Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode
Copyright: grafie Ossip van Duivenbode

Rotterdam Centraal laat niemand onberoerd

14 maart 2014, 15:48
Duizenden bezoekers bij de opening, Jules Deelder die een speciaal gedicht schrijft en een razend enthousiaste burgemeester. Het donderdag geopend station Rotterdam Centraal heeft niemand onberoerd gelaten. Er is ook de nodige kritiek te horen op het bouwwerk.

Het nieuwe stationsgebouw is verrezen op de plek waar tot 2007 het geliefde station van Sybold van Ravesteyn stond. Volgens NRC-recensent Bernard Hulsman doet het door Team CS ontworpen complex het oude gebouw vergeten, terwijl zijn Volkskrant-collega Hilde de Haan de hoekige vorm van de stationshal vreemd en gek vindt.

In een artikel van de Volkskrant zijn meer kritische noten te horen, zoals de bloemist uit het voormalige stationsgebouw die spreekt van een megalomaan station. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb spreekt van ‘een rode loper naar deze geweldige stad’.

Het station bestaat uit een hal en het gedeelte waar de perrons zich bevinden. De bouwdelen werden afzonderlijk gerealiseerd door twee aannemers, maar vormen nadrukkelijk één gebouw, zoals de architecten afgelopen najaar aan Architectenweb vertelden. “Het dak boven de sporen is van glas”, meldt de gemeente Rotterdam.

“Het station heeft een loopbrug die de zestien sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage van bijna vijftief meter breed. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000 vierkante meter beslaat. Ook is het station toegankelijker geworden met ondermeer extra roltrappen, 27 in totaal.”

President-directeur van ProRail Marion Gout-van Sinderen spreekt van ‘een knappe klus die in nauwe samenwerking met gemeente, vervoerder, architecten en aannemers is gedaan’. “We zijn trots op het resultaat: een hypermodern én duurzaam station, dat zich kenmerkt door licht, ruimte en comfort.”

LED-scherm
In de hal en rond het station zijn allerlei elementen van het oude gebouw teruggebracht, zoals de sculpturen die in de volksmond ‘speculaasjes’ heten, twee vlaggenmasten en een replica van de stationsklok. Een geliefd nieuw element is het LED-scherm in de stationshal, waarop beelden uit de Rotterdamse haven worden geprojecteerd.

Er is veel gezegd en geschreven over het station, dat ruimte moet bieden voor uiteindelijk 320.000 reizigers per dag in 2025. Het gebouw is ook vaak genoeg in beeld gebracht, onder meer door Ossip van Duivenbode, die inmiddels bijna heel Rotterdam op de gevoelige plaat heeft vastgelegd. Bovenstaande foto’s zijn allemaal door hem gemaakt.

Andere nieuwsberichten

Multifunctioneel centrum en brede school Rockanje in gebruik genomen

Vandaag, 14:19

Winnaars Archiprix 2020 bekend

Vandaag, 11:50

Heembouw ontwerpt en realiseert kantoor NVM in Papendorp

Vandaag, 10:31

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

Gisteren, 16:16

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

Vandaag, 15:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

Vandaag, 09:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

Vandaag, 09:00

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

Gisteren, 09:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

Gisteren, 09:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

1 juli, 5:10
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan