Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten

Bouw OV-terminal Utrecht Centraal gestart

21 januari 2011, 12:06
Deze week is de eerste paal de grond ingegaan voor de nieuwe OV-terminal van Utrecht Centraal. Tussen de huidige stationshal en het Beatrixgebouw wordt het eerste deel van de nieuwe stationshal gebouwd.

De funderingspalen aan de kant van het theater worden in de grond gedraaid, om zo relatief weinig hinder voor het theater en de rest van de omgeving te veroorzaken. De palen dichterbij de stationshal worden wel geheid. De heistelling van circa 23 meter hoog is te zien vanuit de stationshal.

Ontwerp
De nieuwe OV-terminal Utrecht is in opdracht van ProRail en de gemeente Utrecht ontworpen door Benthem Crouwel Architekten, in samenwerking met ingenieursbureau Movares. Het nieuwe station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie. De winkels in de hal komen grotendeels in een lange strip langs de noordzijde van de hal, achter glazen wanden. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van een lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. De bushaltes en de taxistandplaatsen zijn, net als de treinperrons, direct vanuit de stationshal bereikbaar.

Indeling
De bussen worden verdeeld over twee nieuwe busperrons, die aan de oost- en westkant, evenwijdig en op dezelfde hoogte als de spoorperrons liggen. De bussen worden ingedeeld naar rijrichting: oostelijke bestemmingen vertrekken vanaf het oostelijke busstation en bussen met westelijke bestemming vanaf het westelijke busstation. De tram verhuist net als een aantal buslijnen naar de westzijde van het station.

Doelstellingen
De verbouwing van Utrecht Centraal is nodig omdat er in 2030 circa honderd miljoen reizigers worden verwacht. Het station is ooit ontworpen voor 35 miljoen reizigers per jaar. Volgens planning zijn over vijf jaar trein, tram en bus voor bezoekers en reizigers vanuit de centrale stationshal te bereiken. Het station moet veel zichtbaarder in de omgeving worden, met twee duidelijke entrees op verhoogd niveau.

Ook moet de OV-terminal over vijf jaar een verbindende schakel vormen tussen de verschillende onderdelen van het stationsgebied. Er ontstaat een nieuw stadshart, waarbij het gebied vanaf het Jaarbeursterrein tot de oude binnenstad één geheel vormt.

Andere nieuwsberichten

SVP presenteert ensemble woonblokken langs spoor Amersfoort

18 september, 1:39

Gebouw Zuiderplein van Atelier Kempe Thill in Antwerpen klaar

18 september, 12:25

Ambacht gestold in ontwerp

17 september, 4:50

Floris Alkemade blijft tot 1 september 2021 Rijksbouwmeester

17 september, 1:07

Tentoonstelling over lithium in Het Nieuwe Instituut

18 september, 2:54

Kabinet wil kijken naar verdere verlaging heffing wooncorporaties

18 september, 11:05

AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten

18 september, 10:32

Feyenoord: komst van nieuw stadion is haalbaar

17 september, 11:16

CDA'er Heerma wil wel meer doen tegen 'nationale wooncrisis'

17 september, 9:02

VVD en CDA willen serieus onderzoek naar kernenergie

16 september, 4:14
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan