Spoor Noord-Zuidlijn bijna op de helft

10 december 2014, 9:30
Het spoor voor de Noord-Zuidlijn is bijna voor de helft voltooid. Zo'n vier kilometer van het in totaal negen kilometer lange traject ligt er nu in. De pers mocht daarom dinsdag als eerste een ritje maken over een deel van de metrolijn, die Amsterdam-Noord in 2017 met de Zuidas moet verbinden.

Een speciaal tunnelvoertuig reed vanaf het eerste station in Noord richting het Rokin. Hoewel de metro straks met gemiddeld zo'n 80 kilometer per uur de stad doorkruist, ging het dit keer nog in een boemelgangetje. Met hier en daar wat obstakels op de route, aangezien er nog volop in de tunnel wordt gewerkt.

Toch was het ritje een bijzonder moment, zo ervoer manager uitvoering Arie Houweling. Hij werkt voor de combinatie VIA NoordZuidlijn die de afbouw van de metrolijn voor zijn rekening neemt. Het tweede deel van het spoor is volgens hem volgend voorjaar klaar.

Maar voordat de metro kan gaan testrijden, is het wel 2016. Tot die tijd gebruiken de bouwers het spoor om de stations ondergronds te bevoorraden. En voor nu is de fiets nog een veelgebruikt vervoersmiddel om de flinke afstanden onder de grond af te leggen.

De sporen moeten eerst zijn voorzien van elektriciteit voordat de metrostellen erop kunnen. Zover is de aanleg nu nog niet. Hoewel de planning volgens Houweling altijd onder druk staat, ligt de klus redelijk op schema.

Het is volgens hem nog wel een uitdaging om alle technische systemen samen werkend te krijgen. "Het zijn zeven stations met een horizontale infrastructuur. Dat moet allemaal in elkaar passen en in elkaar overgaan op een traject van negen kilometer."

http://youtu.be/izPDBm19zHk

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Multifunctioneel centrum en brede school Rockanje in gebruik genomen

3 juli, 2:19

Winnaars Archiprix 2020 bekend

3 juli, 11:50

Heembouw ontwerpt en realiseert kantoor NVM in Papendorp

3 juli, 10:31

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

2 juli, 4:16

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

3 juli, 3:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

3 juli, 9:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

3 juli, 9:00

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

2 juli, 9:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

2 juli, 9:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

1 juli, 5:10
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan