Spoorzone Delft
Copyright: Sationshal. Spoorzone Delft
Copyright: Station annex stadskantoor. Spoorzone Delft
Spoorzone Delft
Copyright: Sationshal. Spoorzone Delft
Copyright: Station annex stadskantoor. Spoorzone Delft

Spoorzone drukt zwaar op Delftse begroting

11 september 2014, 14:50
De gemeente Delft heeft het Rijk en de provincie Zuid-Holland om hulp gevraagd bij het oplossen van haar financiële problemen. De economische crisis en de stagnatie in de ontwikkeling van bouwprojecten "trekken een zware wissel op de begroting van de stad", stelt de gemeente.

Met name de financiële last van de Spoorzone vraagt de komende jaren te veel van het draagvermogen van Delft. Toen het project - ruim voor de crisis - werd gestart, ging het om de herontwikkeling van een gebied met een grote fietsenstalling, een nieuw station annex stadskantoor, een park, woningen en een spoortunnel.

Spoortunnel

Met de spoortunnel moet het traject tussen Den Haag en Rotterdam, dat nu over een viaduct door Delft loopt, over een lengte van 2,3 kilometer ondergronds komen te liggen. Destijds heeft de gemeente met Prorail en het Rijk afgesproken dat Delft 117 miljoen euro zou bijdragen aan de aanleg van de spoortunnel - waarvan inmiddels 85 miljoen is afbetaald.

De crisis heeft een spaak in het wiel gestoken. Berekend was dat de kosten van de tunnel konden worden betaald uit opbrengsten van de grond, die zou vrijkomen op de tunnel. Projectontwikkelaars hebben zich in de loop der tijd teruggetrokken, ontwikkelingen verlopen moeizaam.

Bezuinigingen
Delft heeft een (nieuw) pakket een forse bezuinigingen samengesteld. De stad zou onder meer ambtenaren moeten ontslaan en woonlasten verhogen. Er blijft echter een gat in de begroting van structureel vier miljoen euro in 2018. Dat ook nog bezuinigen brengt volgens wethouder Aletta Hekker van Financiën het voorzieningenniveau in gevaar.

Bovendien moet de gemeente rekening houden met een extra tegenvaller als in oktober de uitkomsten bekend zijn van de doorrekening van het project Spoorzone. Momenteel wordt een onafhankelijke toets uitgevoerd op een eerder onderzoek naar de verwachte kosten en risico's tot 2030.

Dit eerdere onderzoek, uitgevoerd door Het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft op verzoek van het college, toonde aan dat "de planning en uitvoering van Spoorzone Delft op koers ligt, maar dat rekening moet worden gehouden met een mogelijk tekort in 2030 van dertig miljoen euro". Dat tekort kan nog oplopen als beheersmaatregelen niet toereikend blijken te zijn.

Risico's
De financiële risico's bij de verdere ontwikkeling en inrichting van het projectgebied zijn aanzienlijk. Dat komt onder meer door de keuze om het nieuwe stadsdeel in het spoorzonegebied Nieuw Delft op een andere manier te ontwikkelen zodat goed zou kunnen worden aangesloten op de marktvraag.

Verder hebben veranderde plannen voor de inrichting van de openbare ruimte geleid tot hogere kosten en is er een risico in de verkoopwaarde van de parkeergarage Spoorsingel.

Omdat Delft in gesprek gaat met de provincie en het Rijk over mogelijke oplossingen, kan de gemeente de begroting niet op tijd afronden. Bijgevolg komt de gemeente onder verscherpt toezicht van de provincie. Een zogeheten artikel 12-status is voor Delft voorlopig niet aan de orde, zo laat de gemeente weten.

Andere nieuwsberichten

Nieuwe grote architectuurprijs kiest Junya Ishigami als eerste winnaar

Gisteren, 16:31

Een restaurantinterieur als een veldboeket van Dark & Stormy

Gisteren, 14:46

Mechelse bibliotheek met sporen van kloosterhistorie

Gisteren, 14:21

Rigoureuze renovatie van brutalistische flats in Antwerpen

Gisteren, 09:53

GGD: gezondheidsrisico's door klimaatregels

Gisteren, 09:06

Workthere: fun-factor werkplek minder belangrijk

21 oktober, 11:51

'Centrum Veilig Wonen kwam afspraken niet na'

21 oktober, 10:08

Ook bouwers in actie tegen stikstofaanpak

21 oktober, 9:39

Renovatie Binnenhof mogelijk nog langer vertraagd

18 oktober, 3:27

Mobiliteitsplan Formule 1: op de fiets naar Zandvoort

18 oktober, 9:45
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt