Tunnelgebouwen tonen techniek en landschap

18 november 2008, 15:29
Woensdag wordt een mijlpaal bereikt bij de Hanzelijn. Het oostelijke en westelijke deel van de spoortunnel onder het Drontermeer worden dan samengebracht. Ondertussen vordert ook de bouw van twee tunnelgebouwen gestaag.

Tijdens het ontwerpproces is intensief samengewerkt tussen de architect van de gebouwen Tjerk van de Lune en landschapsontwerper Geert de Vries. Beide ontwerpers zijn verbonden aan studioSK, de ontwerpgroep van Movares.

De Hanzelijn doorkruist op het nieuwe land het Revebos en op het oude land de open polder Dronthen. Deze twee verschillende landschappelijke situaties komen in de tunnelgebouwen tot uiting. Aan de zijde van het Revebos heeft het tunnelgebouw een horizontale oriëntatie om de naast het gebouw gesitueerde brede ecologische faunapassage te begeleiden. Het tunnelgebouw in de open polder Dronthen vormt een oriëntatiepunt aan het Drontermeer en de toekomstige bypass van de IJssel.

Ter plaatse van de tunnelgebouwen is de ondergrondse techniek zichtbaar gemaakt door de drie tunnelwanden omhoog te trekken. Hier doorheen zijn roodbruine volumes gestoken die in afmeting, opzet en materialisatie reageren op het omliggende landschap. Bij het gebouw aan de westzijde, waar de tunnel het Revebos doorkruist, komt dit het duidelijkst naar voren.

Het roodbruine volume van dit gebouw is zo lang en smal mogelijk ontworpen opdat de achterliggende faunapassage zo breed mogelijk kon worden. Door zijn langgerekte volume vormt het gebouw tevens een belangrijke geleiding voor de meer dan 25 meter brede faunapassage. Het gebouw aan de oostzijde ligt in een open weidelandschap en is het kleinere broertje van het gebouw aan de westzijde.

De omhooggetrokken tunnelwanden zijn van schoonbeton gemaakt en aan de bovenkant voorzien van een goot waardoor de wanden in de toekomst aan de bovenkant niet groen uit zullen slaan. Het roodbruine volume bestaat uit door en door gepigmenteerd beton en zones van Corten-staal. Er is veel zorg en aandacht besteed aan de betonsamenstelling van het gepigmenteerde beton om een zo natuurlijk mogelijke uitstraling te bewerkstelligen. De Corten-stalen zones die uit de roodbruine volumes zijn gespaard bieden ruimte aan deuren en ventilatieopeningen.

Binnen de corten-stalen zones kan tot in het bouwproces gewijzigd worden zonder dat het ontwerp wordt aangetast. Vanuit de ervaring met het ontwerp van dergelijke gebouwen en onder het motto ‘Er is altijd nog wel een extra rooster of ontluchting in de gevel nodig’, was dit vooraf bedacht.

De Corten-stalen zones geven het gebouw niet alleen een technische, maar ook een natuurlijke uitstraling met menselijke maat, waarmee de tunnelgebouwen twee ingetogen hoogstandjes worden.

Design en Construct-contract
De tunnel wordt gerealiseerd conform een Design en Construct-contract. Omdat de tunnelgebouwen bijzondere, in het oog springende gebouwen zijn is er voor deze gebouwen een apart vormgevingsdocument gemaakt.

Daarnaast is er tijdens de bouw intensief overleg tussen de bouwcombinatie Ballast Nedam/GTI Svez, ProRail en studioSK (Movares). De inzet van alle partijen heeft tot nog toe voor een zeer hoogwaardig resultaat gezorgd.

Het exterieur van het gebouw aan de westzijde is, op het staalwerk na, gereed. Het exterieur van het gebouw aan de oostzijde zal volgens planning begin 2009 gereed zijn. StudioSk heeft meer onderdelen zoals station Kampen Zuid, Dronten en de uitbreiding van station Lelystad ontworpen.

Bron: bron + beelden: Movares

Andere nieuwsberichten

AZ start met bouw dak van eigen stadion

22 mei, 4:13

GLUE moet designsector Amsterdam verbinden en zichtbaar maken

22 mei, 2:10

Transformatie Overstad van start met herinrichting Ringersplein

22 mei, 12:22

Chinees dorp nieuw leven ingeblazen door team NEXT architects

22 mei, 9:46

Architectuurbiënnale van Venetië met een jaar uitgesteld

22 mei, 3:02

'Bouwen voor middenhuur geen topprioriteit woningcorporaties'

22 mei, 10:26

New Horizon neemt Oogstkaart.nl over van Superuse Studios

22 mei, 9:15

Meer schone energie van windmolens voor Rotterdam

20 mei, 11:42

'Ook nieuwe stikstofaanpak maakt veel natuur nauwelijks beter'

20 mei, 9:10

BNNVARA zendt documentaire over architect Arna Mackic uit

19 mei, 12:24
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan