'Versnippering oorzaak instorting tribunedak'

29 augustus 2011, 11:11
De instorting van het tribunedak in het FC Twente-stadion van begin juli is te wijten aan de versnippering van het ontwerp- en bouwproces. Dat stelt de Vereniging Nederlandse Constructeurs (VNconstructeurs) in een reactie op het tussentijds rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gepresenteerd.

Toen het dak in stadion De Grolsch Veste instortte, was de basisconstructie nog niet gereed, zo constateerde de Onderzoeksraad. De voor de stabiliteit essentiële onderdelen als koppelstaven en schoren ontbraken, terwijl de dakspanten aan de achterzijde van de tribune nog niet stabiel waren verankerd.

VNconstructeurs ziet hierin een symptoom van een ‘ziekte die de Nederlandse bouwwereld al jaren in zijn greep heeft’. De Vereniging trekt een lijn met recente incidenten als het neergestorte balkon in Maastricht (2003) en de ingestorte ondersteuningsconstructie bij de bouw van de B-tower in Rotterdam (2010).

Fragmentatie
“De bron van de problemen is de fragmentatie van het ontwerp- en bouwproces. Die is de laatste decennia sterk toegenomen. Voor bijna ieder onderdeel en iedere handeling is een ander bedrijf verantwoordelijk. Daardoor zijn er nu veel meer partijen bij een project betrokken dan pakweg dertig jaar geleden. Op de bouwplaats is het dagelijks een komen en gaan van tientallen, soms honderden mensen. Allemaal leggen zij een klein stukje van een complexe puzzel. Hoe die puzzel er uiteindelijk uit moet zien, weten ze vaak niet.”

Ook de ontwerpkant is versnipperd, zegt VNconstructeurs. “Vroeger maakte de constructeur het ontwerp, werkte dat gedetailleerd uit en hield toezicht op de bouw ervan. Zo’n totaalopdracht komt nu nauwelijks nog voor. Verschillende onderdelen worden door verschillende bedrijven geleverd en ook door verschillende ‘deelconstructeurs’ uitgewerkt. Op zich is dat prima, als de verantwoordelijkheid voor de integratie van die delen maar goed wordt geborgd. En juist dat gebeurt onvoldoende.”

“Zelfs als het op papier in orde is, moeten op de bouwplaats al die onderdelen nog op de juiste manier en in de juiste volgorde worden gebouwd. Problemen ontstaan vooral als er wijzigingen in aangebracht moeten worden. Er wordt dan vaak niet gekeken naar wat de gevolgen daarvan zijn voor de constructieve veiligheid. Zelden wordt de ontwerpende constructeur geconsulteerd. Tegelijkertijd weten niet-constructeurs te weinig van constructies om dat kennisgat op te vullen.”

Compendium
“Om het tij te keren is in 2006 door een brede vertegenwoordiging van de bouwsector het ‘Compendium aanpak constructieve veiligheid’ opgesteld. Elke opdrachtgever, constructeur, bouwer, toeleverancier en toezichthouder kan hierin lezen hoe de veiligheid moet worden geborgd. In de praktijk wordt het echter nauwelijks toegepast. Ook pleit de constructeursbranche al jaren voor één partij die toezicht houdt op de veilige integratie van alle onderdelen. Maar dat loopt in de praktijk stuk op … geld.”

VNconstructeurs denkt dat de problemen pas verholpen kunnen worden als de bouw een veiligheidscultuur krijgt zoals de auto- of vliegtuigindustrie die ook kent.

“Opdrachtgevers moeten zich meer dan nu bewust worden van hun verantwoordelijkheid voor de constructieve veiligheid en daar ook naar handelen. Ook moet het toezicht tijdens de uitvoering sterk verbeteren. En constructeurs zelf moeten veel meer dan nu met de vuist op tafel durven slaan zodra de veiligheid niet gewaarborgd is.”

Andere nieuwsberichten

Multifunctioneel centrum en brede school Rockanje in gebruik genomen

3 juli, 2:19

Winnaars Archiprix 2020 bekend

3 juli, 11:50

Heembouw ontwerpt en realiseert kantoor NVM in Papendorp

3 juli, 10:31

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

2 juli, 4:16

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

3 juli, 3:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

3 juli, 9:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

3 juli, 9:00

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

2 juli, 9:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

2 juli, 9:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

1 juli, 5:10
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan