Lelystad Airport moet derde luchthaven worden

8 april 2014, 10:46
De Schiphol Group steekt negentig miljoen euro in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Het vliegveld wordt vanaf 2018 in stappen uitgebouwd en moet uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland met uiteindelijk 45.000 vluchten per jaar. Dat meldde de Schiphol Group dinsdag.

IIn 2017 wordt begonnen met de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter, een passagiersterminal en parkeerplaatsen, waarna de nieuwe luchthaven in 2018 open kan.

In de jaren daarna wordt die verder uitgebreid als het aantal vluchten toeneemt. Schiphol Group verwacht in 2023 1,5 miljoen passagiers per jaar op Lelystad en in 2033 3,7 miljoen passagiers.

De ontwikkeling van Lelystad Airport is nodig om de groei van het luchtverkeer op te vangen en tegelijk de overlast voor omwonenden van Schiphol te beperken. De nationale luchthaven mag de komende jaren maar beperkt uitbreiden. Vanaf Lelystad zal vooral op toeristische bestemmingen in Europa en rond de Middellandse Zee worden gevlogen.

Volgens Schiphol blijkt uit marktonderzoek dat consumenten voldoende interesse hebben voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport. Voorwaarde is wel dat de ticketprijzen concurrerend zijn en dat het aanbod van bestemmingen vergelijkbaar is met andere regionale luchthavens.

Ook voor luchtvaartmaatschappijen kan Lelystad een aantrekkelijk alternatief zijn, onder meer door lage havengelden.

Schiphol Group denkt de eerste jaren nog geen winst te maken met het nieuwe vliegveld, omdat de groei van het aantal vluchten tot 2023 beperkt zal zijn. Vanaf 2028 verwacht zij wel een positieve exploitatie, bij circa 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen reizigers per jaar.

De investeringen zijn dan rond 2035 terugverdiend.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Pauwert respecteert Bossche school bij herbestemming en nieuwbouw

Gisteren, 17:58

Kunstzinnige schermen tussen de medewerkers van EDGE

Gisteren, 15:29

Ontwerp van MoederscheimMoonen voor herontwikkeling in Rivium

Gisteren, 13:34

Blokkerlocatie Gouda herontwikkeld tot woongebied

Gisteren, 12:29

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

Gisteren, 16:37

SER: bouw inzet biomassa voor elektriciteit en warmte af

Gisteren, 09:42

Koper nieuwbouw in Amsterdam moet huis zelf bewonen

Gisteren, 09:09

Thema Dutch Design Week 2020: The new intimacy

7 juli, 2:36

3D-geprinte brug van vezelversterkte kunststof voor Kralingse Bos

7 juli, 10:45

Voor 2022 een miljoen zonnepanelen op Amsterdamse daken

7 juli, 9:08
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan