TU Delft en Immerzeel winnen brugcompetities

23 april 2008, 13:13
Het winnende ontwerp van de brug voor fietsers en voetgangers over de Hoofdvaart in het centrum van Hoofddorp is van architect Frank Immerzeel van Immerz stedebouw en architectuur uit Rotterdam. Hij sleepte met zijn ideeën over de nieuwe oeververbinding de meeste stemmen in de wacht.

Frank Immerzeel maakte voor zijn ontwerp een uitgebreide studie van bruggen in Haarlemmermeer. Hij verdiepte zich onder meer in de vroegere functie van oeververbindingen in de polder. In het verleden waren bruggen vooral plekken waar mensen elkaar ontmoetten. Een functie die goeddeels verloren is gegaan door eerst telefoon en nu mobiele telefoon en internet. Frank Immerzeel heeft met zijn ontwerp de brug de functie van ontmoetingsplaats terug gegeven. Dit uitgangspunt slaat kennelijk aan bij het publiek.

De brug is naar verwachting in april 2009 klaar voor gebruik. De leuningen zijn in het ontwerp nog van glas. De architect wordt gevraagd dit aan te passen, omdat glas vandalismegevoelig is.

TU Delft
Bruggensucces was er ook voor een team van de TU Delft, bestaande uit afgestudeerde, studerende en gepensioneerde TU’ers. Het gezelschap bouwde in één dag een brug met een overspanning van tien meter en een draagkracht van 16.800 kg. Het team ‘het gras aan de overkant’, dat haar brug ‘groener’ noemde, won hiermee 30.000 euro in de Martens Bouwwedstrijd in Oosterhout.

Afgelopen vrijdag bouwden zes teams in deze wedstrijd, georganiseerd door het Brabantse bouwbedrijf Martens, in één dag een brug met een overspanning van tien meter. Zaterdag werd de kwaliteit van de bruggen getest onder het toeziend oog van 500 geïnteresseerden.

De tien meter lange overspanning werd door de Delftenaren gerealiseerd met een vrije interpretatie van een hangbrug. Het te belasten gedeelte wordt door spanbanden gedragen die de kracht op hun beurt wegleiden via de heipalen naar de contragewichten aan de uiteinden.

In plaats van een vertrouwd brugdek, is gekozen voor een radicaal andere oplossing: een hangmat geconstrueerd uit spanbanden, pvc-buis en een mat van rondgewikkeld wegenbouwdoek.

Bron: gemeente Haalremmermeer / TU Delft

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan