Groen licht voor Parijse ‘supermetro’

8 oktober 2009, 9:51
Het Franse kabinet heeft woensdag het groene licht gegeven voor een grote metrolijn met veertig stations die hartje Parijs moet verbinden met de voorsteden. Hiermee is president Nicolas Sarkozy een stap dichterbij de voltooiing van zijn gedroomde 'Grand Paris' gekomen, berichtten Franse media.

De 130 kilometer lange metrolijn heeft de bijnaam 'De Grote 8' gekregen, omdat die de vorm van het cijfer acht heeft. Onder meer de luchthavens ten noorden en ten zuiden van de hoofdstad, Charles de Gaulle en Orly, komen aan de lijn te liggen.

Vorig jaar vroeg de Franse president tien teams van bekende architecten met voorstellen te komen voor het Parijs van de toekomst. Zij moesten daarbij vooral letten op verbetering van het vervoer om de grenzen tussen binnenstad en voorsteden te doen vervagen.

De ambitieuze plannen van Sarkozy kosten in totaal 35 miljard euro en moeten in 2023 zijn voltooid. De ingebruikname van de metrolijn staat gepland voor 2017.

Niet iedereen deelt het enthousiasme van Sarkozy. Het wetsvoorstel ligt onder vuur bij volksvertegenwoordigers in Ile-de-France, de regio Parijs. Zij verwijten de regering dat die te weinig overlegt met lagere overheden.

Om het gigantische project tijdig voor elkaar te krijgen, voorziet het wetsvoorstel in gebiedsonteigening rondom de stations. Onacceptabel, oordelen lokale volksvertegenwoordigers.

'Het gaat om ruim 500 hectare die geplaatst wordt onder het gezag van technocraten en waarover burgers niets hebben te zeggen'', brieste de voorzitter van de socialisten in het bestuur van Parijs.

,,Deze tekst kan niet worden voorgelegd aan het parlement als lokale bestuurders het aan alle kanten aanvallen”, oordeelde een parlementariër van de socialistische oppositie. De fractievoorzitter van Sarkozy's eigen centrumrechtse UMP, Jean-François Copé, uitte eveneens zijn bedenkingen. Hij vindt dat burgemeesters meer inspraak moeten hebben. Verder is er ook kritiek van de vervoersvakbond van Ile-de-France. ,,Wat mensen willen, is treinen die op tijd komen en metrolijnen die niet overvol zijn'', aldus de voorzitter.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Forum Groningen verkozen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar

Gisteren, 21:00

Bouw studentencomplex in Leidse Schilperoortpark start spoedig

Gisteren, 16:17

RoosRos zoekt met Duinhotel Breezand de sfeer van de locatie

Gisteren, 14:35

Woongebouw reageert op eigentijdse wijze op naastgelegen VOC-pakhuis

Gisteren, 13:49

Branche: CO2-taks strop voor productie oer-Hollandse baksteen

Gisteren, 14:21

'Iconic Houses' stellen deuren open voor publiek in november

Gisteren, 10:49

AD: tijdelijke Tweede Kamer niet coronaproof

Gisteren, 09:19

Maastunnel ook weer open voor voetgangers

21 oktober, 3:52

Kabinet: te veel nadelen aan verder uitstel verhuizing Tweede Kamer

21 oktober, 9:23

Debat over 'renovatie van de volkshuisvesting'

20 oktober, 3:01
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan