Copyright: Lounge ( Peter Tijhuis)
Copyright: Bar ( Peter Tijhuis)
Copyright: Hotelkamer ( Peter Tijhuis)
Copyright: Badkamer ( Peter Tijhuis)
Copyright: Entreehal ( Peter Tijhuis)
Copyright: Signing ( Peter Tijhuis)
Copyright: Kunst in entreehal ( Peter Tijhuis)
Copyright: Ellen van Loon ( Peter Tijhuis)
Copyright: Hotelkamer ( Peter Tijhuis)
Copyright: Bar ( Peter Tijhuis)
Copyright: Lounge ( Peter Tijhuis)
Copyright: Restaurant ( Peter Tijhuis)
Copyright: Lounge ( Peter Tijhuis)
Copyright: Bar ( Peter Tijhuis)
Copyright: Hotelkamer ( Peter Tijhuis)
Copyright: Badkamer ( Peter Tijhuis)
Copyright: Entreehal ( Peter Tijhuis)
Copyright: Signing ( Peter Tijhuis)
Copyright: Kunst in entreehal ( Peter Tijhuis)
Copyright: Ellen van Loon ( Peter Tijhuis)
Copyright: Hotelkamer ( Peter Tijhuis)
Copyright: Bar ( Peter Tijhuis)
Copyright: Lounge ( Peter Tijhuis)
Copyright: Restaurant ( Peter Tijhuis)

Van Loon: “Van mij mag het nog wel wat rauwer”

28 maart 2014, 19:04
Donderdag 27 maart is het nhow hotel in gebouw De Rotterdam officieel geopend. Architectenweb sprak met architect Ellen van Loon (OMA) over het interieurontwerp en verbleef een nacht in het hotel.

Tekst Michiel van Raaij

“Ik ben graag in het gebouw”, zegt Ellen van Loon, architect en partner van OMA, op de 42e verdieping van De Rotterdam. In het gebouw worden talloze culturele evenementen georganiseerd, die ze regelmatig bezoekt. Ter gelegenheid van de officiële opening van het nhow hotel is op de hoogste verdieping van het gebouw voor één avond een pop-up bar ingericht.

De kantoorruimte helemaal bovenin De Rotterdam zal binnenkort door de eerste huurders in gebruik worden genomen. Maar vanavond neemt het nhow hotel de ruimte nog even over. Met dozen zijn wandjes en bars gemaakt, door de ruimte staan allerlei meubels die eerder op Object Rotterdam stonden. Van Loon is zichtbaar trots hoe de ruimte gebruikt wordt.

Het is verassend dat een gebouw dat zo sterk gevormd is door ontwikkelaarsmodellen als dit een dergelijk kunstzinnig ruimtegebruik zo goed toestaat. De nu nog volledig open ruimte en het regelmatige ritme van de gevelstijlen zorgen voor een uiterst abstracte ruimte die de industriële kant van het gebouw blootlegt. Juist dat industriële maakt de ruimte ook weer museaal.

In één week ontworpen
Wat betreft het interieur van De Rotterdam was de rol van OMA in eerste instantie beperkt tot het ontwerp van de ontvangstruimtes in de plint. Afgelopen zomer werd het ontwerp dat een andere architect voor het nhow hotel in Rotterdam had gemaakt door de directie van de NH Group echter afgekeurd. Hierop werd OMA voor het ontwerp benaderd.

“De opdracht om het hotel te ontwerpen kregen we dus pas heel laat”, vertelt van Loon. “Er werd ons gevraagd om in één week tijd een hotelkamer te ontwerpen. Dat hebben we gedaan. In de twee weken daarna hebben we een mock-up van die kamer gemaakt. Die is goedgekeurd.”

Het nhow hotel had zelf het idee om het hotel het thema ‘gouden eeuw’ of ‘architectuur’ te geven. Dat was niet de richting die OMA op wilde. De nhow hotels in Berlijn en Milaan zijn naar de smaak van Van Loon ‘veel teveel gedesigned’. Zo’n hotel is in haar visie snel verouderd. Voor nhow in Rotterdam zocht het bureau een concept dat tijdlozer en flexibeler zou zijn.

Hotel als theater
“Het concept dat we uiteindelijk hebben gekozen is om het hotel als een theater te ontwerpen waarin werk van lokale kunstenaars getoond kan worden”, vertelt Van Loon. “Je kunt er van vanalles inzetten, de inrichting kan steeds wisselen.” Zonder dat de identiteit van het hotel daardoor veranderd. Integendeel, met ieder nieuw kunstwerk wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de geschiedenis van het hotel en wordt de identiteit versterkt.

Wat betekent dit concept voor de materialisering van het hotel? “Weinig materialen en weinig kleur”, antwoordt Van Loon. Betonnen wanden en kolommen zijn op veel plaatsen onbekleed gelaten, hogere publieke ruimtes hebben stalen roosters als verlaagd plafond, de bars en balies zijn uitgevoerd in witte translucente kunststof. Het interieur vormt zo een rustige achtergrond voor de tentoongestelde kunst.

“Enkele ruimtes hebben we zelfs bewust donker gehouden”, vertelt Van Loon. De foyer tussen de congreszalen op de 6e verdieping is hier een voorbeeld van. De theaterspots, projecties en neon-signing hier doen eigenlijk meer denken aan een poppodium of nachtclub dan aan het hotel.

“Tien jaar geleden vonden alle evenementen in Rotterdam plaats achter gesloten deuren”, vertelt Van Loon. “Van buiten kon je niet zien of er iets plaatsvond, dat moest je echt weten.” Dat karakter heeft Rotterdam volgens haar nog steeds wel en iets daarvan wilde ze in het hotel terugbrengen. “De kunst in het hotel kun je van buiten ook niet zien. Dat moet je weten.”

Dat geheimzinnige komt ook terug in de signing van het hotel zelf. In plaats van dat de naam van het hotel met grote logo’s aan de stad kenbaar gemaakt wordt, moet de bezoeker het doen met een enkele ‘n’ op het trottoir voor het hotel en enkele kleine ‘n’-etjes op het glas.

De hotelkamers
De inrichting van de 278 hotelkamers sluiten naadloos op dit concept aan. Ook hier ontbreekt kleur bijna volledig. Grijstinten, chroom, lichtblauw en goud: dat is het. Het lichtblauw zit in de fauteuils op de kamers: Fat Bastard’s van designer Bertjan Pot. Goud kwam al voor op de begane grond van De Rotterdam, legt Van Loon uit, en is in de kamers doorgezet als print op de glazen wanden van de badkamers.

Met betonnen plafonddelen en wanddelen, tafels van translucente kunststof en glazen wanden zijn de kamers uitgesproken modern – met een rauw randje. De obligate televisie is in iedere kamer verstopt achter een verdiepingshoge spiegel. Hiermee verdwijnt dit zeer banale element slim naar de achtergrond en treedt de ruimtelijkheid en elementaire vormen van het interieur echt naar de voorgrond.

Bij de rondleiding door het hotel merkt een manager van het hotel op dat de hoeveelheid glas en glanzende oppervlakken in de hotelkamers groter is dan zij zelf zou hebben bedacht. Dat vraagt specifieke aandacht van het personeel. Maar in haar ogen krijgen de gasten daar een uniek beleving voor terug.

De manager voegt eraan toe dat het personeel in het hotel getraind wordt om wat informeler met gasten om te gaan. Volgens haar past dat beter bij deze tijd. Het door OMA ontworpen interieur vormt daarbij een belangrijke inspiratiebron. “Het gaat hand in hand”, zegt Van Loon hierover. Het interieur, de kunst, het personeel, de gasten… het moet elkaar versterken. “Van mij mag het allemaal nog wel wat rauwer.” Oftewel: experimenteler.

Op de Wilhelminapier in Rotterdam werkt het nhow hotel ondertussen samen met het nieuwe Luxor theater, het Fotomuseum, LantarenVenster en de Cruise Terminal. Met het nhow hotel is creatief Rotterdam een nieuw brandpunt rijker.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan