Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode

Rotterdam Centraal laat niemand onberoerd

14 maart 2014, 15:48
Duizenden bezoekers bij de opening, Jules Deelder die een speciaal gedicht schrijft en een razend enthousiaste burgemeester. Het donderdag geopend station Rotterdam Centraal heeft niemand onberoerd gelaten. Er is ook de nodige kritiek te horen op het bouwwerk.

Het nieuwe stationsgebouw is verrezen op de plek waar tot 2007 het geliefde station van Sybold van Ravesteyn stond. Volgens NRC-recensent Bernard Hulsman doet het door Team CS ontworpen complex het oude gebouw vergeten, terwijl zijn Volkskrant-collega Hilde de Haan de hoekige vorm van de stationshal vreemd en gek vindt.

In een artikel van de Volkskrant zijn meer kritische noten te horen, zoals de bloemist uit het voormalige stationsgebouw die spreekt van een megalomaan station. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb spreekt van ‘een rode loper naar deze geweldige stad’.

Het station bestaat uit een hal en het gedeelte waar de perrons zich bevinden. De bouwdelen werden afzonderlijk gerealiseerd door twee aannemers, maar vormen nadrukkelijk één gebouw, zoals de architecten afgelopen najaar aan Architectenweb vertelden. “Het dak boven de sporen is van glas”, meldt de gemeente Rotterdam.

“Het station heeft een loopbrug die de zestien sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna vijftief meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000 vierkante meter beslaat. Ook is het station toegankelijker geworden met ondermeer extra roltrappen, 27 in totaal.”

President-directeur van ProRail Marion Gout-van Sinderen spreekt van ‘een knappe klus die in nauwe samenwerking met gemeente, vervoerder, architecten en aannemers is gedaan’. “We zijn trots op het resultaat: een hypermodern én duurzaam station, dat zich kenmerkt door licht, ruimte en comfort.”

LED-scherm
In de hal en rond het station zijn allerlei elementen van het oude gebouw teruggebracht, zoals de sculpturen die in de volksmond ‘speculaasjes’ heten, twee vlaggenmasten en een replica van de stationsklok. Een geliefd nieuw element is het LED-scherm in de stationshal, waarop beelden uit de Rotterdamse haven worden geprojecteerd.

Er is veel gezegd en geschreven over het station, dat ruimte moet bieden voor uiteindelijk 320.000 reizigers per dag in 2025. Het gebouw is ook vaak genoeg in beeld gebracht, onder meer door Ossip van Duivenbode, die inmiddels bijna heel Rotterdam op de gevoelige plaat heeft vastgelegd. Bovenstaande foto’s zijn allemaal door hem gemaakt.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan