Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten

Bouw OV-terminal Utrecht Centraal gestart

21 januari 2011, 12:06
Deze week is de eerste paal de grond ingegaan voor de nieuwe OV-terminal van Utrecht Centraal. Tussen de huidige stationshal en het Beatrixgebouw wordt het eerste deel van de nieuwe stationshal gebouwd.

De funderingspalen aan de kant van het theater worden in de grond gedraaid, om zo relatief weinig hinder voor het theater en de rest van de omgeving te veroorzaken. De palen dichterbij de stationshal worden wel geheid. De heistelling van circa 23 meter hoog is te zien vanuit de stationshal.

Ontwerp
De nieuwe OV-terminal Utrecht is in opdracht van ProRail en de gemeente Utrecht ontworpen door Benthem Crouwel Architekten, in samenwerking met ingenieursbureau Movares. Het nieuwe station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie. De winkels in de hal komen grotendeels in een lange strip langs de noordzijde van de hal, achter glazen wanden. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van een lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. De bushaltes en de taxistandplaatsen zijn, net als de treinperrons, direct vanuit de stationshal bereikbaar.

Indeling
De bussen worden verdeeld over twee nieuwe busperrons, die aan de oost- en westkant, evenwijdig en op dezelfde hoogte als de spoorperrons liggen. De bussen worden ingedeeld naar rijrichting: oostelijke bestemmingen vertrekken vanaf het oostelijke busstation en bussen met westelijke bestemming vanaf het westelijke busstation. De tram verhuist net als een aantal buslijnen naar de westzijde van het station.

Doelstellingen
De verbouwing van Utrecht Centraal is nodig omdat er in 2030 circa honderd miljoen reizigers worden verwacht. Het station is ooit ontworpen voor 35 miljoen reizigers per jaar. Volgens planning zijn over vijf jaar trein, tram en bus voor bezoekers en reizigers vanuit de centrale stationshal te bereiken. Het station moet veel zichtbaarder in de omgeving worden, met twee duidelijke entrees op verhoogd niveau.

Ook moet de OV-terminal over vijf jaar een verbindende schakel vormen tussen de verschillende onderdelen van het stationsgebied. Er ontstaat een nieuw stadshart, waarbij het gebied vanaf het Jaarbeursterrein tot de oude binnenstad één geheel vormt.

Andere nieuwsberichten

Nominaties Gouden Piramide 2024 bekend

Gisteren, 15:46

Een appartementengebouw met acht verschillende woningen

Gisteren, 14:50

'Gat' naast Hulstkampgebouw op Noordereiland opgevuld met woningbouw

Gisteren, 13:57

HOH Architecten maakt tentoonstelling in Shibaura House Tokio

Gisteren, 11:35

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

Gisteren, 16:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

Gisteren, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

Gisteren, 09:14

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

17 april, 3:27

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

17 april, 9:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

16 april, 4:48
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan