Voorkeur voor dokmodel Zuidas

28 januari 2010, 14:35
De Amsterdamse Zuidas moet toch volgens een zogenoemd dokmodel worden ontwikkeld. Hierbij komen de snelweg A10 en het spoor ondergronds. Dat is de voorkeur van de betrokken ministers Jacqueline Cramer (Ruimte) en Camiel Eurlings (Verkeer), bestuurders van de gemeente Amsterdam, de provincie en de Stadsregio, zo liet het ministerie van VROM donderdag weten.

Het betreft een van de drie varianten die voormalig topambtenaar en oud-ambassadeur in China, Dirk Jan van den Berg, eind vorig jaar heeft gepresenteerd. Hij kwam hiermee als alternatief voor het oorspronkelijke plan uit 2007 voor de ontwikkeling van de Zuidas.

Dat 2,1 miljard euro kostende plan ging eveneens uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg. Daarboven moesten kantoren en wegen komen.

Volgens een woordvoerster van de gemeente Amsterdam was het eerste model onder de grond smal en diep. Dit bracht hoge kosten en grote risico's met zich mee.

De nieuwe variant is goedkoper en doordat de weg en het spoor hier naast elkaar komen te liggen, is het dok ook minder diep. Ook is het mogelijk het project in delen uit te voeren, door bijvoorbeeld eerst de weg aan te leggen en pas later de rails. Hierdoor liggen minder gevaren op de loer, zowel financieel als in de uitvoering.

De andere twee opties die Van den Berg had bedacht, waren een model waarbij spoor en snelweg half onder de grond lagen en een waarbij ze helemaal bovengronds zouden komen te liggen.

Voorkeursbesluit
De betrokken partijen hebben grote waardering uitgesproken voor het werk van de topambtenaar. Ze willen nog dit jaar gezamenlijk een voorkeursbesluit nemen.

De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelde de kredietcrisis het Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten.

Dit was dan ook een van de redenen waarom Van den Berg de opdracht kreeg op zoek te gaan naar alternatieven voor het oorspronkelijke plan.

Bron: ANP

Trefwoorden

dokmodel zuidas

Andere nieuwsberichten

Aanleg Tuin van Delft bij station van start

Gisteren, 15:46

'Moeilijk om een favoriete film te kiezen bij Architectenweb Best of AFFR'

Gisteren, 11:38

Peter van Assche – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2023

Gisteren, 09:00

Wiegerinck ontwerpt in CLT voor Maastricht UMC+

Gisteren, 08:00

De Jonge wil vanaf 2025 aanscherping MPG

Gisteren, 16:27

VEH: huiseigenaren onnodig verplicht tot aanschaf warmtepomp

Gisteren, 12:23

Redactie universiteitsblad TU/e: bestuur beperkt persvrijheid

Gisteren, 09:39

Woningen in EU voor het eerst sinds 2014 goedkoper dan jaar eerder

3 oktober, 4:24

BAI organiseert ontwerpprijsvraag voor nieuwe entree Bossche begraafplaats

3 oktober, 3:12

Onderzoek: middelgrote centra minder in trek bij winkelpubliek

2 oktober, 2:31
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan