Bypass IJssel ‘maakt Kampen onveiliger’

30 maart 2009, 10:52
Bij een mogelijke dijkdoorbraak zorgt de aan te leggen bypass van de IJssel bij Kampen voor veel grotere schade dan nu het geval zou zijn. Dat blijkt uit een vrijdag vrijgegeven rapport, opgesteld in opdracht van Waterschap Groot Salland.

Volgens dit rapport uit 2006 zouden schade en aantallen slachtoffers tot vijf keer zo groot zijn. Bij een ernstige dijkdoorbraak zouden nu 110 doden vallen, tegenover 460 tot 533 na aanleg van de zijtak van de rivier.

Het rapport is openbaar gemaakt nadat de Werkgroep Zwartendijk met cijfers hieruit naar buiten kwam. Volgens deze groep, die zegt te spreken namens circa 9000 verontruste Kampenaren, geeft dit rapport aan dat de bypass Kampen onveiliger maakt. ,,Dat terwijl herhaaldelijk is beweerd dat dit niet zo is'', aldus woordvoerder Bart Zeven.

Overijssels gedeputeerde Theo Rietkerk (CDA) en wethouder Bert Boerman (ChristenUnie) van de gemeente Kampen reageerden vrijdag in een brief op de cijfers. Ze schrijven dat de invloed van de bypass op schade en aantallen slachtoffers ,,relatief beperkt'' is.

Volgens Rietkerk zorgt de bypass er voor dat de situatie minstens zo veilig blijft als deze nu is, ondanks de verwachte stijging van het water. Volgens hem wordt hij in die mening gesteund door de ministeries van VenW, VROM en LNV.

Volgens eerdere schattingen kost de aanleg van de zijtak tussen de 250 en 350 miljoen euro. De zijtak is onderdeel van het project Ruimte voor de Rivier waarbij maatregelen worden genomen om het stijgende rivierwater in de toekomst te compenseren.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak

21 november, 2:00

Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist

21 november, 9:30

MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates

21 november, 9:00

ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen

20 november, 4:30

Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV

21 november, 11:29

Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park

20 november, 2:15

Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt

20 november, 1:45

Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen

20 november, 1:15

Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag

20 november, 10:40

Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond

20 november, 9:00
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan