Copyright: Jaakko van ’t Spijker
Copyright: Jaakko van ’t Spijker
Copyright: Jaakko van ’t Spijker
Copyright: Jaakko van ’t Spijker

'De Floriade is aan een fundamentele update toe'

10 oktober 2012, 11:02
Het concept van de Floriade is aan een update toe. Dat zegt architect Jaakko van ’t Spijker, die het evenement tijdens de slotweek in Venlo heeft bezocht. “Ambitieuze paviljoens als dat van Nederland hadden weinig te melden.”

Tekst Jaakko van ’t Spijker

Afgelopen zondag sloot de Floriade in Venlo haar deuren, maar niet voordat een paar weken eerder de locatie en het ontwerp voor de volgende editie bekend werden gemaakt. De Floriade 2012 was een groot en succesvol infotainmentpark, maar lijkt ook enigszins onder de publieksradar te hebben gevlogen, voor een evenement van die schaal. Was het wel tastbaar en begrijpelijk genoeg?

We lijken al bijna meer te weten van de volgende editie, binnengesleept door de winnende combinatie MVRDV/Almere, dan van de editie Venlo, die een half jaar open is geweest en daarbij het streven van twee miljoen bezoekers precies heeft gehaald, zoals zondag bekend werd gemaakt. Wat is de erfenis die wordt doorgegeven aan Almere?

Verwondering
Als je er na een dagbezoek uitloopt, via de glazen gegolfde hal, langs de witte kantorenpoort en over de designbrug, is naast bewondering over de grote schaal van de expositie ook sprake van verwondering. Wat hield een dagje Floriade Venlo 2012 nou precies in? Het is moeilijk om in deze editie, ontworpen door Copijn en Arcadis, het overkoepelende kader goed te herkennen.

Nu is een Floriade op zichzelf natuurlijk al een tamelijk ongrijpbaar fenomeen. Het is landgoed noch pretpark; tuincentrum noch leerplein, jaarmarkt noch winkelboulevard en tegelijkertijd een beetje van allemaal. Dit draagt het risico in zich dat bezoekers een beetje van veel krijgen voorgeschoteld, zonder herkenbaar totaalbeeld.

Dat speelde in Venlo, waar zowel de overkoepelende thematiek (Cradle to Cradle) als het verbindende publieke ruimte-ontwerp nogal gefragmenteerd zijn uitgepakt. Prachtige concepten op papier, maar moeilijk te ervaren vanuit het bezoekersperspectief.

Natuurlijk waren er, zoals in elk mega-evenement, vele hoogstandjes te vinden en was er een breed paviljoenaanbod variërend van subliem (het ingegraven BCB-paviljoen) tot sneu (huurcontainers ‘vertegenwoordigden’ landen als Nepal en Pakistan). Echter, rondwandelend op het evenement, ontstond gaandeweg het gevoel dat de Floriade-formule als geheel op fundamentele punten een update kan gebruiken.

Massale showcase
De Floriade is historisch gezien in de eerste plaats een massale showcase voor de Nederlandse land- en tuinbouw. In 1960 betekende dit een dagje uit voor de familie, in een tijd waarin informatie schaars en nationale trots overvloedig voorhanden was. Een tas met folders en een rit in een kabelbaantje waren een mooi einddoel.

Vijftig jaar later leven we in een onvergelijkbare tijd en opeenvolgende Floriades hebben zich daar van editie op editie op aangepast. Het jaren '60-concept van degelijke informatie is langzamerhand gemengd met de vraag naar snelle behapbare pret en levensechte ervaringen die de internetgeneratie moeten aanspreken, een generatie die voor informatie alleen z’n bed niet uit zal komen.

Dit spanningsveld tussen informatie en pret was goed voelbaar in Venlo. De kabelbaan doet nog steeds goede zaken. Maar ambitieuze bouwwerken als de paviljoens van Nederland, China, Italië en Azerbeidzjan hadden weinig te melden als je eenmaal binnen was. België spande de kroon met een megapaviljoen waarin alleen een winkeltje was ondergebracht.

Informatie was vaak oppervlakkig, op het banale af, of juist zo gedetailleerd dat je niet redelijkerwijs die video van een kwartier of ellenlange teksten kon gaan lezen. De vraag hoe om te gaan met informatie, die schuurde.

Geen wonder, zo bezien, dat het Huis van de Smaak, waarin bezoekers 'meesterwerken van moeder natuur' konden proeven, uiteindelijk de prijs voor het beste paviljoen heeft gewonnen. Daarin worden de zintuigen bediend en proeven kun je niet thuis achter de computer. Over het geheel bezien had deze Floriade niet dezelfde fijnzinnige oriëntatie op zintuiglijke kwaliteit.

Evolueren
Voor de toekomst is het de vraag of en hoe de Floriade door kan evolueren in het informatietijdperk. Moet een nieuw concept of zelfs een vernieuwde typologie voor dit soort expositie worden ontwikkeld? Wat voor overkoepelende ruimtelijke ervaring kan alle ervaringsfragmenten bij elkaar houden, zodat een dagbezoek begrijpelijk is?

Voor de volgende editie is met MVRDV in ieder geval een bureau geselecteerd dat de conceptuele kracht en ambitie zal hebben om de Floriade ook als idee door te ontwikkelen. De eerste gepubliceerde impressies laten een compacte en gevarieerde opzet zien op een prominente en centrale locatie.

Een mediageniek Hollands ‘magic carpet’ dat in één oogopslag voor iedereen te begrijpen is en daarmee een sterke basis legt voor de volgende ronde. Het stokje is zondag definitief doorgegeven aan een nieuwe (Floriade-)generatie.

Andere nieuwsberichten

Studio RAP levert drijvende woning van hout en kurk op

25 november, 2:38

Kantoorpand Van Hallstraat Amsterdam getransformeerd tot woongebouw

25 november, 12:23

Weg vrij voor realisatie woningbouwproject Nieuw Bergen in centrum Eindhoven

25 november, 10:46

Auditorium als centrale ontmoetingsplek op de ASML-campus

24 november, 5:20

Reuters: Chinese centrale bank schiet vastgoedsector te hulp

25 november, 3:29

Groningen krijgt eind 2027 naar verwachting waterstoftrein

25 november, 10:01

Flevoland wil Almere 2,2 miljoen coronasteun voor Floriade geven

25 november, 9:22

Aedes: corporaties bouwden meer woningen, maar ambities geremd

24 november, 1:57

Amsterdam wil minder statushouders in wooncomplexen met jongeren

24 november, 9:51

Een op drie nieuwe woningen moet voor ouderen worden gebouwd

24 november, 9:08
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan