Impressies uit het alternatieve plan van RTM XL
Impressies uit het alternatieve plan van RTM XL

‘Groene vallei maakt Lijnbaan aantrekkelijk’

24 september 2009, 11:43
Een ‘groene vallei’ maakt het Rotterdamse Lijnbaangebied intiemer en aantrekkelijker voor gezinnen. Dat betoogt RTM XL in een vandaag gepresenteerd alternatief plan voor het gebied.

Doel van het plan is de politiek van Rotterdam te doordringen van het feit dat het huidige plan dat DS+V ontwikkelt, het probleem niet bij de kern aanpakt. “Tot nu toe concentreren de plannen zich uitsluitend op de Lijnbaanflats”, zegt Mark Hoogkamer van RTM XL. Volgens hem moet het hele Lijnbaangebied, dus ook de winkelstraten, in ogenschouw worden genomen.

Hiertoe lanceerde RTM XL het idee van een ‘groene vallei’. Boven de winkels en expeditiestraten zouden trapsgewijs woningen met tuinen kunnen komen. Het plan voorziet niet alleen in meer buitenruimte, maar eveneens in een sterkere sociale controle.

Hoogkamer zegt dat het niet per se het beste plan voor het Lijnbaanensemble is. “Het is een referentieproject”. Hij hoopt dat de politiek een stap terug in de planvorming wil doen.

“Het Lijnbaangebied wordt nu in een wurggreep gehouden door enkele inwoners en een handvol cultuurhistorici die de Lijnbaan het liefst een rijksmonument zien worden waardoor deze rotte plek nooit meer voortvarend kan worden aangepakt.”

Hij wil dat de politiek gaat nadenken welke plan het beste voor de stad is, en niet alleen voor de bewoners van het Lijnbaangebied. “Het gemeentebestuur moet niet vergeten dat de Lijnbaan de binnenstad is van alle 600.000 Rotterdammers en honderdduizenden andere mensen in de regio.”

RTM XL beoogt met zijn plan de verschillende partijen te inspireren en aan te tonen dat er meer mogelijk is.

RTM XL is een initiatief van Mark Hoogkamer en Tim de Bruijn, vanuit frustratie over hun constatering dat discussies tussen de gemeente en bewoners 'verzuren en nauwelijks constructief zijn'.

Hoogkamer en De Bruijn zeggen dat ze niet uitsluitend de bewoners van het Lijnbaangebied vertegenwoordigen, maar op te komen voor ' iedereen die is begaan met de Lijnbaan'.

Bron: bron + beelden: RTM XL

Trefwoorden

rotterdam rtm xl lijnbaan

Andere nieuwsberichten

Barcode Architects transformeert deel van Berlijnse brouwerij

1 uur geleden

Architectuurcentra opereren in coronatijd: AIR Rotterdam

2 uur geleden

Architectenbureau verbouwt cinema tot eigen kantoor

4 uur geleden

Brouwerij Eylenbosch krijgt herbestemming naar ontwerp OSK-AR

Vandaag, 10:25

Boek toont mooie en lelijke kanten postmoderne architectuur

4 uur geleden

Ondernemers komen met nieuw plan voor uitbreiding Kuip

Vandaag, 09:43

Abe Bonnema Prijs voor Jonge Architecten 2020 van start

Gisteren, 09:23

Het is zo'n drie decibel stiller in Nederland

7 april, 1:50

ABN AMRO voorziet daling huizenprijzen door coronacrisis

7 april, 11:13

Eerste bomen op dak Depot Boijmans van Beuningen geplaatst

6 april, 3:34
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan