Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer
Copyright: Dura Vermeer

Voorstel voor dubbele tunnel onder ‘t Gooi

30 maart 2011, 10:39
Om de capaciteit van de A1 door ’t Gooi te vergroten stelt Dura Vermeer voor de autosnelweg ondergronds te brengen in een dubbele tunnel. De kosten worden door de bouwer begroot op € 2,3 miljard euro.

De A1 is een van de belangrijke verbindingsweg tussen Oost- en West-Nederland. Op het tracé door het Gooi tussen knooppunt Eemnes en knooppunt Muiderberg treden de laatste jaren steeds vaker files op, stelt Dura Vermeer. Uitbreiding van de capaciteit is gewenst met dien verstande dat de beschikbare ruimte rondom de A1 zeer beperkt is.

Naar de mening van Dura Vermeer is uitbreiding van de A1 met extra rijstroken in het horizontale vlak onvoldoende om de bereikbaarheid te waarborgen. Dura Vermeer heeft gezocht naar een oplossing voor dit ruimtelijke probleem en heeft deze gevonden in het verticale vlak.

Dubbele tunnel
In de aangedragen oplossing wordt het doorgaand (transit)verkeer net na knooppunt Eemnes ondergebracht in twee boortunnels met elk twee rijstroken. Ter hoogte van Naarden wordt het verkeer weer teruggebracht naar maaiveldniveau. Hierboven wordt een verdiepte tunnelbak aangelegd voor het regionale snelverkeer met 2 x 2 rijstroken.

De tunnel wordt op drie plaatsen ontsloten door middel van in- en uitvoegstroken in beide richtingen. Ter hoogte van Bussum zal de verdiepte tunnelbak overgaan in de vorm van een landtunnel. Voorafgaand aan- en voorbij de land- en boortunnel zal de weg worden opgewaardeerd tot een weg met 4 x 2 rijstroken.

Bij de stapeling van verkeersmodaliteiten wordt als derde laag een deel van het tracé van de Amersfoortsestraatweg verplaatst tot boven op de tunnelbak. Hierdoor verdwijnt deze relatief drukke weg uit de achtertuinen van de omwonenden van de A1. Tevens wordt door het verplaatsen van deze weg de oude verbinding tussen de Brink van Laren en Naarden-Vesting weer hersteld.

Opheffing barrièrewerking
Naast het vergroten van de capaciteit van de A1 biedt deze oplossing een groot aantal kansen voor het gebied. Zo wordt de barrièrewerking van de A1-het Gooi grotendeels opgeheven waardoor er de mogelijkheid ontstaat om de gescheiden natuurverbindingen weer te herstellen. Ook kunnen lokale verbindingen tussen woonwijken worden hersteld en omgeven worden met groen.

Een groot voordeel van de aangedragen oplossing is volgens Dura Vermeer dat deze faseerbaar is met behoud van de huidige verkeerscapaciteit tijdens de uitvoering. Omdat de verschillende fasen pas na elkaar kunnen worden opgestart, is er een lange bouwtijd aan dit project verbonden. Dura Vermeer vindt het daarom van groot belang dat de verkeersproblematiek op dit traject, A1-het Gooi, hoog op de agenda komt te staan.

Kosten: € 2,3 miljard
De uitwerking van het plan heeft Dura Vermeer begroot op circa € 2,3 miljard. Voor dit bedrag wordt er voldoende capaciteit gegenereerd voor het wegverkeer, waarbij de directe omgeving van de A1-het Gooi een enorme kwalitatieve impuls krijgt. Hiermee wordt het historische beeld van het Gooi hersteld met veel rust, ruimte en een groene omgeving.

Naast deze niet te kwantificeren opbrengsten ontstaan er volgens Dura Vermeer mogelijkheden voor ontwikkeling rondom de A1 die een financiële bijdrage kunnen leveren aan deze verkeersoplossing.

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Gisteren, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Gisteren, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Gisteren, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Gisteren, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Gisteren, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Gisteren, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Gisteren, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

18 april, 4:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

18 april, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

18 april, 9:14
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan