Voor de laatste keer over spoorviaduct Delft

20 februari 2015, 16:35
Het 1,2 kilometer lange spoorwegviaduct dat een halve eeuw het stadsbeeld van Delft bepaalde, wacht volgende maand de slopershamer. Komend weekeinde rijdt de allerlaatste trein over het viaduct. Een historisch moment, benadrukt spoornetbeheerder ProRail.

Als de trein in de nacht van zaterdag op zondag Delft voor het laatst bovenlangs heeft gepasseerd, gaat ProRail aan de slag om het bestaande spoor aan te sluiten op de lang verwachte spoortunnel. De werkzaamheden gaan een kleine week duren.

In die week zullen treinreizigers tussen Schiedam en Den Haag Hollands Spoor met bussen worden vervoerd. De Thalys naar Parijs heeft geen last van de werkzaamheden. Die rijdt over de HSL door het Groene Hart.

Straatniveau
Het aloude spoorwegviaduct werd gebouwd tussen 1960 en 1965 en ligt tussen de Kampveldweg en de Houttuinen, net ten noorden van station Delft. Het verving de spoorlijn die daarvoor op straatniveau door de stad voer.

Het bouwwerk werd na voltooiing onderdeel van de zogeheten Oude Lijn, in de negentiende eeuw aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze spoorlijn verbond Amsterdam met Rotterdam en was de eerste spoorlijn van Nederland.

Op het het steeds drukker wordende Nederlandse spoornetwerk was het Delftse viaduct met zijn twee sporen de laatste jaren een flessenhals geworden. Bovendien was er de geluidsoverlast voor de omwonenden en was het viaduct niet bepaald een toonbeeld van schoonheid in de monumentale stad.

Nieuwe station
Op zaterdagochtend 28 februari ziet de treinreiziger weinig meer van het historische Delft, want op die dag worden de spoortunnel en het nieuwe station in gebruik genomen.

Met de bouw van de spoortunnel is in 2009 begonnen. De tunnel maakt deel uit van het project Spoorzone Delft dat uit verschillende deelprojecten bestaat, zoals een nieuw ondergronds station, een parkeergarage, een ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen, een stadspark en woningbouw op de plek van het viaduct. De totale kosten worden geraamd op 1 miljard euro.

Op de websites van de NS en de gemeente Delft is informatie te vinden over het vervangend vervoer volgende week.

Trefwoorden

delft spoorzone delft

Andere nieuwsberichten

Architectuurhistoricus Charles Jencks (80) overleden

3 uur geleden

AM ontwikkelt nieuw kantoorpand naast Station Eindhoven

Vandaag, 11:48

OZ presenteert hoogbouwcomplex in de Binckhorst

Vandaag, 10:49

'Groene' hogeschool voor Floriadeterrein Almere

Gisteren, 15:27

Boek: Atlas of emerging practices

2 uur geleden

'Prijs energielabel A geschat op 22.000 euro'

Vandaag, 09:36

Centrale bank grijpt in op woningmarkt

Vandaag, 09:00

Nederlandse steden trekken internationaal nieuwe inwoners

Gisteren, 17:00

Opnieuw hoofdrolspeler weg bij verbouwing Binnenhof

Gisteren, 09:27

Eigenzinnige zelfbouwwoning in Delftse Coendersbuurt

11 oktober, 2:39
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt