Bruggen - Intro

2 januari 2008, 15:09
Strikt genomen is een brug een vaste of beweegbare oeververbinding waarbij water wordt overkluist. Bij kruisende infrastructuur wordt gesproken over een viaduct. In de praktijk worden deze termen wel eens met elkaar verwisseld.

Viaducten en bruggen worden in vakkringen ‘kunstwerken’ genoemd. Dat zijn het vaak ook letterlijk, zowel qua vormgeving als qua bouwtechniek. Het ontwerpen, construeren en uitvoeren van bruggen en viaducten in staal is steeds meer een specialisme geworden. Staal heeft zich bewezen als zeer geschikt materiaal voor grote overspanningen en slanke, aërodynamische constructies. Een directe relatie tussen techniek en vormgeving levert in dat opzicht de beste resultaten. Omdat ontwerp- en uitvoeringsprocessen vaak complex zijn, strekt een ‘integrale’ benadering van de opgave tot aanbeveling. Wanneer ingenieurs, architecten en andere deskundigen op een vroeg moment samenwerken, wordt voorkomen dat vormgeving een sausje over de constructieve elementen wordt. Steeds vaker wordt aan grote (infrastructurele) opgaven in teamverband gewerkt. In grote projecten is vaak brede expertise nodig omdat staal vaak wordt gecombineerd met andere materialen als beton, hout, natuursteen of kunststof, met hun specifieke eigenschappen. Bruggen en viaducten kunnen op diverse wijzen worden ingedeeld, naar wijze van openen en sluiten, naar functie of naar constructie. Zo bestaan er liggerbruggen, balkbruggen, vakwerkbruggen, vierendeelbruggen, boogbruggen, pontonbruggen, vlotbruggen, plaatbruggen, tuibruggen en hangbruggen.

Belangrijke aspecten bij het ontwerp zijn de relatie tussen de overspanning en het type brug, de inpassing van de brug in zijn omgeving, de gekozen constructie en de relatie tussen het effectief verwerken van de krachten.

En hoe goed er ook gerekend wordt, in de praktijk kunnen zich nog altijd verrassingen voordoen. Dat bleek bijvoorbeeld toen de door Ben van Berkel ontworpen Erasmusbrug in Rotterdam vlak na de opening zo heftig resoneerde dat hij moest worden afgesloten voor het verkeer. Het water dat spiraalsgewijs langs de lange tuikabels naar beneden liep bij regenachtig en winderig weer, bleek de massa van de kabels te verhogen, en de amplitude van de trilling van de kabels te vergroten. De brug bleek bij een bepaalde windkracht in resonantie te kunnen worden gebracht door het bewegen van de tuikabels. Deze zijn daarom voorzien van trillingsdempers. Het was de eerste keer dat stalen tuikabels werden bekleed met polyethyleen. Bruggen en viaducten zijn altijd onderdeel van een bepaald soort infrastructuur en hebben daarmee per definitie een functie in het verkeer en vervoer. Door technische ontwikkelingen van voertuigen (zoals light rails en hoge snelheidslijnen) worden aan het ontwerp en uitvoering van de kunstwerken steeds weer nieuwe eisen gesteld.

Overzicht projecten

-Pyloonbrug, Emmen

-Nesciobrug, Amsterdam, (Wilkinson Eyre Architects / Arup, 2005-2007)

-Brug over de Ijssel, UNStudio

-Eilandbrug Kampen, Rijkswaterstaat met van Heeswijk architecten

-Stokkenbrug Purmerend, Jord den Hollander

-Brug over de Traversiner Steg, Zwitserland (Buro Conzett Bronzini Gartmann, 2007)

-Viaduct voor randstad Rail, prinses Beatrixlaan, den Haag (Zwarts en Jansma, 2004-2008)

-Brug over de Zouthaven, Hans van Heeswijk architecten

-Voetgangersbrug Almere, Verburg-Hogendijk Architekten

-Brug HSL, Benthem Crouwel Architekten

Andere nieuwsberichten

Studio Modijefsky ontwerpt rijk interieur voor café-restaurant Polly Goudvisch

2 juni, 3:30

Avond over 'Nieuwe vormentaal in houtarchitectuur’ in Pakhuis De Zwijger

1 juni, 2:19

Heldere uitstraling voor herontwikkeld kantoorpand in centrum Utrecht

1 juni, 12:27

EVA architecten ontwerpt demontabel houten kantoorpand

31 mei, 3:44

Nederland halverwege doel hernieuwbare energie: 15 procent

2 juni, 2:06

Woningplatform ziet interesse voor schaars huuraanbod stijgen

1 juni, 9:40

Toezichthouder: zonnepanelen via omvormer makkelijk te hacken

30 mei, 10:51

Boek brengt brutalistische gebouwen in Nederland in kaart

25 mei, 3:56

VDL Groep wil De Meeuw volledig overnemen

25 mei, 2:06

Noord-Holland vraagt 1,2 miljard voor landelijk gebied

24 mei, 3:24
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan