CEANconsulting: ‘Zorginnovatie is een verplichting’

8 november 2013, 16:59
De leemte opvullen tussen strategie en realisatie, dat is het doel van CEANconsulting, zegt Colette Niemeijer. Samen met medeoprichter Guru Manja en een team van consultants adviseert zij complexe zorgorganisaties. Bij bouwprojecten koppelt Niemeijer de businesscase van het project altijd aan het lange termijn bedrijfsconcept van de zorgorganisatie.

Tekst Naomi Cheung San

“Er is gewoon nog steeds teveel geld”, zegt Colette Niemeijer. “We moeten innoveren omdat zorgkosten te hoog zijn, maar de wil, durf en urgentie om rigoureuze veranderingen te initiëren ontbreekt. Voor een goed bedrijfsconcept moeten zorgorganisaties vanuit de eindgebruiker redeneren in plaats van vanuit historische kosten en budgetten. Maar ze hebben vaak geen zicht op de financiële risico’s en geen lange termijn concept. “Bij CEAN zoeken we binnen de organisaties naar innovatiekansen, vaak kleine nieuwe bedrijfsmodules, die we vervolgens helpen operationaliseren.”

Niemeijer is van huis uit architect. “Een gebouw wordt vaak beschouwd als een esthetisch-technisch product dat vooral geld kost. In mijn proefschrift ‘De toegevoegde waarde van architectuur voor de zorg in ziekenhuizen’ uit 2012 omschrijf ik hoe architectuur juist een motor kan zijn voor zorginnovatie. “Vanwege deze integrale benadering wordt CEAN vaak ingeroepen bij een bouwvraag, maar adviezen zijn ook steeds financiëler en zorginhoudelijker van aard”, vertelt Niemeijer.

Geen oude modellen op toekomst projecteren
Differentiatie van ziekenhuiszorg naar enerzijds centra voor complexe en acute zorg en anderzijds eenvoudige, wendbare zorg in wijken, schept kansen voor innovatie. Maar die kansen worden nog niet altijd benut. “Bestaande beleidsplannen zijn vaak vanuit de eigen organisatie geredeneerd, te abstract en moeilijk operationaliseerbaar. Bij het opstellen van bijvoorbeeld strategische vastgoedplannen vraag ik altijd naar de lange termijnvisie op de zorg in de regio, omdat het om een langjarige investering gaat. Aan het antwoord ‘de patiënt centraal stellen’ heb ik dan niet zo veel”, aldus Niemeijer.

“Businesscases voor (ver)bouwprojecten pakken zorgorganisaties doorgaans aan vanuit een oude manier van werken omdat de werkelijke kostenstructuur onduidelijk is”, zegt Niemeijer. “Om een basis voor een goede businesscase te leggen, specificeren we als eerst de beoogde opbouw van de onderneming en de reële kosten. De kostenstructuur die daaruit ontstaat, geeft dan knoppen voor de bedrijfsvoering en de gebouwinvestering waaraan je kunt draaien.”

Minder gebruikersoverleggen, meer lange termijnvisie
Traditionele gebruikersoverleggen tijdens het ontwerpproces staan volgens Niemeijer innovatie in de weg. “Medewerkers zijn gewend om vanuit de huidige werkwijze en voorzieningen te denken, in plaats van vanuit end-to-end processen.”

Zorgorganisaties zijn volgens Niemeijer gewend om alles met de eigen organisatie te doen. Maar een ontwerpproces voor een ziekenhuis beslaat soms wel vijftien jaar. “Omdat in die tijd de wereld verandert, mobiliseren wij in korte sessies externe experts, waaronder architecten, die lange termijn ontwikkelingen kunnen overzien. Bevindingen leggen we vervolgens voor in een dialoog met de zorgorganisatie zodat de vernieuwingen straks ook werkbaar zijn. In twee á drie sessies is de gemene deler duidelijk en hebben we de hoofdlijnen.”

Noodzaak van integraal werken
“Het is belangrijk dat het strategische idee, dat de omwenteling vertolkt die je met de zorgorganisatie wilt maken, goed zit verankerd in het proces.” Innovatie werkt volgens Niemeijer alleen als de ICT, het zorgproces, het bouwconcept, en de organisatie integraal worden aangepakt. “Omdat de architect hier te weinig kennis van heeft en bovendien zijn handen vol heeft aan onder meer de arbo, het bouwbesluit en basale dingen als ruimtelijkheid, daglicht en routing, komt hij hier vaak niet aan toe”, zegt Niemeijer.

Ook signaleert Niemeijer een gebrek aan digitalisering die de procesgang kan ondersteunen en fouten kan voorkomen. “In het universitair ziekenhuis in Hamburg (Eppendorf) is met de nieuwbouw een enorme sprong gemaakt in de digitalisering en het stroomlijnen van processen. Ten opzichte van de oudbouw wordt zestig procent meer productie gedraaid met slechts tien procent meer mensen”, aldus Niemeijer.

Denken vanuit de eindgebruiker
Organisaties zouden meer moeten denken vanuit waardemomenten en de ‘flow’ van de eindgebruiker. “Zolang een patiënt onder je dak blijft kost hij geld, dus moet je zorgen dat een patiënt snel weer genezen en thuis is”, stelt Niemeijer. “Waar in het proces kunnen dingen beter, minder risicovol of prettiger voor de patiënt?
Ook moeten we de steeds schaarser wordende zorgprofessional niet vergeten. Als je innovatie in een proces biedt, dan kan een gebouw daar een enorme hefboom voor vormen.”

In de Nederlandse ziekenhuiszorg sterven ieder jaar ongeveer tweeduizend patiënten onnodig. Dat heeft veelal te maken met informatiehiaten. Bijvoorbeeld, bij iedere verplaatsing van de patiënt hoort een uitwisseling van verantwoordelijkheden en informatie, daar liggen risico’s. Architecten moeten zich daarom beter aan het strategisch idee houden. Ze stellen zich volgens Niemeijer te dienend op ten opzichte van de zorgorganisatie. ”Als je het gebouw ontwerpt en organiseert vanuit de toegevoegde waarde voor de patiënt is de kans op fouten veel kleiner.”

“Bij een goed georganiseerde procesbegeleiding kan de architect juist de opdrachtgever stimuleren om een stap verder te zetten. Het is een verplichting voor alle betrokkenen om zorg te innoveren zodat deze betaalbaar, toegankelijk en van kwaliteit wordt en blijft.”

Andere nieuwsberichten

Architectenweb presenteert Best of AFFR 2020

Gisteren, 14:58

'Prijzen-hattrick' in thuisstad voor Forum Groningen

Gisteren, 12:11

Gaming als inspiratie voor hoofdkantoor E-Sportsorganisatie

Gisteren, 10:52

Een 'pakhuis' met veel maatwerk in de woningen

Gisteren, 09:23

19 het atelier wint Design & Build-opdracht in Emmeloord

Gisteren, 16:00

33e editie Jaarboek Architectuur in Nederland gepresenteerd

Gisteren, 09:55

Delfzijl huisvest eerste recycler van vervuild staal ter wereld

21 september, 11:25

Tentoonstelling over lithium in Het Nieuwe Instituut

18 september, 2:54

Kabinet wil kijken naar verdere verlaging heffing wooncorporaties

18 september, 11:05

AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten

18 september, 10:32
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan