Lelystad Airport moet derde luchthaven worden

8 april 2014, 10:46
De Schiphol Group steekt negentig miljoen euro in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Het vliegveld wordt vanaf 2018 in stappen uitgebouwd en moet uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland met uiteindelijk 45.000 vluchten per jaar. Dat meldde de Schiphol Group dinsdag.

IIn 2017 wordt begonnen met de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter, een passagiersterminal en parkeerplaatsen, waarna de nieuwe luchthaven in 2018 open kan.

In de jaren daarna wordt die verder uitgebreid als het aantal vluchten toeneemt. Schiphol Group verwacht in 2023 1,5 miljoen passagiers per jaar op Lelystad en in 2033 3,7 miljoen passagiers.

De ontwikkeling van Lelystad Airport is nodig om de groei van het luchtverkeer op te vangen en tegelijk de overlast voor omwonenden van Schiphol te beperken. De nationale luchthaven mag de komende jaren maar beperkt uitbreiden. Vanaf Lelystad zal vooral op toeristische bestemmingen in Europa en rond de Middellandse Zee worden gevlogen.

Volgens Schiphol blijkt uit marktonderzoek dat consumenten voldoende interesse hebben voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport. Voorwaarde is wel dat de ticketprijzen concurrerend zijn en dat het aanbod van bestemmingen vergelijkbaar is met andere regionale luchthavens.

Ook voor luchtvaartmaatschappijen kan Lelystad een aantrekkelijk alternatief zijn, onder meer door lage havengelden.

Schiphol Group denkt de eerste jaren nog geen winst te maken met het nieuwe vliegveld, omdat de groei van het aantal vluchten tot 2023 beperkt zal zijn. Vanaf 2028 verwacht zij wel een positieve exploitatie, bij circa 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen reizigers per jaar.

De investeringen zijn dan rond 2035 terugverdiend.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Nieuwe grote architectuurprijs kiest Junya Ishigami als eerste winnaar

Gisteren, 16:31

Een restaurantinterieur als een veldboeket van Dark & Stormy

Gisteren, 14:46

Mechelse bibliotheek met sporen van kloosterhistorie

Gisteren, 14:21

Rigoureuze renovatie van brutalistische flats in Antwerpen

Gisteren, 09:53

GGD: gezondheidsrisico's door klimaatregels

Gisteren, 09:06

Workthere: fun-factor werkplek minder belangrijk

21 oktober, 11:51

'Centrum Veilig Wonen kwam afspraken niet na'

21 oktober, 10:08

Ook bouwers in actie tegen stikstofaanpak

21 oktober, 9:39

Renovatie Binnenhof mogelijk nog langer vertraagd

18 oktober, 3:27

Mobiliteitsplan Formule 1: op de fiets naar Zandvoort

18 oktober, 9:45
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt