innovatief voorstel met een krachtige sculpturale landmark, waarmee Dordrecht onmiskenbaar op de kaart wordt gezet. Wethouder Piet Sleeking noemde de brug van groot belang: “De brug is niet alleen een functionele verbinding, maar bepaalt straks ook het gezicht op Dordrecht. Ik denk dat het winnende ontwerp goed aan die eis voldoet.”

Uniek constructieprincipe
René van Zuuk Architecten omschrijft diens winnende inzending als volgt: “Omdat de nieuwe brug slecht vijf meter boven het water ligt en een onbeperkte doorvaarthoogte gewenst is, is er gekozen voor een uniek constructieprincipe; een basculebrug met een draaibare ballastmast.

De mast steekt dertig meter in de lucht en wordt verticaal gehouden door een belaste pendel. Door de draaibare ballastmast wordt het openen en sluiten van de brug een happening. Een prachtige beweging waarbij de mast eerst voorover buigt en daarna weer terug komt. Dat betekent dat de ballastmast bij opening naar het val toe beweegt en dan samen met het bewegende val tot stilstand komt op 85 graden. Bij sluiting blijft de ballastmast de eerste 45 graden van de beweging bij het val waarna de mast zich majestueus opricht.

De draagconstructie van de brug bevindt zich in het midden van het brugdek waardoor het mogelijk is om bij de forse overspanningen toch een slank ogende brug te realiseren. Doordat de hoofdligger deels boven het brugdek wordt gehouden ontstaat er een mooie scheiding tussen voetgangers en fietsers die met een hoogte van 45 centimeter boven het wegdek ook prima als bank gebruikt kan worden. Ter plaatse van het val liggen het fiets- en voetgangers gedeelte uit elkaar. Hier is er tussen de twee gedeelten zicht op het water waardoor de waterbeleving groter wordt.

De technische ruimte en de bedieningsruimte zijn tussen de hoofdliggers geplaatst en worden volledig zichtbaar als de brug zich opent. De ruimte is toegankelijk door twee trappen die de bedienaar onder de hoofdligger door leiden. Vanuit de bedieningsruimte kan hij via een glazen skylight over de liggers kijken.

De straatverlichting bevindt zich in de ballastmast, met afgeschermde schijnwerpers wordt het gehele dek verlicht. De constructie zelf wordt verlicht aan de noordwestzijde zodat de brug op regionaal niveau goed zichtbaar maar in de stad minder op valt. De antracietkleur van de brug sluit aan bij de kleur van andere bruggen in de stad. Het contragewicht, de pendel en de liggers, wijken af met een zilvergrijze kleur.”

2018
De gemeente Dordrecht zal met het team van René van Zuuk Architekten het vervolgtraject ingaan om te komen tot realisatie van het winnende plan. Het streven is om de brug in 2018 op te leveren.

Andere nieuwsberichten

Happel Cornelisse Verhoeven presenteert gerenoveerd stadhuis Groningen

2 december, 2:28

Lesia Topolnyk wint Prix de Rome Architectuur 2022

2 december, 10:37

BDP ontwerpt Metropolis Lyceum in Amsterdam-Noord

2 december, 9:05

Nederlands-IJslands ontwerpteam wint competitie centrale bibliotheek Reykjavik

1 december, 3:03

Ombudsman: verduurzamen huis lukt huurder vaak niet

2 december, 11:32

Provincies vragen Unesco-status aan voor Scheldedelta

2 december, 9:44

Eerste ingestorte stenen gewelf Notre-Dame hersteld

1 december, 5:30

De Jonge: nog te veel fouten met energielabels van gebouwen

1 december, 12:26

Utrecht wil bewoners gedwongen van gas af

1 december, 9:45

Kadaster: huizenkoper kiest vaak woning met hoog energielabel

30 november, 10:17
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan