Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio

UNStudio presenteert luchthaven Kutaisi

23 november 2011, 12:33
UNStudio heeft het ontwerp voor de nieuwe terminal en verkeerstoren van de luchthaven in het Georgische Kutaisi gepresenteerd. Het vliegverkeer rond de tweede stad van het land zal de komende jaren substantieel toenemen. Kutaisi wordt namelijk het nieuwe regeringscentrum en wil uitgroeien tot een toeristische trekpleister.

Momenteel wordt het regeringscentrum verplaatst van hoofdstad Tbilisi naar Kutaisi. Zo zullen volgend jaar de eerste vergaderingen worden gehouden in het nieuwe parlementsgebouw. Om de toenemende stroom diplomaten, politici en ook toeristen op te kunnen vangen, wordt de bestaande luchthaven vernieuwd.

UNStudio ontwierp de bijbehorende terminal en verkeerstoren. De 4.000 vierkante meter omvattende terminal biedt plek aan onder meer aankomst- en vertrekfaciliteiten, een administratief deel en winkels/horeca. Het gebouw is volgens een paviljoentypologie ontworpen,een allesomvattend bouwvolume met een duidelijk structurele lay-out.

“Het volume is opgebouwd rond een centrale buitenruimte die wordt gebruikt door vertrekkende passagiers. De transparante ruimte rond dit centrale punt, ondersteunt een soepel verloop van passagiersstromen en voorkomt dat vertrek- en aankomststromen elkaar kruisen”, zegt UNStudio.

“Vanaf het plein is er uitzicht op het platform met de achtergelegen Kaukasus aan de horizon. De architectuur begeleidt de logistieke processen, waarborgt een optimale beveiliging en zorgt ervoor dat de reiziger voldoende ruimte heeft om te circuleren. De terminal fungeert als een lobby voor Georgië en versterkt de identiteit van de hedendaagse Georgische cultuur.”

Verkeerstoren
De 55 meter hoge verkeerstoren van 300 vierkante meter, vormt een aanvulling op het ontwerp van de terminal. De controlekamer op de bovenste verdieping is het centrale punt van de toren. “Met een ruim en comfortabel interieur is deze werkomgeving ontworpen voor optimale concentratie”, vertelt het bureau verder.

“De buitenkant van de toren is bekleed met een transparante huid die van kleur verandert als er een fluctuatie is in het verkeer. De verkeerstoren vormt een lichtbaken vanuit het luchtruim en rondom de internationale luchthaven, maar het is ook de weg van en naar het nieuwe regeringscentrum van Georgië, Kutaisi.”

Ondergrondse waterbron
In het ontwerp voor de nieuwe luchthaven worden duurzame elementen geïntegreerd, zegt UNStudio. “Een plaatselijke ondergrondse waterbron is de basis voor terugdringing van het energieverbruik door middel van betonkernactivering. In de vloeren van zowel de terminal als de verkeerstoren zal het water worden gebruikt voor het handhaven van een gereguleerde temperatuur in de twee bouwvolumes. Grote dakoverstekken van de terminal voorzien in zonwering aan zuid en zuidwest zijde van het gebouw.”

Een hybride, lage druk ventilatiesysteem wordt geïntegreerd in de hoofdconstructie van de terminal en een grijswateropvangsysteem wordt opgenomen onder het terminalgebouw.

“Om het energieverbruik nog verder terug te dringen is er de mogelijkheid om grote oppervlakken met PV-cellen aan te brengen op het dakoppervlak. Daarnaast is Kustaisi-luchthaven de eerste luchthaven van Georgië die een strikte scheiding van afval zal gaan handhaven. Het doel is om een recycling systeem te introduceren dat ook zou kunnen worden toegepast in nieuwe en bestaande projecten in Georgië.”

Operationeel
In december gaat de bouw van start. Naar verwachting is de vernieuwde luchthaven september volgend jaar operationeel.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan