Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: Concept lamellen. van Dongen-Koschuch
Copyright: Lobby. van Dongen-Koschuch
Copyright: Woning. van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: Situatie. van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: Concept lamellen. van Dongen-Koschuch
Copyright: Lobby. van Dongen-Koschuch
Copyright: Woning. van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: van Dongen-Koschuch
Copyright: Situatie. van Dongen-Koschuch

Dubbele woontoren voor Rotterdamse Wilhelminapier

19 maart 2014, 16:01
De Wilhelminapier in Rotterdam krijgt er twee woontorens bij. Frits van Dongen en Patrick Koschuch hebben de stoere tweeling Boston en Seattle ontworpen.

Ooit vertrokken vanaf de Wilhelminakade de vele passagiersschepen van de Holland-Amerika Lijn. De pier is een symbool geworden van de emigratie naar Amerika in de negentiende en twintigste eeuw. Op deze historische plek, die naar het plan van stedenbouwkundige Riek Bakker sinds 2000 hoogbouw omarmt, worden twee torens met 220 appartementen gerealiseerd.

Het woongebouw Boston & Seattle wordt gebouwd naast de woontoren New Orleans en tegenover het Pakhuis Meesteren aan de Rijnhaven. Het gebouw, ontworpen door van Dongen-Koschuch, bestaat uit twee torens op een gemeenschappelijke onderbouw van vijf verdiepingen. Het eigen karakter van Boston & Seattle draagt bij aan de diversiteit van de bebouwing op de Wilhelminapier.

De oostelijke toren is appartementengebouw Boston, de westelijke is Seattle. De torens hebben een kruisplattegrond, wat voor de bewoners resulteert in een optimaal uitzicht en goede bezonning. Vanuit de omgeving gezien manifesteert het gebouw zich door de kruisvorm als slank en elegant volume, aldus de architecten.

Programma
Om een aantrekkelijke openbare ruimte te creëren wordt er in de gemeenschappelijke onderbouw 1.500 vierkante meter commerciële ruimte voor cultuur, winkels en horeca geprogrammeerd. Ondergronds komt een tweelaagse openbare parkeergarage.

Voor het parkeervolume erboven was het de uitdaging geen gesloten doos te ontwerpen. Van Dongen-Koschuch heeft dit opgelost in de vorm van een efficiënt gevelconcept met een lamellenstructuur. Vanaf het maaiveld geeft dit – door een spel van lichtval en doorzicht – de ervaring van een dynamische gevel, naar gelang de beschouwer zich rond het gebouw begeeft.

Op de vijfde bouwlaag komt een gemeenschappelijke verblijfsruimte met een groot terras op het zuiden en een aantrekkelijk uitzicht op de historische Rijnhaven. Van de 7e tot de 22e verdieping blijft de doorsnede van de beide torens ongewijzigd met zes appartementen per verdieping.

Appartementen
De grootte van de appartementen varieert van 85 tot 120 vierkante meter. De appartementen krijgen grote balkons van 15 vierkante meter, half binnen en half buiten de woning gelegen.

Boston omvat 110 huur- en koopappartementen, waarvan 48 huurwoningen in het middensegment en 62 koop appartementen in verschillende groottes en prijsklassen. Seattle krijgt een ruime entree met aansluitend een lobby en een grote ontmoetings- of horecaruimte, die uitzicht biedt op de Rijnhaven.

De 110 appartementen in Seattle worden verhuurd aan deelnemers van de Stichting Pensioenfonds HAL (oud-medewerkers van de Holland-Amerika Lijn en hun familie), die daardoor in hun vertrouwde havengebied kunnen wonen. De tweeling volgt daarmee vanuit historisch sociaal perspectief, aldus van Dongen- Koschuch, de robuuste eenvoud van de 'gedane' arbeid.

Planning
De bouw van Boston & Seattle start in de zomer 2014; de oplevering wordt verwacht in 2017. Het gebouw wordt ontwikkeld door V.O.F Pier III een samenwerking tussen Bouwfonds Ontwikkeling B.V en Synchroon B.V.

Gerelateerde projecten

Andere nieuwsberichten

Ingrijpende verbouwing stationsplein Oostende voltooid

Vandaag, 16:04

MVRDV aan de slag met 'Olympische' vallei Seoul

Vandaag, 15:02

Clubgebouw met contrasterende volumes voor watersportvereniging

Vandaag, 11:37

Het Timmermansoog: Castex

Vandaag, 09:15

BNA: architecten zijn wat minder positief

Gisteren, 15:19

'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'

Gisteren, 11:12

Aanplant tien miljoen bomen van start

Gisteren, 09:30

Boek gaat dieper in op nooit gebouwd Den Haag

6 december, 2:11

Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor

6 december, 10:27

Stikstofwet door Kamer zonder linkse steun

5 december, 2:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan