Eerste metro Noord-Zuidlijn rijdt over vier jaar

11 juni 2013, 10:34
Eind vorig jaar waren de Noord-Zuidlijnbouwers in Amsterdam in een jubelstemming. Na jaren van plannen, bouwen en boren lag er eindelijk een metrotunnel van ruim zes kilometer onder Amsterdam die de zuidkant van de stad met het noorden verbindt.

Toch duurt het nog zeker vier jaar voor de eerste metro's passagiers van Station Zuid naar het Buikslotermeerplein vervoeren. Dinsdag gaven de betrokken uitvoerders tekst en uitleg over wat er allemaal nog moet gebeuren voordat het zover is.

De langverwachte metroverbinding onder de hoofdstad is meer dan alleen een tunnel. Sinds de laatste tunnelboor op 1 december werd uitgezet, werken bouwers met man en macht aan wat heet de 'afbouw' van de metrolijn.

Inmiddels ligt op het traject in Amsterdam-Noord al ruim twee kilometer rails, de komende jaren komt daar nog in totaal zeven kilometer bij.

Naast het leggen van de sporen wordt tot 2017 hard gewerkt aan het afbouwen van de acht stations (vijf ondergronds en drie bovengronds) en de bijbehorende 91 roltrappen, vier rolpaden, 24 liften, 23 nooduitgangen, 8500 vierkante meter voor het publiek toegankelijke ruimte en 11.000 vierkante meter glaswand.

De Kathedraal
De afbouwwerkzaamheden in Noord moeten voor het eind van dit jaar klaar zijn. Daarna volgen het zuidelijke deel van het traject en de metrohalte onder het Centraal Station, bijgenaamd De Kathedraal. In 2015 hopen de bouwers te kunnen beginnen aan de drie diepste stations; Rokin, Vijzelgracht en De Pijp. Als alles volgens plan verloopt, kan halverwege 2016 worden begonnen met het testen van alle systemen en de eerste proefritten. De test- en proeffase duurt in het gunstigste geval zo'n acht maanden. Dan worden ook alle mogelijke calamiteitenscenario's getest. Benno Stoiber, contractmanager transporttechniek en afbouw, voorspelt dat dat vooral een grote uitdaging belooft op het diepstgelegen station De Pijp. ,,Dat is een heel bijzonder station omdat de perrons onder elkaar liggen, verbonden met lange roltrappen."
"Om reizigers in geval van nood snel te kunnen evacueren, hebben we bij hoge uitzondering toestemming gekregen om de roltrappen de andere kant op te kunnen laten lopen. Daar moeten we wel goed mee oefenen.''


Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Foto's + video: LUMA Arles

30 juli, 3:00

Gecombineerde parkeergarage en bibliotheek voor Alphen aan den Rijn

30 juli, 11:45

Nieuw centrumgebouw voor woonzorgpark Noordwijk

29 juli, 2:26

Eerste twee fases Pontkade op NDSM-werf opgeleverd

29 juli, 11:49

Nieuwe editie Folly Art Norg van start

30 juli, 10:31

Alliander: snelheid van energietransitie moeilijk bij te houden

30 juli, 9:01

Stedelingen kopen vaker huis in landelijk gebied

29 juli, 11:06

Rechter wijst schadeclaim om parkeergarage Eindhoven Airport af

29 juli, 9:14

Vastgoedavontuur was volgens onderzoek begin einde SNS Reaal

28 juli, 10:37

Ook Neder-Germaanse limes op werelderfgoedlijst geplaatst

28 juli, 9:58
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan