Brug van zeerhogesterktebeton in Utrecht

11 januari 2011, 12:02
Donderdag 13 januari wordt een loopbrug geplaatst over de Leidsche Rijn in De Meern. Volgens het Ingenieursbureau Utrecht is het de eerste voorgespannen brug in Nederland van zeerhogesterktebeton (zhsb).

De toepassing van zeerhogesterktebeton is niet nieuw in Nederland. Eerder al werden enkele bruggen met dit zeer sterke beton uitgevoerd. De toepassing van voorspanning in combinatie met deze betonsoort is volgens het Ingenieursbureau Utrecht (IBU) wel nieuw.

De Gooisebrug, zoals de loopbrug heet, beslaat van oever tot oever twintig meter zonder steunpunten in het midden. De brug is 1,60 meter breed en heeft een trapeziumvormige doorsnede.

De voorspanning van het beton zorgt ervoor dat de hele brug onder gelijke druk staat. De prefab betonnen brug is geproduceerd met een kubusdruksterkte van minimaal 135 N/mm2 en een buigtreksterkte van minimaal 15 N/mm2. De Gemeente Utrecht ontwierp de brug in eigen beheer.

Nagenoeg onderhoudsvrij
Hoewel er in Nederland nog geen eenduidige regelgeving is ten aanzien van ZHSB, heeft de Gemeente Utrecht het toch aangedurfd een brug in ZHSB op de markt gebracht. Kenmerkend voor ZHSB zijn de fijne korrels en extra vulstoffen, gecombineerd met een lage water-cement factor. Bovendien worden staalvezels gebruikt in plaats van een zachtstaalwapening.

De Gemeente Utrecht koos voor zeer hoge sterkte beton omdat dit materiaal zeer duurzaam is. Zeer hoge sterkte beton is drie keer sterker dan gewoon beton en is veel dichter van structuur. Hierdoor is de brug beter beschermd tegen weersinvloeden. In combinatie met de roestvrij stalen leuningen is de totale brug zeer onderhoudsvriendelijk en moet hij, zonder noemenswaardig onderhoud, honderd jaar meegaan.

De aanschafkosten van deze brug in zeerhogesterktebeton zijn nagenoeg gelijk aan een traditionele brug met tussensteunpunten. Door de lage onderhoudkosten uitgespreid over de lange levensduur is de nieuwe brug goedkoper.

Plaatsing
Aanstaande donderdag wordt de loopbrug op zijn plek gehesen. De plaatsing is live te volgen vanaf de InfraTech beurs in Ahoy, Rotterdam. De brug zal na donderdag nog afgewerkt worden. De Gemeente Utrecht verwacht dat de brug vanaf 26 januari geopend kan worden.

Andere nieuwsberichten

Volledige recycling van Vrachtgebouw 18 op Schiphol

1 uur geleden

Belangrijkste prijs World Architecture Festival voor LocHal

2 uur geleden

Transparant en toegankelijk Unilever Foods Innovation Centre geopend

4 uur geleden

Bouw Y-Towers Amsterdam volgende maand hervat

Vandaag, 10:49

BNA: architecten zijn wat minder positief

47 minuten geleden

'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'

4 uur geleden

Aanplant tien miljoen bomen van start

Vandaag, 09:30

Boek gaat dieper in op nooit gebouwd Den Haag

6 december, 2:11

Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor

6 december, 10:27

Stikstofwet door Kamer zonder linkse steun

5 december, 2:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan