Architecten willen weinig bouw op Afsluitdijk

11 februari 2008, 8:57
De Afsluitdijk moet geen pretpark worden. De in 1932 geopende verbinding tussen Noord-Holland en Friesland heeft onder meer door de stijgende zeespiegel een facelift nodig. In de boerderij van de Friese commissaris van de koningin Ed Nijpels in het Friese plaatsje Dijken trokken vrijdag tientallen architecten dezelfde conclusie. ,,De Afsluitdijk moet zoveel mogelijk blijven zoals hij is.”

De Afsluitdijk wordt sowieso verhoogd om het rijzende water aan te kunnen. Dat gaat volgens Nijpels (VVD) 500 tot misschien wel 900 miljoen euro kosten. In aanloop naar die ophoging brainstormen architecten, bouwondernemingen, overheden en burgers met elkaar over de toekomst van de waterkering. Sommigen willen van de dijk een waterpretpark maken.

Met hotels, recreatiemogelijkheden en wat al niet meer. Anderen stellen dat de Afsluitdijk een energieopwekker moet worden. Bijvoorbeeld door uit waterstromen tussen IJsselmeer en Waddenzee elektriciteit op te wekken.

Weinig bouwen
Vrijdagmiddag in Dijken presenteerde architecten uit heel Nederland hun plannen voor de Afsluitdijk. De heersende conclusie is vooral, tegen de natuur van architecten in, om zo weinig mogelijk te bouwen. ,,We zijn het als architecten nog nooit zo eens geweest”, aldus de Leeuwarder architect Nynke-Rixt Jukema (NRJ Architectuur).

Zij vindt dat de Afsluitdijk vooral erg kaal moet blijven. ,,De Afsluitdijk is geen leegstaande kerk die geen functie meer heeft”, aldus Jukema. De Friezin wil naast de noodzakelijke ophoging alleen een paar weerhuisjes en fiets- en wandelpaden aanleggen.

De architecten vrezen echter de vastgoedsector. Die komt later dit jaar in debat bijeen. De angst is dat de vastgoedsector juist op de dijk zou willen bouwen.

Definitief besluit
De brainstormsessies moeten verschillenden plannen opleveren. Die plannen worden eind dit jaar aan het kabinet overhandigd, waarna daar het definitieve besluit over de Afsluitdijk valt. ,,De Afsluitdijk is een icoon van onze waterstaatkundige geschiedenis. Het kabinet wil de dijk een icoon van duurzaamheid maken. Waar dat toe leidt, weet je nooit in Den Haag”, aldus Nijpels.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Onverwachte materialen voor het interieur van een advocatenkantoor

Gisteren, 16:27

Monolithisch en toch poreus schoolgebouw door SADAR + VUGA en LENS°ASS Architecten

Gisteren, 14:35

Team NOAHH en Braaksma & Roos ontwerpt campus CSG Reggesteyn

Gisteren, 14:20

Studiospacious presenteert dynamisch woonensemble in Cuijk

Gisteren, 09:52

Regio Amsterdam wil 100 miljoen voor versnelde woningbouw

Gisteren, 10:19

CRa pleit voor een minister van Ruimte

Gisteren, 09:22

Museum Arnhem schuift nieuwe vleugel over stuwwal

23 november, 5:28

Gaasperdammertunnel volledig open voor verkeer

23 november, 4:00

Foto's + video: lichtfestival GLOW 2020

20 november, 4:57

'Lichtvervuiling in Nederland beter onder controle'

20 november, 9:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan