Voor de laatste keer over spoorviaduct Delft

20 februari 2015, 16:35
Het 1,2 kilometer lange spoorwegviaduct dat een halve eeuw het stadsbeeld van Delft bepaalde, wacht volgende maand de slopershamer. Komend weekeinde rijdt de allerlaatste trein over het viaduct. Een historisch moment, benadrukt spoornetbeheerder ProRail.

Als de trein in de nacht van zaterdag op zondag Delft voor het laatst bovenlangs heeft gepasseerd, gaat ProRail aan de slag om het bestaande spoor aan te sluiten op de lang verwachte spoortunnel. De werkzaamheden gaan een kleine week duren.

In die week zullen treinreizigers tussen Schiedam en Den Haag Hollands Spoor met bussen worden vervoerd. De Thalys naar Parijs heeft geen last van de werkzaamheden. Die rijdt over de HSL door het Groene Hart.

Straatniveau
Het aloude spoorwegviaduct werd gebouwd tussen 1960 en 1965 en ligt tussen de Kampveldweg en de Houttuinen, net ten noorden van station Delft. Het verving de spoorlijn die daarvoor op straatniveau door de stad voer.

Het bouwwerk werd na voltooiing onderdeel van de zogeheten Oude Lijn, in de negentiende eeuw aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Deze spoorlijn verbond Amsterdam met Rotterdam en was de eerste spoorlijn van Nederland.

Op het het steeds drukker wordende Nederlandse spoornetwerk was het Delftse viaduct met zijn twee sporen de laatste jaren een flessenhals geworden. Bovendien was er de geluidsoverlast voor de omwonenden en was het viaduct niet bepaald een toonbeeld van schoonheid in de monumentale stad.

Nieuwe station
Op zaterdagochtend 28 februari ziet de treinreiziger weinig meer van het historische Delft, want op die dag worden de spoortunnel en het nieuwe station in gebruik genomen.

Met de bouw van de spoortunnel is in 2009 begonnen. De tunnel maakt deel uit van het project Spoorzone Delft dat uit verschillende deelprojecten bestaat, zoals een nieuw ondergronds station, een parkeergarage, een ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen, een stadspark en woningbouw op de plek van het viaduct. De totale kosten worden geraamd op 1 miljard euro.

Op de websites van de NS en de gemeente Delft is informatie te vinden over het vervangend vervoer volgende week.

Trefwoorden

delft spoorzone delft

Andere nieuwsberichten

Slangen+Koenis ontwerpt twee meerlaagse sportcomplexen voor Leiden

6 augustus, 6:19

Groningen met Groenplan genomineerd voor Innovatiehoofdstad Europa

6 augustus, 5:01

Kristallijne toren speelt met reflectie en transparantie

6 augustus, 1:02

Evenement Brussels Design September zoekt het dichterbij

5 augustus, 6:01

Koopwoning steeds onbetaalbaarder voor modaal inkomen

6 augustus, 9:47

Beperkte stijging huurprijzen vrije sector in dynamische huurmarkt

5 augustus, 10:48

Coronacrisis leidt tot verschuiving in kantorenmarkt

4 augustus, 11:07

Genova San Giorgio-brug officieel geopend

4 augustus, 10:28

Strootman Landschapsarchitecten krijgt opdracht voor woonwijk Zuidlaren

31 juli, 11:30

Natuur & Milieu: hoop op stedelijke zero-emissiezones 2025 bijna vervlogen

30 juli, 11:36
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan