Copyright: Expositie van Dutch Invertuals. Dutch Design Week/Boudewijn Bollmann
Copyright: Rising Furniture by Robert van Embricqs. Robert Muis
Copyright: Organic Ways, van Daniel Gaciu. Gedroogde meloenschillen met bijenwas. Robert Muis
Copyright: Eggpot, van Shiwan Rashtian. Gemaakt van eierschalen. Shiwa Rashtian
Copyright: Dashed Light, van Léon de Lange en Vij5. De constructie mag worden gezien. Vij5
Prototype van een 'te monteren' vaas: Floris Hovers Ontwerpen
Copyright: Showcase Cabinet. Ontwerp Paul Heijnen. XYZ-imaging
Copyright: Een pendel met inkt voor een grafisch dessin. Ontwerp David Derksen. Robert Muis
Copyright: Steengoed vazen en armaturen van Fenna Oosterhoff. Robert Muis
Copyright: Lines and Fills-tafel van BLOK en Ruben Olislagers. BLOK
Copyright: Bricking Pattern, van Marina Savochkina. Robert Muis
Copyright: Crystals, van Daan Roosegaarde, in het NatLab. Studio Roosegaarde
Copyright: Expositie van Dutch Invertuals. Dutch Design Week/Boudewijn Bollmann
Copyright: Rising Furniture by Robert van Embricqs. Robert Muis
Copyright: Organic Ways, van Daniel Gaciu. Gedroogde meloenschillen met bijenwas. Robert Muis
Copyright: Eggpot, van Shiwan Rashtian. Gemaakt van eierschalen. Shiwa Rashtian
Copyright: Dashed Light, van Léon de Lange en Vij5. De constructie mag worden gezien. Vij5
Prototype van een 'te monteren' vaas: Floris Hovers Ontwerpen
Copyright: Showcase Cabinet. Ontwerp Paul Heijnen. XYZ-imaging
Copyright: Een pendel met inkt voor een grafisch dessin. Ontwerp David Derksen. Robert Muis
Copyright: Steengoed vazen en armaturen van Fenna Oosterhoff. Robert Muis
Copyright: Lines and Fills-tafel van BLOK en Ruben Olislagers. BLOK
Copyright: Bricking Pattern, van Marina Savochkina. Robert Muis
Copyright: Crystals, van Daan Roosegaarde, in het NatLab. Studio Roosegaarde

DDW 2013: constructies voor de toekomst

24 oktober 2013, 13:34
De Dutch Design Week in Eindhoven, die afgelopen zaterdag 19 oktober van start ging, heeft dit jaar als thema Now Future gekozen. De organisatie wil laten zien hoe het experiment en een aanpakmentaliteit in het Nederlandse design krachtige en slimme antwoorden oplevert in deze tijden van crisis.


door Robert Muis

Onderzoekend ontwerp en experiment is zeker veel te zien op de Dutch Design Week. Niet alleen op de Graduation Show van de Design Academy, waar dat wellicht vooral te verwachten is. Ook elders, zoals bij een expositie in de Yksi Black Box, waar kunstenaars en ontwerpers zich buigen over het lichaam en de vergankelijkheid.

Jalila Essaidi toont er een boeiend experiment om spinnen een weefsel te laten maken over een frame voor een kunsthart. Haar ondoordringbare huid van spinnenzijde, die ze eerder al toonde bij Dutch Invertuals, blijft fascinerend.

Biobased
In hetzelfde gebouw op Strijp S is de expositie ‘biobased Wunderkammer’ (samengesteld door Essaidi en Simone de Waart), die ontwerpen toont op het grensvlak van kunst, landbouw en industrie. Joris van Tubergen en Olivier van Herpt laten er hun experimenten zien van het 3D-printen met bijenwas. HuisVeendam laat er biolaminaten zien: hoogwaardige oppervlaktematerialen die op biologische wijze zijn geproduceerd uit landbouwafval en biologisch afbreekbaar zijn.

Verder onder andere in de ‘biobased Wunderkammer’: keramiek dat is versterkt met auberginevezels, kommen van binnenstebuiten gekeerde en met bijenwas gecoate meloenschillen en een leerachtig materiaal uit afgedankte palmbladeren. Ook elders zijn biobased producten te zien, gemaakt van bijvoorbeeld biocomposieten, kartonpulp of, te zien in het Klokgebouw, producten uit koffiedik (door Raúl Laurí design lab) en uit eierschalen (door Shiwa Rashtian). Biobased design lijkt een belangrijke richting waarin ontwerpers oplossingen lijken te zoeken voor de actuele opgave.

Klokgebouw
Het Klokgebouw in het Strijp S-gebied biedt interessante exposities. De keuze om Organisation in Design hier als curator voor drie hallen te laten optreden, heeft geresulteerd in een breed en kwalitatief goed overzicht van wat Nederlands design op het moment omvat. Deels is het gebouw ingericht  als een kleine beurs waar tientallen merken en studio’s zich presenteren, een andere ruimte biedt veeleer een tentoonstelling met werk van zowel gevestigde als aankomende ontwerptalenten door elkaar.

Bezoekers zien er meubelontwerpen van Richard Hutten, ‘stoelkleding’ van Bernotat&Co, een magnetische jurk van Iris van Herpen & Jolàn van der Wiel, de opbouwwerkkamer Work at Home van Makkink & Bey (die veel enthousiasme oproept), verlichting van Ontwerpduo en afgeronde bakstenen van Marina Savochkina en nog zo’n vijftig ontwerpen. Daar valt, naast het ontwerpen naar en met de natuur, een tweede tendens te ontwaren.

Veel (jongere) ontwerpers zijn geïnteresseerd in (het tonen van) de wijze waarop producten zijn geconstrueerd en waarop ze werken. De constructie wordt tot ornament bij de meubels van Floris Hovers, bijvoorbeeld. Hovers laat ook een prototype van een keramische vaas zien, waar twee delen als een motorblok met bouten gemonteerd kunnen worden. “Zodat mensen naar keuze bijvoorbeeld kleuren kunnen combineren”, legt hij uit. “Ik werk nog aan een U-vorm, waarmee je de vaas kunt vergroten.”

Constructie en materiaal
Techniek wordt niet verborgen, producten worden binnenstebuiten gekeerd. Soms zelfs letterlijk, zoals bij de Construction Cabinet van Paul Heijnen. Op verschillende locaties in Eindhoven worden Heijnens vitrinekasten getoond, die eveneens getuigen van een grote interesse voor techniek. Het laten zien aan de consument “hoe dingen in elkaar zitten en werken” blijkt bij hem eveneens een vorm van engagement. “Het is duidelijk dat veel dingen in de huidige maatschappij niet werken”, zegt Heijnen. “We komen er niet omheen daarover na te denken.”

Heijnen maakt deel uit van een maar boeiende kleine groepsexpositie met Pepe Heijkoop, Lex Pott en David Derksen in het TAC. Dit gebouw is met zo’n twintig presentaties van in totaal tachtig ontwerpers een bezoek beslist waard. Van producten met vouwen als vormgevend principe (Wasatch Design Collective), strakke steengoed vazen en lampenkappen met organische details (Fenna Oosterhoff) tot de koperen kasten en houten tafels met uitgefreesde tekeningen van BLOK met kunstenaar Ruben Olislagers.

Een nieuw initiatief dat een goede start maakt is Design Perron. Op deze nieuwe locatie is onder meer de Delta Mart te zien: een expositie van verschillende ontwerpen in reactie op de befaamde Delta-vaas (1981) van Mart van Schijndel. De ontwerpen, van uiteenlopende ontwerpers en kunstenaars als Hans Appenzeller, Jacco Bregonje, Hubert-Jan Henket, Bo Reudler en Alessandro Mendini, zijn gemaakt op verzoek van Mijke van Schijndel, die de vaas van haar vader opnieuw op de markt brengt.

Op Design Perron zijn verder onder meer een collectie muurplanken uit gegoten polyester van Roel Huisman, opvallende verlichtingsarmaturen van Frederike Top en armaturen van Alex de Witte - wiens lampen lijken weg te waaien - te zien.

Enthousiasmerend
Hoeveel exposities en presentaties omvat de Dutch Design Week inmiddels? Meer dan honderd ongetwijfeld, verspreid over Eindhoven. Volgens de organisatie is er werk van meer dan 1.800 ontwerpers te zien. Ze heeft daarbij, mede door de hulp van goede curators, een goed evenwicht weten te vinden tussen luchtigheid, een ruim aansprekend aanbod en inhoudelijke kwaliteit.

Daarbij moet worden gezegd dat ook de initiatiefnemers van de verschillende locaties op professionele wijze een enthousiasmerende en inspirerende omgeving weten neer te zetten.

De Dutch Design Week is nog te bezoeken tot en met 27 oktober.

Andere nieuwsberichten

Tijdelijk kunstenaarsdorp op NDSM-werf krijgt vorm

Gisteren, 17:20

Sjoerd Soeters stopt als supervisor Zaanstad

Gisteren, 15:58

Volledige recycling van Vrachtgebouw 18 op Schiphol

Gisteren, 14:45

Belangrijkste prijs World Architecture Festival voor LocHal

Gisteren, 13:47

BNA: architecten zijn wat minder positief

Gisteren, 15:19

'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'

Gisteren, 11:12

Aanplant tien miljoen bomen van start

Gisteren, 09:30

Boek gaat dieper in op nooit gebouwd Den Haag

6 december, 2:11

Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor

6 december, 10:27

Stikstofwet door Kamer zonder linkse steun

5 december, 2:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan