Copyright: Plangebied ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Loper richting Voorburg ( Posad)
Copyright: Stationsplein ( Posad)
Copyright: Overstappunt ( Posad)
Copyright: Busstation ( Posad)
Copyright: Loper richting De Binckhorst ( Posad)
Copyright: Natte oevers van het park ( Posad)
Copyright: Plangebied ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Loper richting Voorburg ( Posad)
Copyright: Stationsplein ( Posad)
Copyright: Overstappunt ( Posad)
Copyright: Busstation ( Posad)
Copyright: Loper richting De Binckhorst ( Posad)
Copyright: Natte oevers van het park ( Posad)

Stationsgebied Voorburg getransformeerd

8 maart 2011, 11:01
Het stationsgebied van Voorburg ondergaat de komende jaren een grote transformatie. Op verschillende schaalniveaus zal de verbinding tussen het historische centrum van de Zuid-Hollandse stad en bedrijventerrein De Binckhorst worden verbeterd. Posad spatial strategies heeft het ontwerp gemaakt.

Station Voorburg fungeert als een van de belangrijkste openbaarvervoerknooppunten van het stadsgewest Haaglanden. Deze functie zal met de transformatie van het achtergelegen De Binckhorst tot woon- en werkgebied nog veder worden versterkt. Het pas gepresenteerde ontwerp voorziet in een strategische verbetering van de OV- en verkeersfuncties.

De laatste keer dat het stationsgebied grootschalig werd aangepakt, was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het spoor en de Utrechtsebaan werden verhoogd en de bus- en tramhaltes plus de parkeervoorzieningen werden onder het viaduct gepositioneerd. Hoewel dit de afzonderlijke verkeersstromen ten goede kwam, werd de historische structuur van Voorburg erdoor verbroken.

Architect Carel Weeber poogde nadien de historische structuur te herstellen door de openbare ruimte in te richten volgens de principes van het klassieke tuinontwerp van het nabij gelegen Museum Hofwijck. “Deze ingreep liet de verbinding met de Binckhorst buiten beschouwing en de groeiende OV- en verkeersstromen maakten het overduidelijk dat hiervoor een kwalitatieve oplossing nodig was”, zegt Posad.

Natuurstenen ‘loper’
In het nieuwe ontwerp zorgt een natuurstenen ‘loper’ voor structuur en een verbinding tussen het historische centrum en De Binckhorst. “De route rijgt het historische centrum, de zeventiende-eeuwse voortuin van Hofwijck, stationsplein, busstation, park en de Binckhorst aaneen”, aldus Posad.

“Alle functies zijn verbonden met de 600 meter lange loper die in tegenstelling tot de eerdere plannen het diagonaal georiënteerde viaduct van de Utrechtsebaan en het hoog gelegen spoor niet ontkent. Het brengt balans in de verschillende historische lagen van het gebied. Voor de inrichting wordt duurzame LED-verlichting gebruikt. Ook is een speciale steen gekozen. De ecologische waarde van het park wordt vergroot door de aanleg van natte oevers en de sociale veiligheid van het gehele gebied wordt vergroot.”

De ontwerpers willen het stationsplein een kwaliteitsimpuls geven en de overstap naar en tussen de verschillende transportvormen vereenvoudigen en overzichtelijker maken. Verder komt er een nieuw ‘Tramhuis’ als wachtruimte voor chauffeurs en passagiers en wordt het busstation onder het viaduct verlicht door een metalen 'behang' met gestileerde beelden uit het verleden van Voorburg.

“Van de oude voortuin van Museum Hofwijck worden bepaalde historische elementen van de zeventiende-eeuwse inrichting op basis van het maatsysteem van Vitruvius teruggebracht zonder een historiserend plein te maken. Hier ontstaat een plek om te zitten en verblijven en om evenementen te organiseren”, zegt Posad.

Eind dit jaar gaat de transformatie van start. Een jaar later moet het project zijn voltooid.

Andere nieuwsberichten

Mastenbroek presenteert actieplan om stikstofuitstoot te verlagen

2 uur geleden

Johann Eckartz wint Euregionale Architectuur Prijs 2019

4 uur geleden

Nieuwbouw EMA aan de Zuidas opgeleverd

Vandaag, 11:48

Winnaars Betonprijs 2019 bekend

15 november, 2:13

'Grote kosten voor gemeenten door PFAS-beleid'

Vandaag, 09:37

Video: masterclass Ben van Berkel in Haarlem

15 november, 3:06

'Huidige PFAS-meting geeft onbetrouwbaar beeld'

15 november, 9:58

Foto's Chinese spektakelarchitectuur gebundeld in boek

14 november, 4:27

Stikstof: het echte werk komt nog

14 november, 9:45

'Randstad niet uit de brand met stikstofmaatregelen'

14 november, 9:34
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan