Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten

Bouw OV-terminal Utrecht Centraal gestart

21 januari 2011, 12:06
Deze week is de eerste paal de grond ingegaan voor de nieuwe OV-terminal van Utrecht Centraal. Tussen de huidige stationshal en het Beatrixgebouw wordt het eerste deel van de nieuwe stationshal gebouwd.

De funderingspalen aan de kant van het theater worden in de grond gedraaid, om zo relatief weinig hinder voor het theater en de rest van de omgeving te veroorzaken. De palen dichterbij de stationshal worden wel geheid. De heistelling van circa 23 meter hoog is te zien vanuit de stationshal.

Ontwerp
De nieuwe OV-terminal Utrecht is in opdracht van ProRail en de gemeente Utrecht ontworpen door Benthem Crouwel Architekten, in samenwerking met ingenieursbureau Movares. Het nieuwe station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie. De winkels in de hal komen grotendeels in een lange strip langs de noordzijde van de hal, achter glazen wanden. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van een lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. De bushaltes en de taxistandplaatsen zijn, net als de treinperrons, direct vanuit de stationshal bereikbaar.

Indeling
De bussen worden verdeeld over twee nieuwe busperrons, die aan de oost- en westkant, evenwijdig en op dezelfde hoogte als de spoorperrons liggen. De bussen worden ingedeeld naar rijrichting: oostelijke bestemmingen vertrekken vanaf het oostelijke busstation en bussen met westelijke bestemming vanaf het westelijke busstation. De tram verhuist net als een aantal buslijnen naar de westzijde van het station.

Doelstellingen
De verbouwing van Utrecht Centraal is nodig omdat er in 2030 circa honderd miljoen reizigers worden verwacht. Het station is ooit ontworpen voor 35 miljoen reizigers per jaar. Volgens planning zijn over vijf jaar trein, tram en bus voor bezoekers en reizigers vanuit de centrale stationshal te bereiken. Het station moet veel zichtbaarder in de omgeving worden, met twee duidelijke entrees op verhoogd niveau.

Ook moet de OV-terminal over vijf jaar een verbindende schakel vormen tussen de verschillende onderdelen van het stationsgebied. Er ontstaat een nieuw stadshart, waarbij het gebied vanaf het Jaarbeursterrein tot de oude binnenstad één geheel vormt.

Andere nieuwsberichten

KAMPUS-project Mecanoo in Manchester eind onderweg

19 minuten geleden

Station Lansingerland-Zoetermeer is heldere vervoershub

2 uur geleden

Architectenweb Podcast – Gesprek met Laura Atsma over het ontwerp van interieurs van kantoren

Vandaag, 08:00

Dutch Design Week 2019: 8 tips

Gisteren, 16:07

Smal huis van Erwin Wurm te zien in Oude Kerk Delft

2 uur geleden

Renovatie Binnenhof definitief jaar uitgesteld

4 uur geleden

Kerkgebouw voor twee genootschappen in Leidsche Rijn

Gisteren, 16:33

Burgercollectief start bouw windmolenpark

Gisteren, 10:40

Bouwers: kabinet moet snel met noodwet komen

Gisteren, 09:08

Boek: Atlas of emerging practices

15 oktober, 2:41
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt