Leiden proeftuin station van de toekomst

2 maart 2009, 18:02
Wie aan treinstations denkt, denkt al gauw aan koude perrons en een tochtige hal. Niet aan bomen, vogelgeluiden en muziekoptredens. Toch wordt dat misschien de toekomst; op station Leiden wordt het in ieder geval uitgeprobeerd.

Dat station dient als proeftuin voor een serie grote stations die binnenkort op de schop gaan of die al onder handen genomen worden, bijvoorbeeld Breda en Rotterdam waar de HSL zal stoppen.

De NS en ProRail proberen op station Leiden uit wat er allemaal kan en wat reizigers leuk vinden of niet. Mensen ervaren de wachttijd op het station drie keer langer dan die in werkelijkheid is. ,,Het is eerder: daar moet ik zijn dan daar wil ik zijn en dat moet veranderen”, zegt locatiemanager Peter de Jong.

Een meisje staat op perron 5 praktisch tegen een zogeheten warmtezuil aangeplakt. ,,Ik wil alleen nog van dit spoor vertrekken”, zegt ze. ,,Eindelijk warmte op het perron.” De zuilen moeten nog wel wat milieuvriendelijker worden, maar het concept is leuk bedacht.

,,Ook de stalen bankjes worden vervangen, voor iets van hout waarschijnlijk”, vertelt De Jong. ,,Alles is nu ontzettend hufterproof, maar dat is straks niet meer nodig.”

Hij doelt op de poortjes die op de stations staan voor de ov-chipkaart die meteen ongewenste bezoekers van de stations weren.

Boompjes
Het is even een vreemd gezicht, maar op een ander perron staan boompjes. Ook een experiment. ,,Mensen ervaren dat als prettig.”

Reizigers worden uitgebreid ondervraagd over de experimenten op station Leiden. ,,We maken een aantal dingen natuurlijk voor de langere termijn, maar als mensen het echt niks vinden, gaat het weer weg”, vertelt De Jong.

Zo is het nog niet zeker of de vogelgeluiden die over de perrons klonken ooit weer te horen zullen zijn. ,,Iedereen zocht de vogels.”

Hetzelfde geldt voor geuren. Die zullen wel in het toilet gebruikt blijven worden. Een toilet dat zich in de verste verte niet laat vergelijken met toiletten op andere stations, waar je liever niet heengaat.

De begane grond wordt een aaneenschakeling van winkeltjes, waarbij de eetgelegenheden wat meer te bieden hebben dan een patatje. ,,Er komt een wok to go en er is al een pasta to go, maar de patat blijft ook hoor'', zegt De Jong.

Net als de bloemenwinkel. ,,Die hoort op een station.'' Ook komt er een La Pace met terras, twee AH to go's, een HEMA en een kledingwinkel. ,,Die zalbijvoorbeeld paraplu's verkopen en in de zomer korte broeken.''

Evenementenplein
Op de centrale hal komt nog een verdieping. Daar komt onder andere een Starbucks, met uitzicht op het station, het boekendeel van AKO en een evenementenplein.

,,Als er verkiezingen zijn, komt daar een stembureau. En wanneer een band bijvoorbeeld een nieuwe cd wil presenteren, kan dat daar. ,,Niet tijdens de spits. Hoe mooi je het allemaal ook maakt, het blijft natuurlijk een treinstation.”

Binnenkort gaat de vloer van de hal op de schop. Het geijkte kille blokkenpatroon maakt plaats voor een natuurstenen vloer. ,,Dat wordt nog wel even pijn lijden”, zegt De Jong.

In het midden van die vloer komt dan waarschijnlijk ook nog een terras, mits dat de reizigers niet te veel in de weg zit. En eigenlijk had er ook nog een fitnessruimte in het 'station van de toekomst' moeten komen. Maar de gemeente heeft daar geen vergunning voor gegeven. ,,Jammer, dat was origineel geweest."

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

OMI organiseert manifestatie over Oude Westen Rotterdam

Gisteren, 16:56

Tinfabriek Naarden verbouwd tot autoshowroom en ontmoetingsplek

Gisteren, 14:47

Tinfabriek Naarden verbouwd tot autoshowroom en ontmoetingsplek

Gisteren, 14:47

Gebouw met stripkreten op de gevel (MVRDV) geopend

18 oktober, 2:56

GGD: gezondheidsrisico's door klimaatregels

13 minuten geleden

Workthere: fun-factor werkplek minder belangrijk

Gisteren, 11:51

'Centrum Veilig Wonen kwam afspraken niet na'

Gisteren, 10:08

Ook bouwers in actie tegen stikstofaanpak

Gisteren, 09:39

Renovatie Binnenhof mogelijk nog langer vertraagd

18 oktober, 3:27

Mobiliteitsplan Formule 1: op de fiets naar Zandvoort

18 oktober, 9:45
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt