Copyright: Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten
Quist Wintermans Architekten

Nieuwe spoorbrug over IJssel voltooid

22 april 2011, 15:37
Treinen tussen Hattem en Zwolle gaan vanaf dinsdag over de nieuwe spoorbrug over de IJssel rijden. Na Pinksteren wordt de oude spoorbrug afgebroken. Dat meldde projectmanager Jaap Balkenende van ProRail vrijdag.

Aan de 58 miljoen euro kostende brug is sinds het najaar van 2008 gebouwd. Vanaf vrijdagavond 22 uur tot dinsdag vroeg in de ochtend is het treinverkeer tussen 't Harde en Zwolle gestremd om het spoor aan te sluiten op de nieuwe brug.

De brug is onderdeel van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Het doel van de lijn is om de spoorverbinding tussen de Randstad en het noorden en oosten te verbeteren. Volgens planning gaan de eerste treinen eind 2012 over deze lijn rijden.

Balkenende meldde dat het 1 miljard euro kostende project tot nu toe weinig tegenvallers heeft gekend. Wel maakten hulpverleningsinstanties in Overijssel en Flevoland zich er in 2007 ernstig zorgen over of de veiligheid van de nieuwe spoortunnel onder het Drontermeer wel was te garanderen. "Ook die zorgen zijn weggenomen'', aldus de projectmanager.

Volgens Balkenende is de ruim 140 jaar oude spoorbrug over de IJssel aan het eind van z'n Latijn. Onzeker is nog of het bouwwerk al direct na Pinksteren gesloopt kan worden. "Dat heeft met natuurwetgeving te maken. Er zit een beverburcht in de buurt en mogelijk zitten er vleermuizen in kruitkamers in de pijlers van de brug.''

Dergelijke kamers of sleuven zijn er oorspronkelijk in aangebracht om in tijden van oorlog de brug te kunnen opblazen. Ook vindt er nog onderzoek plaats naar mogelijke blindgangers uit de Tweede Wereldoorlog. Bij de bouw van de nieuwe brug zijn twee vliegtuigbommen onklaar gemaakt.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Winnaars Betonprijs 2019 bekend

Gisteren, 14:13

Tentoonstelling over Bruno Taut in Museum Het Schip

Gisteren, 11:57

Atelier van Berlo winnaar Next Step Award 2019

14 november, 6:00

Stedelijk Museum toont ontwerp uit eigen 125-jarig bestaan

14 november, 3:26

Video: masterclass Ben van Berkel in Haarlem

Gisteren, 15:06

'Huidige PFAS-meting geeft onbetrouwbaar beeld'

Gisteren, 09:58

Foto's Chinese spektakelarchitectuur gebundeld in boek

14 november, 4:27

Stikstof: het echte werk komt nog

14 november, 9:45

'Randstad niet uit de brand met stikstofmaatregelen'

14 november, 9:34

Kamer kritisch over verbranden biomassa

13 november, 5:08
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan