Economisch effect Hanzelijn valt nog tegen

9 december 2013, 9:57
Het economisch effect van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle valt nog tegen. Nieuwe bedrijvigheid rond de spoorverbinding is nog niet op gang gekomen en de werkloosheid in het omliggende gebied is met minstens 25 procent gestegen in plaats van gedaald. Maar mensen die met de Hanzelijn reizen, zijn wel tevreden over comfort en betrouwbaarheid.

Dat blijkt uit onderzoeken van Hogeschool Windesheim, die vrijdag zijn gepresenteerd. Koningin Beatrix opende de Hanzelijn precies een jaar geleden. De aanleg van het vijftig kilometer lange spoortraject met tunnel en brug kostte bijna 1 miljard euro.

De economische crisis zit de Hanzelijn flink dwars, stellen de onderzoekers. Het aantal arbeidsplaatsen dat door de spoorverbinding binnen een redelijk bereik van de aanwonenden kwam, is met meer dan tweehonderd procent gestegen, maar desondanks nam de werkloosheid in Flevoland en de Kop van Overijssel fors toe.

Gemeenten langs de spoorlijn hebben fiks geïnvesteerd in de aanleg van bedrijventerreinen, die ook meer werk zouden opleveren. Maar die terreinen zijn nog vrijwel helemaal leeg.

In Kampen en Dronten worden de plannen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid geheel herzien. Toen de bouw van de Hanzelijn in 2007 startte, was dat volgens de onderzoekers nog niet te voorzien.

Het aantal in- en uitstappers op de nieuwe stations in Dronten en Kampen blijft met duizenden achter bij de verwachting. De meeste reizigers gebruiken de trein om in een andere plaats te gaan winkelen. Daarna komt familiebezoek en pas op de derde plaats woon-werkverkeer.

Bron: ANP

Trefwoorden

hanzelijn

Andere nieuwsberichten

Paul de Ruiter Architects, WE Architecten en ZUS ontwerpen woonblok op Lloydpier

14 februari, 5:00

Architectenweb Podcast – Gesprek met Robert Winkel over het zelf ontwikkelen van projecten

14 februari, 4:30

Video: teaser tentoonstelling Countryside

14 februari, 2:00

BAC toont film over geschiedenis De Steltloper

14 februari, 10:42

Schiphol neemt extra maatregelen tegen stikstofuitstoot

14 februari, 11:51

Marinierskazerne definitief niet naar Vlissingen

14 februari, 9:31

'Meer actie nodig om stikstofkwestie bouw op te lossen'

14 februari, 9:07

Els Zijlstra is zelfstandige MaterialMatchMaker

13 februari, 5:35

Zonnepanelen tussen start- en landingsbaan Groningen Airport

13 februari, 4:11

Amsterdam werkt aan vergunningenstelsel vakantieverhuur

13 februari, 12:21
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan