BAM moet 'gevaarlijk' knooppunt bouwen

25 februari 2014, 15:55
Bouwbedrijf BAM moet doorgaan met het ontwerp van het verkeersknooppunt A59-N261 bij Waalwijk, ook al zijn de wensen van de provincie Noord-Brabant niet optimaal en mogelijk zelfs gevaarlijk. De kortgedingrechter in Den Bosch heeft dat bepaald in een uitspraak die dinsdag is gepubliceerd.

BAM kreeg de ombouw van de weg langs de Efteling in 2012 gegund voor een bedrag van 76 miljoen euro. Al meer dan een jaar ruziën de provincie en de bouwer over het ontwerp van het drukke knooppunt.

Het bouwbedrijf zegt dat de wensen van de provincie gevaarlijk zijn voor de weggebruiker. Het bedrijf wil niet aansprakelijk zijn.

De rechter constateert dat de provincie probeert op een klein oppervlak veel verkeersstromen met elkaar te verbinden en dat het praktisch onmogelijk is om er echt iets goeds van te maken. Hij zegt echter ook dat hij niet mag bepalen wat de provincie wel of niet laat bouwen.

De vrees dat BAM aansprakelijk wordt gesteld vanwege de onveilige situatie, is volgens de rechter ongegrond.

Bochten te krap
In een toelichting zegt BAM dinsdag dat de bochten te krap zijn en weggebruikers te weinig zicht bieden. Het ontwerp voldoet niet aan de normen, aldus een woordvoerder.

BAM zegt dat er bovendien een veilig alternatief is dat dat zonder vertraging en extra kosten gemaakt kan worden. BAM beraadt zich op vervolgstappen, aldus de woordvoerder.

De provincie onderkent dat een optimale oplossing vanwege de beperkte ruimte niet mogelijk is maar meent dat het ontwerp veilig is en voldoet aan de eisen.

http://youtu.be/KWRywQJUl_o

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak

21 november, 2:00

Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist

21 november, 9:30

MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates

21 november, 9:00

ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen

20 november, 4:30

Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV

21 november, 11:29

Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park

20 november, 2:15

Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt

20 november, 1:45

Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen

20 november, 1:15

Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag

20 november, 10:40

Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond

20 november, 9:00
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan