Voorkeur voor dokmodel Zuidas

28 januari 2010, 14:35
De Amsterdamse Zuidas moet toch volgens een zogenoemd dokmodel worden ontwikkeld. Hierbij komen de snelweg A10 en het spoor ondergronds. Dat is de voorkeur van de betrokken ministers Jacqueline Cramer (Ruimte) en Camiel Eurlings (Verkeer), bestuurders van de gemeente Amsterdam, de provincie en de Stadsregio, zo liet het ministerie van VROM donderdag weten.

Het betreft een van de drie varianten die voormalig topambtenaar en oud-ambassadeur in China, Dirk Jan van den Berg, eind vorig jaar heeft gepresenteerd. Hij kwam hiermee als alternatief voor het oorspronkelijke plan uit 2007 voor de ontwikkeling van de Zuidas.

Dat 2,1 miljard euro kostende plan ging eveneens uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg. Daarboven moesten kantoren en wegen komen.

Volgens een woordvoerster van de gemeente Amsterdam was het eerste model onder de grond smal en diep. Dit bracht hoge kosten en grote risico's met zich mee.

De nieuwe variant is goedkoper en doordat de weg en het spoor hier naast elkaar komen te liggen, is het dok ook minder diep. Ook is het mogelijk het project in delen uit te voeren, door bijvoorbeeld eerst de weg aan te leggen en pas later de rails. Hierdoor liggen minder gevaren op de loer, zowel financieel als in de uitvoering.

De andere twee opties die Van den Berg had bedacht, waren een model waarbij spoor en snelweg half onder de grond lagen en een waarbij ze helemaal bovengronds zouden komen te liggen.

Voorkeursbesluit
De betrokken partijen hebben grote waardering uitgesproken voor het werk van de topambtenaar. Ze willen nog dit jaar gezamenlijk een voorkeursbesluit nemen.

De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelde de kredietcrisis het Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten.

Dit was dan ook een van de redenen waarom Van den Berg de opdracht kreeg op zoek te gaan naar alternatieven voor het oorspronkelijke plan.

Bron: ANP

Trefwoorden

dokmodel zuidas

Andere nieuwsberichten

Nominaties Rietveldprijs 2020 bekendgemaakt

52 minuten geleden

Europa's grootste drijvende zonnepark geopend in Kralingen

2 uur geleden

Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden

Gisteren, 16:28

Flexibel café-restaurant voor Depot Boijmans van Beuningen

Gisteren, 15:11

Raad Utrecht stemt voor omstreden windmolens in groene polders

2 uur geleden

'Groot deel monumentensubsidie naar kerken'

3 uur geleden

‘Bijdrage gemeente aan stadion Feyenoord onvoldoende onderbouwd’

Gisteren, 17:26

Nieuw onderzoek naar eeuwenoude graven onder Binnenhof

Gisteren, 10:16

Europese Commissie: binnen vier jaar zes keer zoveel waterstof

Gisteren, 09:42

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

8 juli, 4:37
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan